Hejsan! Har kollat lite olika sidor, några där man kan bygga själv och sådär, men kommer ändå inte riktigt fram till det jag vill ha. Tänkte kolla med er experter här på denna sidan!

Det kanske inte alls går att göra såhär eller uppskatta pris utifrån detta men jag har hittat en tomt jag verkligen kan tänka mig, den ligger klockrent, tomten är uppskattad till 250.000kr. Och det är knappa 2.000kvm tomt ute i skogen. Perfekt för mig och min tjej och hund.

Men mina tankegångar är:

Trä hus, stående panel.
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä där också antar jag?
Jag vill helst ha det i trä, det ska se lantligt ut. Men har ni något som ni tycker är bättre, skriv gärna så!

Tänker att när man väl bygger, 3-glas fönster, och borra för bergvärme. Sen saknas både vatten och avlopp så det bör man ju gräva och borra också då. Vet inte vad som är smidigast ute i skogen och billigast.

Jag vill inte ha billigast möjliga tänker ju ändå bo här livet ut(som det ser ut nu). Men behöver inte smaska på med det allra fetaste. Om ni förstår min jämföring av bilar
Volvo räcker för mig, Det är kvalite, helt ok komfort
samtidigt som BMW kanske hade varit ett önskemål men har mer utrustning.

Förstår helt om det inte går, men vore gött och få en uppskattning av värde!

Tack på förhand alla byggare och ickebyggare!

Med vänlig hälsning
Johnny.:cool::thumbup:

Man brukar säga att dett kostar ca 20000-30000 kr/kvm att uppföra ett hus (exl grund och VA osv), då är det på entrepenad...

Min stuga, på 48 kvm, kostade för ca 10 år sen ca 5000 kr/kvm (inkl tomt för 40kkr, elinkoppling osv) - men då gjorde jag allt själv utom el och schakt - så det går att bygga billigare om man gör mkt själv

/K

En stor kostnad du behöver fundera över är vilken grund huset skall byggas med.

F_man skrev:
En stor kostnad du behöver fundera över är vilken grund huset skall byggas med.
Det är ett bra inlägg.

Jag valde plintgrund av flera skäl:
- Har sluttande tomt så det innebärmindre schakt än tex platta
- Byggde grunden själv med handverktyg och liten cementblandare (i.e. billigt)
- Det är en relativt säker grundmetod, välventilerad och låg risk för felkonstruktion/fuktskador
- Jag kan komma in lätt under grunden och hålla koll så det inte blir skador (jag har från ca 1.20 ned till ca 70 cm höjd under huset)

Ett par saker att tänka på är dock:
- Tillräckligt stora plintar (jag hade en del meck med att passa in huset då mina plintar bara är 10 cm i diam och ett par cm fel i utsättningen ger väldigt små felmarginaler (har fått gjuta om ett par plintar)
- Gräv ned till frostfritt djup (eller halva om det är isolerat - det finns tabeller på nätet om vad som gäller, beroende på var man bor/marktyp)
- Utseende - man ser in under huset ( i mitt fall från tre sidor (en har en altan) - man kan förvisso sätta spaljeer eller liknande, men måste vara försiktigt så man inte sätter igen för mkt då man då förlorar ventilation osv...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.