Hej! Vi håller på att hjälpa min mamma renovera ett rum i deras hus byggt 1937. När vi nu slitit bort många lager av tapet och skivor kommer detta fram under nedersta timmerstocken. Det känns som porös, mjuk frigolit som smular sönder lätt.
Först blev vi oroliga över hussvamp men det sitter hela vägen runt rummet under nedersta stocken och i ena änden är det en rak kant där det tar slut. Så det syns att det är ditsatt med mening så att säga. Timret under är jättefint.

Någon som vet vad det kan vara? ☺️
 
  • Nedre delen av en timmerstock avslöjar en vit, porös och mjuk substans liknande frigolit, samt rester av gammalt tapet och skivmaterial från en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karbamidskum. Det var väl på 70-talet somambulerande isolerare reste runt landet och borrade hål i fasader och pumpade in skum för att förbättra isoleringen.
Du kan söka på forumet så hittar du massor av trådar om karbamidskum.
 
P Pucco skrev:
Karbamidskum. Det var väl på 70-talet somambulerande isolerare reste runt landet och borrade hål i fasader och pumpade in skum för att förbättra isoleringen.
Du kan söka på forumet så hittar du massor av trådar om karbamidskum.
Åh tack! Det såg det ju verkligen ut som. Vet du hur det är hälsomässigt att ta bort det? Är det likt asbest eller bara köra på?
 
Bara att köra på. Dock bör man väl ha andningsmask för att slippa dra ner allmänt byggdamm i lungorna.
 
P Pucco skrev:
Bara att köra på. Dock bör man väl ha andningsmask för att slippa dra ner allmänt byggdamm i lungorna.
Toppen, tack så mycket för hjälpen!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.