Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
reshurc: [citat] Det har du alldeles rätt i. Vilket är märkligt i sig. Då jag var i "fibertråden..." 🤣
snuttjulle: Har du ett färdigt rör som passar som inte används idag så ligger det med stor sanolikhet kvar kabel som går att använda som dragtråd och få i den nya kabeln. OBS du får inte peta i denna kabeln i ett rör du har EL kablar i då dessa troligen är av typen FK som inte har rätt isolering.
anders07: [citat] Det visade sig att du hade, typ, rätt... 😊 Jag har några balar isolering uppe i vinden, och traven hade rasat över kabeln och dragavlastaren hade dragits ur och en tråd lossnat.
Jocke Best: [citat] Det är väl jättebra. Funkar det så är allt frid och fröjd.
AndersMalmgren: [citat] Är bara ett klick i mikrotik, make static. Men är gammal hund så har bara gjort det för mina trådade enheter men det är klart man även kan göra det för de trådlösa. Min reciver har varit det sedan länge för den fungerar inge bra med dhcp, men nu har även klockradion och diskmaskinen det. Eget vlan får jag se om jag orkar fixa, borde inte vara ett problem då google home och
richardtenggren: [citat] Speciellt när TS säger sig endast använda 5 GHz 🤓
Jonas_81: Hade tidigare en Huawei från operatören men nu en ute modell även den köpt från operatör fas jag skaffa den begagnad Huawei B2368-66 är den jag har nu, den gamla tappa "GSM" signalen ibland och då även uppkoplingen och då lämna kamerorna offline tills omstart at router eller "god tur" men senaste månadern nu med ute antenn har jag haft bättre kontakt. Men det beror ju mycket på var
Tinototem: Router, switch, 2 accesspunkter (en på varje ände av h-huset) hade jag satsat på.
tunellm: [citat] Jag kör Asus mest hemma och har därför köpt Asus rakt igenom med trådat från routern ut till accesspunkterna. Ubiquiti har ju accesspunkter de också, om du ändå vill köra något annat märke så är det väl i princip bara att söka på ”accesspunkt” och se till att den har en ethernetingång :) Här är en från Ubiquiti: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4109631
NICHOLAS J: [citat] Shelly pro med nätverksport funkar men är helt idiotisk att konfigurera. Jag har satt min i ett elskåp och efter många timmars försök fick jag ändå använda wifi för att lägga in den i appen. Men! Du måste ha två telefoner på plats för att den ena ska dela sitt wifi som sedan Shelly och din andra telefon kan koppla upp sig mot för konfiguration, sedan kan du använda
kisumisu: [citat] Även deras 2G, 3G och 4G är dåliga. 3G ihop med Telia (eller rättare sagt tvärtom Telia fick ju aldrig 3G licens) och 4G, 2G med Telenor. Rent skit, däremot tycker jag Telenor har bättre 3G nät. Sedan kan det bero också på tur. Råkar Tele2 ha en mast nära kan du få bättre än Telia. Sen är ju 2G och 3G snart historia. Blir intressant se hur Telia börjar fungera sen när 2G
crazytok: Fast den är ju väldigt inriktad mot just Bahnhof dock. Denna tråden är en mer allmän fråga om olika leverantörer.
Nyikåk: Historiskt har det ju funnits fler, Tilgin t.ex. men de ingår ju även de i Genexis Group.
GlennB: [citat] Jag var tvungen att ringa dom för att få en publik IP, men det gick ju bra. Helt rätt sätt att det är valbart, onödigt att slösa skarpa IP på folk som inte har nytta av det.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är helt enkelt fel sätt att göra det på. Det finns speciella kontakter för solida ledare, men de fungerar inte alltid heller; standarden är helt enkelt inte gjord för det. Det kan naturligtvis fungera, iaf ett tag, men det är inte säkert. Jag har själv fått bygga om en anläggning hos en granne som var gjord på det sättet pga intermittenta, och sedan permanenta,
Bästerortarn: [citat] Sorry för sent svar, fick ingen notis. Bra Bredband heter min operatör.
wildeside: Jag skulle behålla dosan, om det går att få till det snyggt och inte stör. Tex lock eller liknande så att det inte ser fult eller halvfärdigt ut. Stör inte antennkabeln dej nämnvärt på utsidan så skulle jag lämna kvar den i dosan, man vet aldrig vad för tankar och idéer som kan dyka upp.
MultiMan: Jag använder Telias F1 idag till fibern eftersom den riktigt snabb som router, både i interface och överföring. WiFi i F1 är avstängt och jag använder istället ett antal Airties Mesh (Telia-firmware) som täcker båda våningarna felfritt. Hade fyra från början men hittade en på Sellpy för 40 kr och då blev det ännu bättre täckning och hastighet. 1 år nu med fiber och denna
MultiMan: Så länge man har ok nätverkskort så är det inga problem alls med gigabit via trådat. Jag använder fortfarande 3 gamla HP Mikroserver av tidig generation med tvåkärniga AMD Turion CPU, rejält trötta. Går med Server 2008 R2 och hårddiskar som är minst 7-8 år gamla. Bara 3-4 GB internminne. Maxar utan problem interna gigabitnätverket vid filöverföringar, konstant och kontinuerligt.
pmd: Än så länge tycker jag bra om ASUS-routern. Den har ett betydligt bättre webbgränssnitt än Telias Sagemcomrouter (vilket iofs inte är så svårt) och många fler fungerande finesser. Man kan ha två gästnät vilket jag inte visste om förrän jag började konfigurera routern (att man kunde konfigurera gästnät hade jag tagit reda på). Det var en bonus som passade bra för min
jämtlänning: [citat] Jag håller helt med hur ni andra tänker, och känner att det inte verkar korrekt, men jag förmedlar bara svaret jag fått. Ett visst arbete som är avdragsgillt har dom ju dock gjort, precis som dom svarat. Ja upplägget känns ju ganska likt ditt exempel, och systematiskt då den faktiska arbetskostnaden alltid varierar per fastighet men priset ut till kund och rotavdraget alltid är
PappasHammare: Varför skarva? Det är ju det sista man vill göra.
blackarrow: Tja, i vilken ände skall man börja när man bygger nätverk i ett befintligt hus? Vilka är dina krav @Byggarmike ? Planer för huset, mål och begränsningar? Drar du nya rör eller återanvänder du tele-rör som därmed sätter begränsningar? 80-talshus brukar/kan ha reglar lodrät vilket gör att man kan sätta nya uttag och släppa ner kabel från vinden inne i väggen utan att öppna
cpalm: [citat] Har du väldigt luftigt på djupet i skåpet och bra åtkomst via minst en sidodörr kan det vara en tanke. Men 450 är ett grunt skåp. Du måste tänka på att de yttersta positionerna för skenorna är ca. 70 in från skåpets ytterkanter, så 450 ger bara max ca. 300 mellan bakre och främre skena. Så det finns nog en poäng med att bakre skenorna inte är inkluderade med
namnbyte: [citat] Kör wireshark på nätverket, helst som en MIM som sista steg innan level 0/vilda webben, få insyn i allt och få svart på vitt vilka prylar du kan lita på, och inte. Är du paranoid och har en samsung smart-tv ansluten till internet kommer du få ptsd över hur den kommunicerar utåt
sunnis: Finns ju även förstärkt fiberkablage med dragtråd och färdiga LC i ändarna. Rätt bra om man behöver dra med våld😅
anis16: [citat] Samma sak hos Telia efter ett år. Då är det dags att ringa dem så får man tillbaka samma pris igen. Samma sak hos Verisure och Sector med...