Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Tompafix: [citat] Du har väl ljudet för media på 😉 I maps välj inställningar sedan navigeringsinställningar. Kolla ljudinställningen där. På själva kartan kolla att symbolen för högtalare är på.
ARJU: [citat] Ja, man vet ju faktiskt inte hur stort rötägg man göder bakom kulissen. Känner till det men känner inte att det tilltalar mig.
paralun: [citat] Jo nu vet jag inte varför man ska krångla med en massa "om och men"... Lägg i en nätverkskabel i en slang och köp dig en AP, en gammal router kan sedan oftast duga.í AP läge för att spara pengar..
pacman42: [citat] Nu har jag byggt in en ESP8266-modul på egen hand i min klippare. Jag ville inte dra ut en antenn pga fukt, den första versionen satt på utsidan och då hade jag extern antenn.
metramo: [citat] Vissa LTE modem har antenner för LTE nätverket andra för WIFI nätet. Verifiera om du har det förstnämnda. Exempel Dlink. Mvh
pacman42: [citat] Det finns så många orsaker till att nätet kan dyka. Det sammanfaller inte med att bussen åker förbi i närheten? De självkörande bilarna i San Francisco som stannade för en dryg vecka sedan stannade pga många mobiler i cellen. Men troligare är en störning pga lastbil eller buss som speglar och/eller dämpar signalen.
sjoelund: Installationskabel är gjord för att människor ska kunna fixa med dem. Ganska enkelt att sätta upp uttag där det behövs också
AndersS: Och fiberbox behöver ingen el vilket omvandlaren kräver, därför kan det vara bra i vissa fall att placera dem på olika platser. Finns också lösningar med fiberbox och omvandlare i samma burk, samt fiberbox ute och omvandlare inne. Som uppfinnaren i Sundbyberg "tänkte inte....". 😉
Nyikåk: [citat] Nej, det var slöseri med publika IP-adresser missförståndet gällde, 10-nätet ingår i RFC 1918 så Telia har som jag beskrev det.
AndersS: En bild kan säga mera än tusen ord. Nedan generellt förklarande utifrån att det kan vara lite förvirrat i fibertrådarna här i forumet. Om du läser t.ex. i forumet så kallas ofta det som grävs ned för fiberkabel. Träffar du sedan de som arbetar med det så är det en fiberslang/dukt som grävs ned och förkommer i olika tjocklek samt färger. Där det sedan blir inmatad/blåst någon
banehta: Hej alla, Jag lyckades till slut fixa problemet, tydligen var det bara att drämma till den ett par gånger och sedan starta om. Funkar prima nu, får hoppas att det håller i mer än ett par veckor bara.
MathiasS: [citat] Check. Jag har varit en ivrig parabolfanboy i många år. Bättre bild och bara funkar. Men tillslut fick jag ge mig. 4 tv apparater och önskemål om att titta mobilt gjorde att en appletv eller googletv inbyggt i TVn gjorde jobbet så mycket smidigare - inget tjafs med tvillingkort osv.
TheExtraMile: [citat] Det är någon automatiserad mesh tror jag. DHCP kan ställa till med en del, dödade ett halvt kontor i Helsingborg på företaget jag jobbade på för många år sedan :)
Persson88: Det är väl troligtvis så att du har sprängsten och inte går att få den djupare utan ett jäkla jobb. Bästa är att få ner den så djupt som möjligt och lägga en bräda/järnrör ovanpå som skydd
cpalm: Ha ha, en klassiker. En professionell nätverksinstallationsfirma installerade samtliga uttag i vår BRF så där, ingen fick ut sina kablar. Det blev backjobb... (var inte det enda backjobbet kan jag säga - fort och fel var deras devis). Självklart skall "flärpen" peka uppåt.
TypRätt: Har bara behövt kontakta support hos Bahnhof vid något enstaka tillfälle, ett var efter ett strömavbrott då jag trodde att min fiberkonverter gått sönder, personen i support stod på sig om att min väggadapter nog dött trots att jag sa att jag mätt den till de 5v eller vad det nu va den skulle ge. Han menade på att den nog gav rätt spänning men vid belastning inte skulle kunna
pacman42: [citat] https://share.temu.com/6K2kBTzn6HA
AndersS: Beror helt på hur man använder sin anslutning. Jag hade uppgraderat hastigheten tills jag hade 500 Mbit/s av ren slentrian att försöka få högre hastighet, men när senaste bindningstiden gick ut drog jag ned till 100 Mbit/s, vilket räcker för dagens behov.
Ganescha: [citat] Ja, är det så att du tankar ner spel osv. Under din arbetstid när du jobbar borta så ska du naturligtvis ha 4G obegränsad. När jag spelade mycket CoD och hade med min Xbox till hotellet 😁 så körde jag med en egen 4G router till den. Behövde dock enbart 2GB abonnemang, man för knappt av med något alls när man lirar online. När det va dags för uppdatering så använde jag
pacman42: [citat] Vi har aldrig haft sådana fel där jag bor. Vi hade 600 anslutna fastigheter i vårt nät och vi ägde det i 15 år.
Dan1891: [citat] Ja, jag har förstått det. Det finns ingen ekonomi i att driva kopparledningarna längre :( När jag säger på jobbet att jag har fast telefon över kopparledning, så tittar dom konstigt på mig och undrar om jag är helt tappad bakom en vagn, alt. har de aldrig hört talas om sådan telefoni ( de yngre). :)
Scout: [citat] Troligen så kommer utredningen att vara klar nästa år... Fiberslingorna var kraftigt böjda på vissa ställen så de fick dra om en del
kashieda: Det låter som att du behöver en access point (AP) med power over ethernet (POE). Vad har du för router? Det kan vara en poäng att ha samma märke, om det betyder att de kan styras gemensamt.
Derbyboy: övriga nätverket ska inte fungera…..bara den bärbara datorn ska ha internetuppkoppling via 4g
TypRätt: [citat] Just ja, well om det är så att man antar att den som stulit den bor i närområdet eller tex har en misstanke om vart den kan vara så kan man ju köra en wifi scanner för att se om man hittar den, sedan genom att följa signalstyrkan kan man ju komma till rätt dörr. (men har man en misstanke så vet man nog vilken det är, och vill bara få det bekräftat). Jag gör antagandet ett