Tjena!

Jag ska isolera taket i friggeboden och har nu lärt mig att man sätter en luftspalt med läkt och masonitskivor. Men jag har googlat en hel del och hittar inte mycket information om hur man gör när masonitskivorna möts i nocken. Ska man sätta dom kant i kant bara utan någon typ av tejp eller liknande?

Sedan så verkar det som att luften ska gå upp genom nocken, måste man ta upp taket och sätta någon typ av ventilationspringa där för att luftspalten ska ventilera korrekt? Målet är väl egentligen att undvika minusgrader där inne på vintern så jag kan förvara målarfärg etc eller värma upp vid behov så man kan snickra lite där inne även på vintern.

Sedan har jag en bonus fråga, Tidigare ägare har isolerat väggarna och lagt isoleringen direkt mot fasadpanelen. Så dom har satt isolering, ångspärr sedan osb och gips. Kan man behålla detta såhär eller måste jag riva allt och göra om det genom att sätta upp någon typ av vindpapp? Vad jag förstått så måste jag ta ner all fasadpanel för att sätta vindpappen på korrekt sätt också? Vad gör man?

• Träpanel med isolering och regelverk i en friggebodsvägg, detalj av träets yta och placering av isoleringen mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av takets insida i en friggebod, där masonitskivor har satts upp mellan träbjälkarna.
    Skapa konto
  • Masonitskivor installerade på innertak med synliga träreglar och ångspärrar i en friggebod under byggnad eller renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.