24 574 läst ·
18 svar
25k läst
18 svar
U-värde timmerhus??
Om man har full effekt från värmesystemet vid en viss utetemperatur och utetemperaturen sjunker ytterligare under några timmar. Ja då kan man dra nytta av att väggarna innehåller så mycket energi att de kan dämpa temperatursänkningen inomhus. Dvs om utomhustemperaturen sjunker ytterligare 5 grader under någon timma så klarar huset detta utan att det sjunker 5 grader inomhus. Det kanske sjunker 1 eller 2 grader eftersom man kan räkna med ett effekttillskott från väggarna (+tak,golv).
Detta förutsätter att luttemperaturen inomhus är lägre än yttemperaturen på väggarnas insida. (Annars fortsätter ju värmen att gå ut genom väggen. Och där gör den ju ingen nytta.)
Detta förutsätter att luttemperaturen inomhus är lägre än yttemperaturen på väggarnas insida. (Annars fortsätter ju värmen att gå ut genom väggen. Och där gör den ju ingen nytta.)
Om man som i din exempel värmer huset så måste det betyda att det är kallare ute än inne. Det du beskriver " att lufttemperaturen inomhus är lägre än yttemperaturen på väggarnas insida" kan bara hända en sommarnatt och ge behaglig värme inomhus när nattluften blir kylig men aldrig på vintern då man värmer inne. Svårt att se sammanhanget när vi ska prata uppvärmning vintertid om man inte förutsätter att man vädrat våldsamt vid tillfället du beskriver. För det är väl inneluften uppvärmd av husets värmekälla som värmer inneväggarnas yta och ej tvärtom? Dålig exempel eller dålig förklaring?Energiberäknaren skrev:
Värmen förtsätter alltid ut genom väggarna mot kallare sida för att man inte isolerar ett hus till 100%.
Hur mycket du än förutsätter så kommer värmen att gå ut genom väggarna så länge det är kallare ute även om du tycker att den gör ingen nytta där
gaia
Ett försök till tydligare exempel:Manberg skrev:
Om man har haft 26 grader inomhus en dag. (Det kan vara solvärme eller maskiner som orsakat detta) (Vår - sommar - höst). Framåt kvällen, när solen/maskinerna inte värmer längre, så sjunker lufttemperaturen inomhus eftersom ventilationen är igång. Inomhuslufttemperaturen sjunker fortare än väggarnas temperatur. Efter ett tag, framåt kvällen har vi 20 grader i inomhusluften och kanske 25 grader på väggarna. Väggarna värmer då inomhusluften - en stund. (Värmen går från väggen - in i rummet.)
Men denna dynamiska effekt får man inte tillgodoräkna sig i U-värdet.
Njae, vid 10% fukt är tex gran snarare runt 0,12gaia skrev:
Kan väl tom krypa ner mot 0,115 om det är en riktigt kall vinter (ja, trä isolerar bättre ju kallare det blir eftersom luftfuktigheten går ner vilket leder till att även träets fuktighet & värmekonduktivitet minskar).
Denna sida har en tabell över lambdavärden för träs olika fukt och densitet
http://www.hedehus.se/U-varde.htm
Klicka här för att svara