Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
MultiMan: Jag använder Telias F1 idag till fibern eftersom den riktigt snabb som router, både i interface och överföring. WiFi i F1 är avstängt och jag använder istället ett antal Airties Mesh (Telia-firmware) som täcker båda våningarna felfritt. Hade fyra från början men hittade en på Sellpy för 40 kr och då blev det ännu bättre täckning och hastighet. 1 år nu med fiber och denna
MultiMan: Så länge man har ok nätverkskort så är det inga problem alls med gigabit via trådat. Jag använder fortfarande 3 gamla HP Mikroserver av tidig generation med tvåkärniga AMD Turion CPU, rejält trötta. Går med Server 2008 R2 och hårddiskar som är minst 7-8 år gamla. Bara 3-4 GB internminne. Maxar utan problem interna gigabitnätverket vid filöverföringar, konstant och kontinuerligt.
pmd: Än så länge tycker jag bra om ASUS-routern. Den har ett betydligt bättre webbgränssnitt än Telias Sagemcomrouter (vilket iofs inte är så svårt) och många fler fungerande finesser. Man kan ha två gästnät vilket jag inte visste om förrän jag började konfigurera routern (att man kunde konfigurera gästnät hade jag tagit reda på). Det var en bonus som passade bra för min
jämtlänning: [citat] Jag håller helt med hur ni andra tänker, och känner att det inte verkar korrekt, men jag förmedlar bara svaret jag fått. Ett visst arbete som är avdragsgillt har dom ju dock gjort, precis som dom svarat. Ja upplägget känns ju ganska likt ditt exempel, och systematiskt då den faktiska arbetskostnaden alltid varierar per fastighet men priset ut till kund och rotavdraget alltid är
PappasHammare: Varför skarva? Det är ju det sista man vill göra.
blackarrow: Tja, i vilken ände skall man börja när man bygger nätverk i ett befintligt hus? Vilka är dina krav @Byggarmike ? Planer för huset, mål och begränsningar? Drar du nya rör eller återanvänder du tele-rör som därmed sätter begränsningar? 80-talshus brukar/kan ha reglar lodrät vilket gör att man kan sätta nya uttag och släppa ner kabel från vinden inne i väggen utan att öppna
cpalm: [citat] Har du väldigt luftigt på djupet i skåpet och bra åtkomst via minst en sidodörr kan det vara en tanke. Men 450 är ett grunt skåp. Du måste tänka på att de yttersta positionerna för skenorna är ca. 70 in från skåpets ytterkanter, så 450 ger bara max ca. 300 mellan bakre och främre skena. Så det finns nog en poäng med att bakre skenorna inte är inkluderade med
namnbyte: [citat] Kör wireshark på nätverket, helst som en MIM som sista steg innan level 0/vilda webben, få insyn i allt och få svart på vitt vilka prylar du kan lita på, och inte. Är du paranoid och har en samsung smart-tv ansluten till internet kommer du få ptsd över hur den kommunicerar utåt
sunnis: Finns ju även förstärkt fiberkablage med dragtråd och färdiga LC i ändarna. Rätt bra om man behöver dra med våld😅
anis16: [citat] Samma sak hos Telia efter ett år. Då är det dags att ringa dem så får man tillbaka samma pris igen. Samma sak hos Verisure och Sector med...
Tompafix: [citat] Du har väl ljudet för media på 😉 I maps välj inställningar sedan navigeringsinställningar. Kolla ljudinställningen där. På själva kartan kolla att symbolen för högtalare är på.
ARJU: [citat] Ja, man vet ju faktiskt inte hur stort rötägg man göder bakom kulissen. Känner till det men känner inte att det tilltalar mig.
paralun: [citat] Jo nu vet jag inte varför man ska krångla med en massa "om och men"... Lägg i en nätverkskabel i en slang och köp dig en AP, en gammal router kan sedan oftast duga.í AP läge för att spara pengar..
pacman42: [citat] Nu har jag byggt in en ESP8266-modul på egen hand i min klippare. Jag ville inte dra ut en antenn pga fukt, den första versionen satt på utsidan och då hade jag extern antenn.
metramo: [citat] Vissa LTE modem har antenner för LTE nätverket andra för WIFI nätet. Verifiera om du har det förstnämnda. Exempel Dlink. Mvh
pacman42: [citat] Det finns så många orsaker till att nätet kan dyka. Det sammanfaller inte med att bussen åker förbi i närheten? De självkörande bilarna i San Francisco som stannade för en dryg vecka sedan stannade pga många mobiler i cellen. Men troligare är en störning pga lastbil eller buss som speglar och/eller dämpar signalen.
sjoelund: Installationskabel är gjord för att människor ska kunna fixa med dem. Ganska enkelt att sätta upp uttag där det behövs också
AndersS: Och fiberbox behöver ingen el vilket omvandlaren kräver, därför kan det vara bra i vissa fall att placera dem på olika platser. Finns också lösningar med fiberbox och omvandlare i samma burk, samt fiberbox ute och omvandlare inne. Som uppfinnaren i Sundbyberg "tänkte inte....". 😉
Nyikåk: [citat] Nej, det var slöseri med publika IP-adresser missförståndet gällde, 10-nätet ingår i RFC 1918 så Telia har som jag beskrev det.
AndersS: En bild kan säga mera än tusen ord. Nedan generellt förklarande utifrån att det kan vara lite förvirrat i fibertrådarna här i forumet. Om du läser t.ex. i forumet så kallas ofta det som grävs ned för fiberkabel. Träffar du sedan de som arbetar med det så är det en fiberslang/dukt som grävs ned och förkommer i olika tjocklek samt färger. Där det sedan blir inmatad/blåst någon
banehta: Hej alla, Jag lyckades till slut fixa problemet, tydligen var det bara att drämma till den ett par gånger och sedan starta om. Funkar prima nu, får hoppas att det håller i mer än ett par veckor bara.
MathiasS: [citat] Check. Jag har varit en ivrig parabolfanboy i många år. Bättre bild och bara funkar. Men tillslut fick jag ge mig. 4 tv apparater och önskemål om att titta mobilt gjorde att en appletv eller googletv inbyggt i TVn gjorde jobbet så mycket smidigare - inget tjafs med tvillingkort osv.
TheExtraMile: [citat] Det är någon automatiserad mesh tror jag. DHCP kan ställa till med en del, dödade ett halvt kontor i Helsingborg på företaget jag jobbade på för många år sedan :)
Persson88: Det är väl troligtvis så att du har sprängsten och inte går att få den djupare utan ett jäkla jobb. Bästa är att få ner den så djupt som möjligt och lägga en bräda/järnrör ovanpå som skydd
cpalm: Ha ha, en klassiker. En professionell nätverksinstallationsfirma installerade samtliga uttag i vår BRF så där, ingen fick ut sina kablar. Det blev backjobb... (var inte det enda backjobbet kan jag säga - fort och fel var deras devis). Självklart skall "flärpen" peka uppåt.
TypRätt: Har bara behövt kontakta support hos Bahnhof vid något enstaka tillfälle, ett var efter ett strömavbrott då jag trodde att min fiberkonverter gått sönder, personen i support stod på sig om att min väggadapter nog dött trots att jag sa att jag mätt den till de 5v eller vad det nu va den skulle ge. Han menade på att den nog gav rätt spänning men vid belastning inte skulle kunna
pacman42: [citat] https://share.temu.com/6K2kBTzn6HA
AndersS: Beror helt på hur man använder sin anslutning. Jag hade uppgraderat hastigheten tills jag hade 500 Mbit/s av ren slentrian att försöka få högre hastighet, men när senaste bindningstiden gick ut drog jag ned till 100 Mbit/s, vilket räcker för dagens behov.