Hej.

Har precis flyttat in i ett ganska nytt hus och det finns 10st nätverksuttag utspridda i olika rum i huset.
Nu är det så att den vita prylen som jag antar är en mediaomvandlare (eller är det ett fibermodem) enbart har 4 lan-portar. Hur ska man lösa detta på bästa sätt om man vill kunna nyttja alla 10 nätverksuttagen i huset.

Ska man sätta någon form av hubb mellan mediaomvandlaren och patchpanel (tar gärna förslag på någon lämplig modell i så fall) eller ta finns det någon annan bra lösning.

Har i nuläget pluggat TP-link Deco x50 rakt in i en LAN-port och har två ytterligare accesspunkter på andra platser i huset. Det hade dock varit nice att kunna patcha upp alla 10 uttagen så jag kan köra trådat på TV-apparater, PS5, datorer etc.

Tack på förhand.

• En nätverksutrustning kopplad till elkraft och datortjänster i en serverpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TheExtraMile skrev:
Hej.

Har precis flyttat in i ett ganska nytt hus och det finns 10st nätverksuttag utspridda i olika rum i huset.
Nu är det så att den vita prylen som jag antar är en mediaomvandlare (eller är det ett fibermodem) enbart har 4 lan-portar. Hur ska man lösa detta på bästa sätt om man vill kunna nyttja alla 10 nätverksuttagen i huset.

Ska man sätta någon form av hubb mellan mediaomvandlaren och patchpanel (tar gärna förslag på någon lämplig modell i så fall) eller ta finns det någon annan bra lösning.

Har i nuläget pluggat TP-link Deco x50 rakt in i en LAN-port och har två ytterligare accesspunkter på andra platser i huset. Det hade dock varit nice att kunna patcha upp alla 10 uttagen så jag kan köra trådat på TV-apparater, PS5, datorer etc.

Tack på förhand.
En switch löser detta.
Typ en som nedan.
E-handelssida visar D-Link Gigabit switch, 8 portar PoE, kundbetyg, pris markering, köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan säkert finnas billigare än Kjell så kolla runt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
TheExtraMile och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En switch löser detta.
Typ en som nedan.
[bild]
Kan säkert finnas billigare än Kjell så kolla runt.
Tack för blixtsnabbt svar :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du behöver en switch, ska du använda alla uttag så behöver du en 16-portars. Kan finnas 12-portars.
Från Lan 1 på mediaomvandlaren, in i valfri port på switchen, men förslagsvis port 16. Sedan korta patchkablar från switchen till varje uttag.

Ett exempel:
[länk]

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Du behöver en switch, ska du använda alla uttag så behöver du en 16-portars. Kan finnas 12-portars.
Från Lan 1 på mediaomvandlaren, in i valfri port på switchen, men förslagsvis port 16. Sedan korta patchkablar från switchen till varje uttag.

Ett exempel:
[länk]
Är det standard att man ansluter switchen på sista porten eller varför 16 i exemplet ovan? 🤔

T TheExtraMile skrev:
Men du, tänkte på en sak. Du har ingen router i skåpet?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är det standard att man ansluter switchen på sista porten eller varför 16 i exemplet ovan? 🤔
Bara för enkelheten när man patchar. Då går port 1 till patch 1 osv.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Men internetleverantören brukar bara tillåta ett IP-nummer för varje anslutning så det kommer inte gå att använda nätverksuttagen. Det är då även routern som behöver sitta i mediaskåpet och det vill man oftast inte med tanke på WiFi-signalen.

Routern behöver väl inte sitta i skåpet? Är det mer än ett uttag där TP-LINK'en är inkopplad?

Sen är nog antalet IP-nummer det minsta problemet. Jag vill i alla fall ha en brandvägg mellan internet och mina prylar.

Ja finns det dubbla nätverksuttag som båda är inkopplade i ett rum går det bra att ha routern där men det verkar inte vara så här.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
useless useless skrev:
Routern behöver väl inte sitta i skåpet? Är det mer än ett uttag där TP-LINK'en är inkopplad?

Sen är nog antalet IP-nummer det minsta problemet. Jag vill i alla fall ha en brandvägg mellan internet och mina prylar.
Nä, det behöver den inte. Men då behöver det vara dubbeluttag där routern sitter, för att sedan skicka tillbaka nätet till skåpet och in i switchen, och sen ut till de övriga uttagen.

Men du, tänkte på en sak. Du har ingen router i skåpet?
TP-linken sitter kopplad rätt in i en lan-port. De två andra AP:erna på andra platser i huset.

useless useless skrev:

TP-linken sitter inkopplad i en lan-port i samma rum som "mediaskåpet/elcentralen". Finns inga nätverksuttag där,
Vill ju hellre flytta ut den även fast jag har bra täckning överallt. Det är 5st dubbeluttag i huset.

Du ska ansluta switchen som du köper till en av ethernet-portarna på TP-linken, inte från medieomvandlaren som föreslogs tidigare.

Nu när du har dubbeluttag kan flytta ut TP-linken och så patcha tillbaka till skåpet där switchen sitter och fördelar ut till övriga uttag.

• Gilla
TheExtraMile
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.