Byggahus.se

Idé att dra in fiber?

1. F
    Medlem Nivå 2
    På vårt andra hus är det tal om fiber i området nu. Kostar 10-20 tusen något.
    Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
    Men det gör vi inte samtidigt

Jag tänker att kommer inte allt att bli trådlöst i framtiden om bara några år? Med 5G, 6G?
    Och fiber behövs inte längre? Några grannar säger också så.

Månadskostnaden för fiberinternet kostar i så fall med billigaste leverantören 399 kr/mån. + 90 kr/mån första året för avbetalning av modemet. Bahnhof tror jag de heter.

Tre:s 4G kostar 199 kr/mån cirka. De skall höja några tior/mån nu strax tror jag.

Kan inget om detta så jag frågar er datanissar på forumet:
    Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.

Pengarna är inget problem. Bara att det är onödiga pengar om det ändå i framtiden kommer att ändras mot trådlöst.

2. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Denna fråga har avhandlats ett antal gånger, så sök på forumet.

Min åsikt är att om fiber erbjuds så drar man in det, om det inte är ekonomiskt omöjligt. Rent tekniskt kommer det alltid vara bättre än alla tänkbara trådlösa tekniker. De trådlösa kan iofs vara tillräckligt bra för ett visst användningsfall men de kommer aldrig slå fiber. Dessutom brukar fasta uppkopplingar ha andra fördelar som t.ex. IP-adress som är mer stabil.

Räkna inte med att ha obegränsad datamängd över trådlösa anslutningar i framtiden.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Rent tekniskt märker jag ingen skillnad mellan 4G och fiber som vi har i ena huset. Precis samma. Bara att man inte bör titta på TV och tanka ned stora data mängder samtidigt på 4G.

Någon som vet något om framtiden?

4. C
    Medlem · Nivå 11
    Idag likställs fiber i stort sett med att ha el, vatten och avlopp i huset. Det är en del av infrastrukturen. Kolla annonser på Hemnet. Ibland står det som första meningen i beskrivningen. "Fiber finns". Det är definitivt en selling point eller snarare en deal breaker om det inte finns. Ursäkta engelskan. Min rekommendation är att skaffa fiber omgående. Det är helt enkelt en vettig investering för fastighetens värde om inte nu så senare.
    En gång i tiden drogs det el till hemmen. Säkert var det en del som då tyckte att det räckte gott och väl med 2 fotogenlampor och en vedspis. Nu sådär 100 år sedare så är detta en icke-diskussion. Det kommer att bli samma med fiber tycker/tror jag i alla fall.

5. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Dra in fibern, det blir inte billigare senare. Du behöver ju inte köpa tjänst via fibern.

6. F
    Medlem Nivå 2
    Tack.
    Men frågan är fortfarande om trådlöst kommer att ta över fiber?
    4G är ju redan hack i häl, väldigt nära.

Ja, el var ju framtiden förr. Och på 70-talet fick man bidrag om man byggde hus med direkt-el. Det blev en dyr läxa 10 år senare.

Nu går det snabbare än någonsin.

7. Bjerke88
    Medlem · Nivå 6
    4G är inte hack i häl fibern på långa vägar. Trådlöst kommer inte ersätta fibern inom en överskådlig framtid.

8. W
    Medlem · Nivå 7
    Jag drog inte in fiber dels pga kostnaden
    23000 i anslutningsavgift och 595 i månadskostnad
    Jag tror att fiber kommer att vara en förlegad teknik inom en överskådlig tid, i framtiden är jag övertygad om att det mesta kommer att vara trådlöst.
    Jag betalar idag 250 kr i månaden för mobilt internet 100gb vilket räcker för oss.
    Sitter iof inte och laddar ner film/filer m.m. i någon större utsträckning.
    Men alla är vi olika så man får väl se till vad man behöver och är bered att betala för det.
    Jag har iaf roligare saker och intressen att lägga ner pengarna på.

9. ARJU
    Medlem Nivå 4
    Redan med 5G behöver det trådlösa nätverket byggas ut med mycket tätare sändare, hur en sjätte generation kommer se ut tvivlar jag på att någon vet.

Om du råkar ligga kvar ett område med sämre 5G täckning, är du villig att skippa TV tills de bygger ut i ditt område, det kan ta flera år att täppa till alla skuggor, vissa lönar sig inte att täppa till och förblir skuggor, och 4G lär släckas förr eller senare.

Vad händer om bulkiga tv sändningar prioriteras ner i det trådlösa nätet till förmån för IOT datatrafik? Det är ju vad som förväntas stå för högre grad av bandbredden mot idag.

Att titta på TV via trådlöst är en nödlösning för mig, det kan fungera väl idag, men imorgon är kundunderlaget för litet och leverantörerna kan stänga den möjligheten om det blir trångt på nätet om de ser större nytta på annat håll.

Tung trafik som TV hör hemma på det fasta nätet.

Om du vill gambla på att inget förändras så kan du naturligtvis göra så, men gör det med vetskapen att prioriteringar förändras och eftersläntrare förr eller senare tvingas vidare till avsett system, att dra fiber till huset om ett eller flera år kanske inte blir lika billigt.

10. R
    Medlem · Nivå 7
    Var på väg att återigen förklara varför det är en no-brainer att ansluta sig till fibernät och varför trådlösa tekniker inte är en ersättare, nu eller i framtiden.

Men sedan insåg jag att jag inte har lust att försöka övertyga ytterligare en okunnig person som redan i förväg bestämt sig och därför inte kommer att lyssna på fakta.

Bara det faktum att TS inte märker någon skillnad alls på fiber och 4G, bortsett från att man inte bör göra två saker samtidigt på 4G, säger ju det mesta :)

11. R
    Medlem Nivå 6
    Vilken kompetens/kunskap sitter du med på området som gör att du är övertygad om att fiber kommer vara en förlegad teknik?

För det där är rent skitsnack från någon som verkligen har noll koll..

Förövrigt så har vi redan gått igenom allt som behöver sägas på ämnet i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/angrar-ni-att-ni-har-skaffat-fiber.348804/

12. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Nej, lite så.

Här är en av de längre trådarna från 2016 i ämnet. Inget väsentligt har ändrat sig.

https://www.byggahus.se/forum/threads/5g-eller-fiber.285640/

Här är en tidigare, från 2014. Inte mycket nytt där heller

https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-in-fiber-eller-ej.229564/

Från 2015

https://www.byggahus.se/forum/threads/skall-fa-fiber-moejligheter.251886/page-18

Från 2012

https://www.byggahus.se/forum/threads/bredbands-alternativ-jaemfoert-med-fiber.201494/

Jag glömde ju också den långa tråden som RalleB länkade ovan.

13. M
    Medlem · Nivå 7
    Skippa fibern om du är nöjd med den mobila uppkopplingen du har. Det är det som är avgörande, inte vad vi tyckare har för åsikter här på forumet.

Glöm snacket om att det blir dyrare i framtiden att ansluta fiber om du villa ha det då, den som dragit fibern välkomnar alla som vill ansluta sig senare :) Men givetvis "hotar" dom med höga avgifter i framtiden så att dom får pengarna nu direkt.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 7
    Inget har ändrat sig?
    Typ som att "internet är en fluga" då ;-)

15. M
    Medlem · Nivå 7
    Så du har full koll då?
    Det hela handlar ju om ens personliga krav på uppkopplingen, inte massa tyckande från personer som vet ingenting om mina krav och behov ....

• Laddar…