Kolla om din station är utbyggd för Bahnhof Villafiber. Med den tjänsten är inte Telia öppen Fiber inblandad, fibern går direkt in i Bahnhofs utrustning. Man får 250/100 för 349:- per månad, men man är bunden till Bahnhof som internet-leverantör. Jag har Bahnhof Villafiber sedan några månader, och det fungerar utmärkt!
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
FANtastiskt... det dök upp en tekniker för Skanovas räkning i förrgår... efter sex månader... och konstaterade att signalen i fibern var för dålig och att det antingen är problem med svetsningen eller en skada på fibern.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Trodde all utrustning idag hade inbyggd ljusmätare som kunde fjärravläsas.
Men priset är kanske för dyrt för denna typ av utrustning?
 
Scout Scout skrev:
FANtastiskt... det dök upp en tekniker för Skanovas räkning i förrgår... efter sex månader... och konstaterade att signalen i fibern var för dålig och att det antingen är problem med svetsningen eller en skada på fibern.
Mycket problem idag pga snabbkontakter som blir sämre med tiden, dvs ej pigtails som är svetsade ihop med ABF, utan kontakt applicerad direkt på skalad ABF fiber.
Be att de klipper och svetsar in ny pigtail så håller det fiberns livslängd, men SFP i medieomvandlaren får nog bytas efter en sådär 6-7 år. Kan ju även vara smuts i kontakterna i nodens ODF, eller vid din villapatch. Har det en gång fungerat bra och blivit sämre är det troligen försämrad snabbkontakt, eller SFP med försämrad prestanda som är orsaken
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Trodde all utrustning idag hade inbyggd ljusmätare som kunde fjärravläsas.
Men priset är kanske för dyrt för denna typ av utrustning?
Det kan dom garanterat se från station ut mot kund, märkligt att de inte kollar sådant innan dom åker ut.
Men det har väl med hur ärendet handläggs och eskaleras.
 
Installera VirtualBox eller dylikt och kör PingPlotter från denna. Se till så att brandväggen på modersystemet är uppdaterad o fungerande.

// J
 
Scout Scout skrev:
FANtastiskt... det dök upp en tekniker för Skanovas räkning i förrgår... efter sex månader... och konstaterade att signalen i fibern var för dålig och att det antingen är problem med svetsningen eller en skada på fibern.
Löste det sig tillslut?
 
Jadå,
Teknikern konstaterade att måste vara många i området som hade problem för det var den värsta fiberdragningen han någonsin sett.
 
Scout Scout skrev:
Jadå,
Teknikern konstaterade att måste vara många i området som hade problem för det var den värsta fiberdragningen han någonsin sett.
Ah så bra! Vi har ett konstigt fel att WAN försvinner varje morgon runt kl 10 och sen borta hela dagen för att komma tillbaka runt 21 på kvällen. Varit så i fyra dagar nu 😅
 
Scout Scout skrev:
Jadå,
Teknikern konstaterade att måste vara många i området som hade problem för det var den värsta fiberdragningen han någonsin sett.
Vilket bolag byggde nätet ursprungligen?
 
Scout Scout skrev:
Jadå,
Teknikern konstaterade att måste vara många i området som hade problem för det var den värsta fiberdragningen han någonsin sett.
Vad gjorde man då?

Tog fikapaus?

Eller tillsatte en utredning?🤪
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vilket bolag byggde nätet ursprungligen?
Ingen aning men det var på Skanovas uppdrag
 
Appendix Appendix skrev:
Vad gjorde man då?

Tog fikapaus?

Eller tillsatte en utredning?🤪
Troligen så kommer utredningen att vara klar nästa år...
Fiberslingorna var kraftigt böjda på vissa ställen så de fick dra om en del
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.