3 952 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Isolering mot krypgrund
Hej,
Jag ska isolera inför läggandet av ett massivt trägolv mot krypgrund. Har ingen möjlighet att isolera underifrån. Bjälklaget kommer att vara 17cm för att få samma höjd som tidigare.
Min första fråga är ifall jag ska slå läkt vinkelrätt under bjälkarna eller på sidan av dessa? Frågan grundar sig igentligen i vilket isoleringsdjup jag behöver?
Nästa fråga är ifall jag ska ha ångspärr eller inte?
Sista frågan är det standardiserade mått på bjälklag? isåfall vilka?
mvh
/Jocke
Jag ska isolera inför läggandet av ett massivt trägolv mot krypgrund. Har ingen möjlighet att isolera underifrån. Bjälklaget kommer att vara 17cm för att få samma höjd som tidigare.
Min första fråga är ifall jag ska slå läkt vinkelrätt under bjälkarna eller på sidan av dessa? Frågan grundar sig igentligen i vilket isoleringsdjup jag behöver?
Nästa fråga är ifall jag ska ha ångspärr eller inte?
Sista frågan är det standardiserade mått på bjälklag? isåfall vilka?
mvh
/Jocke
Hej,
1. Jag tror 17cm blir rätt lagom såvidare du inte sak ha golvvärme.
2. Jag hade inte lagt någon ångstärr då man inte vet vilken luft som är fuktigast (inneluft eller grundluften).
3. Vet inte, men gissar att det skiljer från fall till fall. längd på bjälken, avstånd mellan avväxlingar, om du ska ha badkar/akvarium etc.
//Jonas
1. Jag tror 17cm blir rätt lagom såvidare du inte sak ha golvvärme.
2. Jag hade inte lagt någon ångstärr då man inte vet vilken luft som är fuktigast (inneluft eller grundluften).
3. Vet inte, men gissar att det skiljer från fall till fall. längd på bjälken, avstånd mellan avväxlingar, om du ska ha badkar/akvarium etc.
//Jonas
Klicka här för att svara