10 104 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Ångspärr i timmerhus
Min pappa håller på att bygga ett timerhus ca 50 m2 av grova norrlandsstockar.
Han börjar nu komma till isolering och undrar var han ska sätta ångspärren (om man ska ha någon?) Huset är tänkt att användas april till oktober samt kanske helger under vinterhalvåret. Han har också tänkt att inreda en del av vinden och använda som sovloft.
\
\<--- Hur göra med ångspärr och isolering i
\ taket vid sovloft?
I \
I \<--- Triangeln mellanbjälklag,yttertak och
-----------I----\ innervägg på sovloft?
I
I
I <--- Ytterväggar?
I
---------------- I
Är det någon som kan svar på detta vore jag tacksam.
Han börjar nu komma till isolering och undrar var han ska sätta ångspärren (om man ska ha någon?) Huset är tänkt att användas april till oktober samt kanske helger under vinterhalvåret. Han har också tänkt att inreda en del av vinden och använda som sovloft.
\
\<--- Hur göra med ångspärr och isolering i
\ taket vid sovloft?
I \
I \<--- Triangeln mellanbjälklag,yttertak och
-----------I----\ innervägg på sovloft?
I
I
I <--- Ytterväggar?
I
---------------- I
Är det någon som kan svar på detta vore jag tacksam.
Det där finns ganska många teorier om ....
Ångspärr används tillsammans med Sten eller Glas -ull och sätts på den varma sidan, typ innan innerpanel, gips etc. Detaljerad info finns på ex. www.paroc.se
Om man använder Termoträ, Ekofiber e.dyl skall ingen ångspärr användas. Byggbeskrivningar finns på resp. företags sida.
Viktigt i båda fallen är att man får dragfritt innan isoleringen, dvs det skall inte "blåsa genom väggen". Då har man ingen nytta av den. Det är den stillastående luften som isolerar, inte isoleringen.
Timmer i sig isolerar mycket bra. Dreva ordentligt och om huset skall kläs på utsidan, sätt asfaboard innan panel. Viktigaste stället att isolera är dock vinden.
Ångspärr används tillsammans med Sten eller Glas -ull och sätts på den varma sidan, typ innan innerpanel, gips etc. Detaljerad info finns på ex. www.paroc.se
Om man använder Termoträ, Ekofiber e.dyl skall ingen ångspärr användas. Byggbeskrivningar finns på resp. företags sida.
Viktigt i båda fallen är att man får dragfritt innan isoleringen, dvs det skall inte "blåsa genom väggen". Då har man ingen nytta av den. Det är den stillastående luften som isolerar, inte isoleringen.
Timmer i sig isolerar mycket bra. Dreva ordentligt och om huset skall kläs på utsidan, sätt asfaboard innan panel. Viktigaste stället att isolera är dock vinden.
Då han inte kommer att använda stugan åretom utan bara april -oktober samt under vissa vinterhelger så ska man inte använda ångspärr?
Han häde tänkt att regla 45x95 på insidan och isolera med glasfiberplattor, Rätt? eller ska man gör på något annat sätt?
MVH
Han häde tänkt att regla 45x95 på insidan och isolera med glasfiberplattor, Rätt? eller ska man gör på något annat sätt?
MVH
Själv har jag ingen isolering utan bara timmer, asfaboard och ytterpanel, men inte rör sig huset något våldsamt i höjdled inte. Jag har inga sprickor på innerväggarna och det finns de flesta tänkbara väggbeklädnader. 
Huset lär ju däremot sätta sig de första åren, så vänta med tapeten ...
Huset lär ju däremot sätta sig de första åren, så vänta med tapeten ...
Nej, det rör sig inget speciellt, utom neråt då kanske de första åren.
Jag har ju Ekofiber och därigenom ingen ångspärr.
Det är antagligen ett bra alternativ för den här stugan också.
Ett annat, och antagligen bättre alternativ är ju att strunta i isolering.
Tjocktimmer isolerar rätt bra och en saftig eldstad typ Tullikivi håller säkert anständig värme i en sån stuga under en helg på vintern...
Jag har ju Ekofiber och därigenom ingen ångspärr.
Det är antagligen ett bra alternativ för den här stugan också.
Ett annat, och antagligen bättre alternativ är ju att strunta i isolering.
Tjocktimmer isolerar rätt bra och en saftig eldstad typ Tullikivi håller säkert anständig värme i en sån stuga under en helg på vintern...
Problemen med kondens och fukt började har jag för mig i och med att isolertjockleken började ökas ordentligt.
En gammal stuga med en 45´a i väggarna får aldrig det här problemet.
Grundtipset är alltså att strunta i plasten och isolera sparsamt.
En gammal stuga med en 45´a i väggarna får aldrig det här problemet.
Grundtipset är alltså att strunta i plasten och isolera sparsamt.
"Ska huset värmas upp året runt? Om inte så ska det inte finnas någon spärr i huset, för då kan det uppstå tillfällen då det är "uteklimat" inne i huset och "inneklimat" utanför. Det får då följden att du får samma effekt som om du hade satt ångspärren längst ut bakom panelen på ett vanligt hus. Det blir m a o kondens.
Detta har jag själv kunnat se vid lite speciella väderlekar nu när huset inte är uppvärmt nu under byggtiden. "
Det finns numera en byggplast som klarar den här typen av klimatförändringar, läste det i "Gör så här". Kommer dock inte ihåg vilket nummer men det var i år. Kommer heller inte ihåg tillverkaren...men det finns!
Detta har jag själv kunnat se vid lite speciella väderlekar nu när huset inte är uppvärmt nu under byggtiden. "
Det finns numera en byggplast som klarar den här typen av klimatförändringar, läste det i "Gör så här". Kommer dock inte ihåg vilket nummer men det var i år. Kommer heller inte ihåg tillverkaren...men det finns!
Klicka här för att svara