2 311 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
tilläggsisolering utifrån.
Vid en köksutbyggnad ska jag tilläggsisolera ytterväggen och när jag rivit den stående panelen så är det en asfaboard under den gamla panelen. Ska man ta bort den elelr ska man regla upp på denna och isolera på och sedan vindpapp? Eller måste jag riva ner boarden först?
/D
/D
Jag har inte själv gjort det du ska göra, men det jag läst mig till att man ska undvika är luftspalter inne i väggen. Och den har du kanske tagit bort iom att du rev panelen. Asfaboarden borde inte vara ngt problem att låta sitta kvar och isolera över. Den fungerar ju som vindspärr.
Du kan låta den sitta kvar om du vill men du måste ju avsluta med en nyvindspärr innan luftspalten precis som du skriver. Själv hade jag nog rivit ner den. Som Cederbusch säger får du absolut inte lämna någon luftspalt inuti väggen, då är hela tanken med att tilläggsisolera helt borta.
Vad har du för grund på huset? Om källare, har du då tänkt bygga på muren något? Det blir ju en rejäl "kjol" av 90 mm iso + fasad.
Det är inga problem att låta asfaboarden sitta kvar, snarare en fördel då den skyddar mot väder och vind under ombyggnaden. Men är du osäker på hur väggen mår under så tag bort den.
Skruva reglarna för tilläggsisolering om boarden är kvar, för det är svårt att spika då boarden ger efter lite.
Jag tilläggsisolerade mitt hus med 45x45 utanpå board först och när jag rev ned fasaden så förvånades jag hur klent spiken satt, nästan som att boarden krympt någon mm.
Skruva reglarna för tilläggsisolering om boarden är kvar, för det är svårt att spika då boarden ger efter lite.
Jag tilläggsisolerade mitt hus med 45x45 utanpå board först och när jag rev ned fasaden så förvånades jag hur klent spiken satt, nästan som att boarden krympt någon mm.
Klicka här för att svara