Hej,
Jag ska tilläggsisolera mitt 100-åriga trähus. Kan jag öppna och isolera den idag tomma takfoten när jag ändå håller på? Alternativt när jag öppnat takfoten (genom att ta bort de täta bottenbrädorna) isolera väggen hela vägen upp så att säga, bygga tillbaka botten på takfoten och då få en mindre oisolerad takfot utanför sen (men en isolerad väggsnutt, 45 mm, mellan kall takfot och golv).
Golven i rummen på övervåningen är svinkalla ut mot takfoten på vintern. Snetaket är fyllt med nåt torvliknande men konstruktionen är sån att där golvet möter takfoten finns ingen isolering, det är golvreglarna och sen takfoten utanför som saknar isolering, då torv i golvet troligen sjunkit ihop så läcker kylan från takfoten över golvisoleringen mot golvet.