Hej

Jag har ett 3m x 5m förråd som jag funderar på att isolera och värma upp till frostfri temp (c:a 5 grader) med el-radiatorer. Hur mycket behöver jag isolera i tak och väggar för att få en rimlig värmeekonomi ? Vad är brukligt ?

Tack,
Klein

Det beror ju mycket på hur mycket du vill betala för isoleringen nu och hur mycket du vill betala för elen sen. Det kan ju även vara värt att tänka över om du kanske kommer att vilja värma upp det till vanlig inomhustemperatur i framtiden.

Jag håller på med ett förråd i motsvarande storlek (15 m2 utvändigt) och det isolerar jag med 95+45 mm i väggarna och 190 i golv och tak. Jag har räknat fram att det bör dra ungefär 700 kWh/år och att en radiator på 700W bör räcka neråt -25 (allt räknat på +5 invändigt). Det var den kompromiss jag kom fram till, att ha tjockare isolering skulle stjäla yta och kosta mera samtidigt som det bara skulle spara ett par hundra per år.

(Övriga förutsättningar i mitt fall: Ort = Karlstad, 1 st hyfsat ny ytterdörr med treglasfönster, 1 st 1x1m tvåglas isolerglas fönster.)

Hej

Tack för svar. Hur kommer dina väggar och tak vara uppbyggda utifrån och in ? Jag är speciellt intresserad om Du har fuktspärr och luftspalter i vägg/tak.

Tack för svar,

Klein

Mina väggar blir så här:
Träpanel
Luftspalt
Asfaboard
Stående reglar (95x45) / isolering
Liggande reglar (45x45) / isolering
Spånskiva

Taket:
Ventilerad vind (yttertak av råspont/papp/läkt/plåt)
Isolering / takstol (Ett lager isolering mellan nedre takstolsbalkarna och ett lager ovanpå.)
Glespanel
Spånskiva

Fuktspärr blir det ingen. Med låg inomhustemp och inget därinne som alstar fukt så ser jag ingen nytta med den, däremot kan den ju under vissa förutsättningar vara skadlig (även om jag tvivlar på att det skulle hända något).

(Spånskivor och asfaboard finns det säkert dom som tycker att jag skulle ersätta med gips istället.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.