Isolering
Alpha: 1. Om du har gott om plats att fylla på med mer isolering(träfiberull)så behöver du ju inte hålla på och rota i spånet, men de andra bör ju tas bort(madrasser,mattor mm). 2.Ska inte ligga nå annat än just isolering på vinden ev plast eller vindpapp ska ju eller bör sitta ovan innertak beroende på hustyp mm. Har du som sagt gott om plats så fyll på bara med ny lösull(väldigt
AndersS: Det finns nog många förslag. När vi flyttade in i ett hus byggt -60 fanns det bara en ca 10-15cm tjock glasfibermatta. Vi rullade undan den och sedan i med 145mm stenull och sedan ut med glasfibermattan igen så att vi hamnar nu någonstan på 250-300mm. Att vi valde den gamla glasfibern överst var att den var pappklädd och fungerar som vindskydd. Har ingen plast överhuvudtaget i huset. Har
magentis: Ventilationen är för att det inte ska bli på tok för fuktigt, å börja mögla. Dörren är bara att byta ut till nåt bättre. Men isolera inifrån direkt mot "stenarna" brukar inte vara nån bra idé.., jag skulle inte göra det. Fyll på mer jord där det går, då det är den som ska utgöra isoleringen.., det är ju en jordkällare.., möjligen kan du pröva med att isolera taket
fatman: Hej. Frågan är vad som är ett bra pris, själv köpte jag Vital http://www.vitalfinland.fi/sweden/ från Bauhaus. Levereras i skivor vilket jag antar att du skall använda. Pris för 100x565x870 var 119 kr m2. Alltså bra mycket dyrare än vanligt isolering
Alpha: Efter lite sökning här efter U-värden mm. Så hittade jag en länk till energiberäkning där man kan få fram ett slutgiltigt U-värde. Fick fram ett Uvärde på 0.38 baserat på Ytterpanel 20mm -isolering 50mm-timmer 130mm-spånskiva 12 - gips 13mm, ej inkl. luftspalt mellan isolering och ytterpanel. Om nu riktvärderna bör eller ska vara ett Uvärde på 0.5W/m2C så bör jag ligga bra till
akhagen: Ska du ha in mycket elektronik i skåpet kan du kanske behöva ventilera det, och då antingen med fläkt (låter) eller hål (släpper ut ljud). Jag håller på att dra om mina kablar för att flytta in min Telia Trådlösa gateway i ett skåp, men jag står beredd att göra hål där. Den enheten blir oerhört varmt! Och då vi har IP-telefoni står den på jämt.
Danne031: Jag puttar upp den här med en snarlik fråga.. Huset byggt -54 med puts/hönsnät, plankvägg och inomhus en skiva tretex på planken. Är det ok att bara lägga en 'ny' inre vägg dikt an tretexen, stoppa i lite isolering och gipsa igen? Finns risken att man orsakar problem med detta sättet? Huset är ju med självdrag och otätt både här och där, så det känns som överjobbat i mitt fall
Alf73: Har sökt mycket på forumet men har inte lyckats hitta så bra info om just att isolera betong/tegelvägg ovan mark. Jag ska bygga ett rum i ett gammalt stall (som inte har några djur). Min fråga rör ytterväggen. Så här är den uppbyggd: Utsida - puts - tegel - sand (ca 5-10 cm) - tegel - insida Sanden är en grov, svart/grå sand. Det ligger en tät plastfärg på väggen inne. Färgen
ByggDavid: En students funderingar... Flerfamiljshus från 1905, köldbryggor i samband med balkonginfästning. Jag undrar om det över huvud taget är lönsamt att ge sig på att försöka få bort dessa då det skulle innebära stora ingrepp och kostnader? Anta att renovering sker, hur skulle en sådan gå till väga? Hur elimineras denna typ av köldbryggor i efterhand? Anta att restriktioner pga
Johanl80: Har nu hittat mer info om min vindduk. t-vind super. Det lovas vara tätt mot vind och regn.
roberthjort: hur går man tillväga om man ska ventilera denna vägg? tänkte mest på om den inte är isolerad ifs. ? måste man ventilera den då ? eller bildas det nån form av sjävdrag i den luftspalten mellan leca/betong och plåtegel ?
sponken: om det är sprutat med typ Ekofibrer så sitter liksom isoleringen ganska bra ihop, om man inte tokriver i den dvs. Den kommer inte att rinna ut av sig själv.
Peter_K: Så här blev resultatet, Fullisolerat+tätat alla springor. Glespanel+dubbla gipslager. Utan att ha gjort några större ljudtester så känns det som om det har blivit betydligt tystare mellan våningsplanen.
Elvis69: [citat] Då skulle jag lägga 45 mm isolering. Tror inte du skulle tjäna något på att fullisolera. Var sedan noga med att foga runt taket för att undvika ljudläckage.
kultingen: Har en friggebod som endast har ett lager plankor som väggar. Tacket är av trä med ett lager tegelpannor. Nu skulle jag vilja isolera det till den grad att jag kan få upp temperaturen i boden med någon grad så att fukten håller sig utanför istället, så att jag kan ha maskiner och dylikt där utan att de rostar. Hoppas på att det ska räcka med att bara sätta in något litet element
FriscoJoones: Sprutisolering av vår övervåning kommer att ske snart, 260 mm i snedtak och 360 mm i taket ingår i vårt huskontrakt. Jag funderar på att försöka få 450-500 mm i taket(i snedtaket finns inte plats för mer). Är det någon som har en uppfattning av vad det kan kosta för den extra isoleringen och om 450 mm eller 500 mm är lämplig tjocklek? Takytan som är aktuell är ca 60m2. Det är
GetenJoki: Tack för svaret! Fungerar denna isolering året runt? Har du några länkar om mer info om detta? /Jocke
kromadarmbåge: använder du isolering lambda 37 räcker det nog med 400mm i tak ören räknas åxå ;)
zombieboy: Tack lymmeln. Gjorde exakt som du sade fast innan jag läst ditt svar. Grannen hade gjort likadant. En bra minnes-regel tycker jag det var att, ifall det finns luft som är stillastående så isolerar den.
Pongu: Utsidan är bäst sett till funktionen. Samverkar bättre med timmerväggen ur värmelagringssynvinkel och mindre risk för fukt på fel ställe. Men ur estetisk synvinkel är det mycket lättare med invändig isolering. Slipper flytta ut fönster och husets proportioner (tak, stenfot osv) ändras inte. /Pontus
wedge73: [citat] Av ett företag som säljer isolering.... Kolla på olika hustillverkares hemsidor... finns lite olika standard. Dock brukar de överlag isolera mindre i just snedtak...
KimmoW: Tyvärr byggde jag huset mitt före jag lärde mig någonting alls om isolering. Litade blint på huspaketleverantören. Där ingick sk. blåsull 40cm gjord av cellulosa på vinden och det lät ju bra. Efter 2 år var det 35cm kvar och rören var delvis synliga samt samlade kondens som ran ut från inblåsningsventilerna i ett par rumm. Så jag beställde mera blåsull, 10cm denna gång och
zankan: pratar vi yttervägg så är det trafik som stör. Då är fönster och ventilation som redan påpekats viktigast. En dubbel regelkonstruktion funkar det med. Dock så lägger man krutet på fönster då en yttervägg redan är tjock och har en relativt låg egenfrekvens. Är det putsfasad är det ännu bättre. Eller tom tegel vilket är föredömligt. Allra bäst är givetvis betong....Men
Lancer: Har börjat sätta upp isolering (400mm i snedtak 18grader). Det jag hade tänkt göra var att isolera plasta för att sedan spikatakpanelen direkt i takstolarna (liggande), alltså CC120. Takhöjden på loftet är dyrbar, så jag skulle helst vilja slippa lägga 28x70 x2 och tappa nästan 60mm i takhöjd. Så min fråga är igentligen om isoleringens egentyngd kommer ge mitt innertak en nedböjd
Skaune: Jag har bestämt mig att tillägg isolering utifrån vägg, och kollat in på Paroc uno 37, men de säger inte bra med uno 34 vet inte varför, ska prata med Paroc. Och upptäckte här och blev intressant med Stiferite otrolig kan det vara, bättre än Thermo reflex, någon vet vilken typ lämplig är det. Verkar att de Stiferite finns inte utifrån, utan rekommendera inomhus vägg, men varför
zombieboy: Tack Per-Erik Tack, gips blir det ! Se gärna min fråga på: http://www.byggahus.se/forum/isolering/114741-behoever-jag-ta-bort-all-sagspan-i-golvet.html också. Tusen Tack, Per
zankan: ja du... det är ju så att ibland bedrar dumheten visheten. Men spontant skulle jag putsa upp befintligt och låta det vara så. Visst limma gips invändigt funkar. Men att börja med isolering inne är ALDRIG någon höjdare..