Jag skall så smått påbörja arbetet med att isolera vår oinredda vind. Nu undrar jag hur man konstruerar detta med luftspalten i snedtaket, jag tänkte använda 45x45 reglar samt massonitskivor.

Om jag förståttsaken rätt sätter man en regel mot varje insida av takstolen samt en mittemellan takstolarna vilket i mitt falll då blir cirka cc60 mellan reglarna. På detta spikar jag sedan massoniten.
Är detta rätt uppfattat, finns det något att tänka på?

....eller häftar upp Gullfiber Lufta. En profilerad wellpapp.

Lufta har jag sett i något sammanhang, vad är för-/nackdelarna?

Masonit lär vara billigare. Jag var på väg att köpa en impregnerad pappskiva av ngn sort men det var rena rånet så jag ringde tillverkaren som på direkt fråga svarade att han skulle hellre använda masonit ;D

André

45 mm är väl onödigt mycket. Det räcker väl med 25 mm luftspalt? Det blir plats för lite mer isolering och dessutom blir virket billigare.

Kraftig häftspistol som fungerar på massoniten underlättar en del.

Se till att få tätt nere vid takfoten så att luft inte blåser in i isoleringen eller ner i vägg..

Eld skrev:
45 mm är väl onödigt mycket. Det räcker väl med 25 mm luftspalt? Det blir plats för lite mer isolering och dessutom blir virket billigare.
Jag har hört olika bud men efetrsom vår husleverantör rekommenderar 45 mm känns det naturligast att följa detta.

De flesta jag varit i kontakt med har rek. minst 50mm luftspalt så det kommer jag att använda.

Någon som har någon bra idé om hur man skall lösa avslutet mot golvspånskivan ute vid takfoten?

luftspalt2.gif

Den röda linjen skall föreställa luftspaltsskivan (masoniten), tänkte dra ned den i golvet ugnefär där den slutar på bilden, ca 15 cm in från fasaden.

Skall såga upp golvet för att få isolering mot isolering eller bara lägga tätfiber som man sedan sätter en regel emot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.