1 818 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Luftspaltkonstruktion
Jag skall så smått påbörja arbetet med att isolera vår oinredda vind. Nu undrar jag hur man konstruerar detta med luftspalten i snedtaket, jag tänkte använda 45x45 reglar samt massonitskivor.
Om jag förståttsaken rätt sätter man en regel mot varje insida av takstolen samt en mittemellan takstolarna vilket i mitt falll då blir cirka cc60 mellan reglarna. På detta spikar jag sedan massoniten.
Är detta rätt uppfattat, finns det något att tänka på?
Om jag förståttsaken rätt sätter man en regel mot varje insida av takstolen samt en mittemellan takstolarna vilket i mitt falll då blir cirka cc60 mellan reglarna. På detta spikar jag sedan massoniten.
Är detta rätt uppfattat, finns det något att tänka på?
Någon som har någon bra idé om hur man skall lösa avslutet mot golvspånskivan ute vid takfoten?

Den röda linjen skall föreställa luftspaltsskivan (masoniten), tänkte dra ned den i golvet ugnefär där den slutar på bilden, ca 15 cm in från fasaden.
Skall såga upp golvet för att få isolering mot isolering eller bara lägga tätfiber som man sedan sätter en regel emot.

Den röda linjen skall föreställa luftspaltsskivan (masoniten), tänkte dra ned den i golvet ugnefär där den slutar på bilden, ca 15 cm in från fasaden.
Skall såga upp golvet för att få isolering mot isolering eller bara lägga tätfiber som man sedan sätter en regel emot.
Klicka här för att svara