Hej,

Bor i ett hus byggt -58 vars källare varit oisolerad som nu renoveras med isolerat golv, golvvärme etc. I samband med detta kunde jag sänka golvet några enstaka centimetrar, men takhöjd är bara 210cm.

Mellanbjälklaget har bestått av ca 200mm kutterspån vilket jag tömt ur för att kunna dra el/vatten m.m. samt för att kunna höja taket något, alltså att fälla upp taket mellan reglarna och ge ett luftigare intryck.
Nu funderar jag på hur jag ska isolera på bästa sätt, främst sett till ljudisolering. Den här renoveringen går lite i två steg då markplan kommer få golvvärme kommande året eller två, så nu färdigställer jag tak i källare och kan göra lite mer från golv framåt.

Har jag tänkt på ett rimligt sätt i nedan ritning? Något ni skulle gjort annorlunda? Kutterspånet har varit bra för stegljud men blir mycket svårt att få in igen. Funderar på just Hunton träfiberisolering då den har en hög densitet. Ser stomljudet som den främsta utmaningen med detta.
Ritning på korssektion av golv med isolering och gips för ljudisolering i en källarrenovering.

När jag gör golvet på ovanvåningen tänker jag något i stil med detta. Input även där vore tacksamt.
Sektionsritning av golvuppbyggnad med isolering, gips, reglar och parkett för ljudisolering i husrenovering.

Använd om möjligt stålreglar för att ytterligare minska stomljud. Kan vara värt att köra dubbla lager gips också.

(Vill du vara riktigt ambitiös finns det dessutom speciellt anpassade gummibussningar att hänga golvbjälkar uti, men det är förmodligen overkill, beroende på vad det är för aktiviteter som pågår. Det är ju skillnad på om där är underviktiga tonårsdöttrar som trippar förbi eller om ni brukar anordna tävlingar i tyngdhopp för sumobrottare. Om man säger så.)

Annars tycker jag spontant att det ser bra ut.

• Gilla
bsn
  • Laddar…
Tack för input! Hur skulle stålreglar användas i detta? Jag har dessvärre ingen möjlighet till att byta ut de reglar som är idag (45x210).

Näeh, går det inte att använda stålreglar så går det inte.

Min tanke är bara den att trä är ett utmärkt akustiskt material, vilket musikinstrumentbyggare vetat om i tusentals år. Så det vill man undvika (så länge det inte är i fiber- eller spånform förstås) så mycket som möjligt.

• Gilla
bsn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.