96 736 läst ·
108 svar
97k läst
108 svar
Råkade gräva av fiberkabel...
Jag fattar att jag skulle ha påbörjat en ny tråd. Ursäkta. Det som har hänt sedan i förrgår:
Telias underleverantör tog kontakt och sa att de lagt upp ett ärende och i sin tur skickat frågan till en annan underleverantör. De ringde och frågade om fiberkabeln blivit avgrävd och när jag förklarade att den fortf fungerade så sade de att då kan de inte hjälpa till. Den Här underleverantören hade i sin tur begärt in anbud för fibernedläggningen och naturligtvis tagit de som var billigast. Det är vanligt att man fuskar och rundar hörn i den branschen. Ja, han sade verkligen så. Jag måste ringa Telia igen eftersom de tydligen är nätägaren och de enda som göra något. Men jag skulle inte förvänta mig något. Suck.
Telias underleverantör tog kontakt och sa att de lagt upp ett ärende och i sin tur skickat frågan till en annan underleverantör. De ringde och frågade om fiberkabeln blivit avgrävd och när jag förklarade att den fortf fungerade så sade de att då kan de inte hjälpa till. Den Här underleverantören hade i sin tur begärt in anbud för fibernedläggningen och naturligtvis tagit de som var billigast. Det är vanligt att man fuskar och rundar hörn i den branschen. Ja, han sade verkligen så. Jag måste ringa Telia igen eftersom de tydligen är nätägaren och de enda som göra något. Men jag skulle inte förvänta mig något. Suck.
Be om att få skicka bilden! Och skriv också text på vilket djup den låg eller ligger, gärna med karta/foto på fastigheten där fotot är taget.Jeanette Ryder skrev:
Jag fattar att jag skulle ha påbörjat en ny tråd. Ursäkta. Det som har hänt sedan i förrgår:
Telias underleverantör tog kontakt och sa att de lagt upp ett ärende och i sin tur skickat frågan till en annan underleverantör. De ringde och frågade om fiberkabeln blivit avgrävd och när jag förklarade att den fortf fungerade så sade de att då kan de inte hjälpa till. Den Här underleverantören hade i sin tur begärt in anbud för fibernedläggningen och naturligtvis tagit de som var billigast. Det är vanligt att man fuskar och rundar hörn i den branschen. Ja, han sade verkligen så. Jag måste ringa Telia igen eftersom de tydligen är nätägaren och de enda som göra något. Men jag skulle inte förvänta mig något. Suck.
Telia har nedgrävd fiber på fastighet (även allmän mark/vägar/etc dokumenterad i kartsystem.
En bild kan säga mera än tusen ord. Nedan generellt förklarande utifrån att det kan vara lite förvirrat i fibertrådarna här i forumet.
Om du läser t.ex. i forumet så kallas ofta det som grävs ned för fiberkabel. Träffar du sedan de som arbetar med det så är det en fiberslang/dukt som grävs ned och förkommer i olika tjocklek samt färger.
Där det sedan blir inmatad/blåst någon form av fiber.
Även fiberslang/dukt kan ibland, för att krångla till det ytterligare, matas in i en kanalisation som då oftast är en grövre plastslang.😉
Och för att ytterligare krångla till det kan den fiber som används se olika ut och även ha olika tjocklek och färg, blå, svart, gul, etc.
Så när man säger att man grävt av en "fiberkabel" kan det betyda olika beroende av vem man pratar med.
Om du läser t.ex. i forumet så kallas ofta det som grävs ned för fiberkabel. Träffar du sedan de som arbetar med det så är det en fiberslang/dukt som grävs ned och förkommer i olika tjocklek samt färger.
Där det sedan blir inmatad/blåst någon form av fiber.
Även fiberslang/dukt kan ibland, för att krångla till det ytterligare, matas in i en kanalisation som då oftast är en grövre plastslang.😉
Och för att ytterligare krångla till det kan den fiber som används se olika ut och även ha olika tjocklek och färg, blå, svart, gul, etc.
Så när man säger att man grävt av en "fiberkabel" kan det betyda olika beroende av vem man pratar med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden