mitt garage består av ett skyddsrum 10x5 m med tjock betong runt om ca 30cm
Takstolarna ligger på betongen,finns ingen råspont utan någon glasfiberväv och sedan ströläkt + betongpannor.
I nu läget är det 95mm isolerskivor ända in i takfot ?

Hade nu tänkt att tilläggsisolera lite till,skapar isoleringen som ligger inne i takfoten något problem för ventilationen eller blir den fullgod med väven som sitter i taket?

Behövs det någon diffspärr mellan betong och isolering?

Diffspärren ska sitta om du nu väljer att köra med en sådan på den varma sidan av isoleringen. Jag (är ingen expert dock) skulle i detta fall när du ska isolera taket i "bunkern" sätta ev diffsärr i innertaket. Inte utanpå betongen. Frågan är om det är någon idé att ha någon diffspärr där.

Ett garage som ingen har tänkt att bo i.. Jag skulle inte sätta någon diffspärr. tillskottet av fukt är väll en snöig bil eller regning bil kanske. Du bör ju ha någon form av ventilation (fläkt styrd) i "bunkern" kanske fukt styrd så du får ut den fuktiga luften.

Du ska dock ha en luft spalt mellan isolering & yttertak. Takfoten det finns ingen ventilation där från början som man täppt till när man isolerade? Jag har ingen takfotsventliation i mitt bostadshus. Lite lustigt. Men det verkar funka (byggt 1937)..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.