Tänk på att anslutningsavgifter, pantbrev mm kostar en hel del, så (byggkalkylen) blir sällan totalkostnaden.
Här är några saker som man kan få som överraskning om man inte är med på vad man får inräknat.
- byggväg in på tomt
- farbar väg för lastbil fram till tomt
- grundläggning av hus (hur mycket massor ingår, bergsprängning mm)
- ingår bortkörning av överblivet material( jord)
- röjning trädfällning på tomt
- antal meter för inkoppling av Va
- oftast ingår inga yttre arbeten på tomt
sedan kommer man ju oftast på en massa som man vill ändra på under byggtiden, och oftast till det dyrare.

Freddan1 skrev:
Tänk på att anslutningsavgifter, pantbrev mm kostar en hel del, så (byggkalkylen) blir sällan totalkostnaden.
Här är några saker som man kan få som överraskning om man inte är med på vad man får inräknat.
- byggväg in på tomt
sedan kommer man ju oftast på en massa som man vill ändra på under byggtiden, och oftast till det dyrare.
Hej Freddan1

Tack för tipsen! :)

sj6 skrev:
Hur funkar det med att göra 50% av arbetet? Vad säger byggarna om detta?

Vi gjorde en renovering för ett år sedan och gubben i huset skulle"hjälpa" till så det gick undan men han var ju mest i vägen och frågade om allt så precis allt tog längre tid. Sen hade ju han en vän, en markarbetare som kunde allt, precis allt, kanske hur de gjorde på 50-talet men ifrågasatte oss hela tiden, Snickare, VVS och Elektriker.

Jag bara hoppas att ni har snälla byggare ;) Och trampa de inte på tårna :P
Det är ju husfirman som bygger och det är dem själva som föreslagit fördelningen, det är ju inte värre än att vi istället för att ha 2 snickare så är det jag och en snickare istället.
Funkade utan problem vid förra bygget med samma firma så jag ser inte hur det ska bli ett problem nu heller.
Tanken är att vi själva ska göra mängdjobben och firman ska göra finliret som vi själva inte är helt säkra på, plåtarbete, dörrfoder osv.
Det är ju fördelen att bygga med en lite mindre lösvirkes firma.
Blir ju 3dje huset vi bygger från grunden så är inte helt novis på hur man gör, men pga tidspress så vill vi ha med firman och bygga.

Pumba skrev:
Det är ju husfirman som bygger och det är dem själva som föreslagit fördelningen, det är ju inte värre än att vi istället för att ha 2 snickare så är det jag och en snickare istället.
Funkade utan problem vid förra bygget med samma firma så jag ser inte hur det ska bli ett problem nu heller.
Tanken är att vi själva ska göra mängdjobben och firman ska göra finliret som vi själva inte är helt säkra på, plåtarbete, dörrfoder osv.
Det är ju fördelen att bygga med en lite mindre lösvirkes firma.
Blir ju 3dje huset vi bygger från grunden så är inte helt novis på hur man gör, men pga tidspress så vill vi ha med firman och bygga.
Okej, jag önskar er lycka till och hoppas ni trivs i ert tredje hus ;)

Freddan1 skrev:
- byggväg in på tomt
Nått jag iaf fått erfara är att man får budgetera extra för en massa skit som kommunen hittar på.
De har iaf gett oss extrakostnader på strax runt 100 000kr genom att ställa massa krav för att slutbeskedet ska bli godkänt.
Men det beror ju säkerligen lite på hur välvillig kommun man bor i, vår kommun vill verkligen inte att privatpersoner ska bygga hus och gör allt extra krångligt och drar ut på tiden.
Vi ligger ca 150 000kr totalt fel mot det första priset vi fick offererat.

sj6 skrev:
Okej, jag önskar er lycka till och hoppas ni trivs i ert tredje hus ;)
Tackar så mycket, vi har dock kvar båda de gamla husen så vi är klart nöjda med dessa, därav att valet av husleverantör blev tämligen enkelt, har man jobbat med en firma som man vet hur den arbetar underlättar väldigt i processen.

Redigerat:
Pumba skrev:
Nått jag iaf fått erfara är att man får budgetera extra för en massa skit som kommunen hittar på.
De har iaf gett oss extrakostnader på strax runt 100 000kr genom att ställa massa krav för att slutbeskedet ska bli godkänt.
Men det beror ju säkerligen lite på hur välvillig kommun man bor i, vår kommun vill verkligen inte att privatpersoner ska bygga hus och gör allt extra krångligt och drar ut på tiden.
Vi ligger ca 150 000kr totalt fel mot det första priset vi fick offererat.
Vad är det för extra krav er kommun ställer?

Maxikatten skrev:
Vad är det för extra krav er kommun ställer?
De har haft krav på dels utformning av stödmurar vilket ökat priset en del.
De har även ställt krav att det MÅSTE finnas våtrumsintyg, har inte en anign om hur jag kommer runt detta så en riktig firma krävs där.
Sen hade vår arkitekt ritat dit en skorsten på huset, vi hade inte sökt bygglov på eldstad, men de skrev helt enkelt om vårt bygglov för att även innefatta eldstad (eftersom det tog nästan 3 månader att få igenom bygglovet har vi inte vågat ändra detta med rädsla att det ska dra ut änn värre på tiden) vi hade dock tänkt ha eldstad i framtiden men ansåg att vi skulle bara förbereda för detta och göra det längre fram, där gick rätt många 1000kr extra iväg på detta.
Eldstaden och våtrumsintyget är satta som krav för slutbesked.

Lika så har de haft synpunkter på höjder av huset vilket vi efter mycket diskution lyckades avstyra, höjdena var satta för att slippa sprängning, hade kommunen inte släppt på sitt krav hade det gått åt ca 200 000kr för extra sprängning.

Pumba skrev:
De har även ställt krav att det MÅSTE finnas våtrumsintyg, har inte en anign om hur jag kommer runt detta så en riktig firma krävs där.
Har de verkligen rätt att ställa det kravet?

Jag tycker det är fler och fler trådar där kommunerna bara hittar på olika krav de ställer.

andersmc skrev:
Har de verkligen rätt att ställa det kravet?

Jag tycker det är fler och fler trådar där kommunerna bara hittar på olika krav de ställer.
Jag har väldigt dålig koll på vad de har rätt att kräva och inte, vi har dock fått en jäkla massa bekymmer genom kommunen.

Först vid bygglovet så tyckte dem allt var Ok men att huset ev låg lite högt så de ville vara med vid utstakningen för att se hur det skulle bli i förhållande till övriga tomter.
på det tekniska samrådet 1,5 månad efter bygglovet beviljats dök det helt plötsligt upp en massa nya grejer, någon gång i framtiden kanske någon vill göra en cykelväg jämte min tomt och jag rekommenderades därför att göra ett sikthörn (10x10m), ett hörn som då kommer skära precis i knuten på huset och det ska ner ca 2 meter från sockeln till marknivå i sikthörnet.
Den muntliga rekommendationen följer jag inte då det inte går att bygga enligt bygglovet om jag ska göra den hörnan, det är ju även svårt att anpassa murar och höjder efter nått som inte finns.
Alla andra tomter i området har redan dessa hörn bortskurna när man köper tomten och därför utgick vi från att det inte var akuellt på vår tomt, det går vatten, avlopp och el på en mycket smal remsa utanför vårt tomt (2m bred), så där tyckte de att de kan sänka 2 meter i framtiden och jag då får bekosta ett sikthörn....

Sen när de väl var på plats vid utstakningen så tyckte de höjden var något hög med godkände detta ändå, men då började man istället att klaga på att muren var för hög, jo det är ju lite så det blir om tomten är hög...

Så iaf kommunen är dem som orsakat mest extra kostnader för min del då det dykt upp saker långt efter jag köpt tomten och fått bygglov beviljat.
Har man en tomt som avviker något från fyrkantig plan åker i rad med 30 andra tomter så kan det ju alltid vara värt att ha lite reserv där för fördyringar.

Håller på som bäst att bygga, lösvirkeshus på 1 1/2 plan (155kvm) på gjuten platta, med en del lull-lull, landar på 230 000€ (2,1 miljoner kr ungefär) totalt, där tomen gick loss på ca 300 000 kr. men då gör jag allt efter stomresning själv, förutom inkoppling av el, och vvs-installationerna. sparar ca. 700 000 kr på egenarbetet.

K
Pumba skrev:
....
Eldstaden och våtrumsintyget är satta som krav för slutbesked.
Våtrumsintyg kan du skriva själv. Finns flera trådar om detta. Jag har samma krav i mitt startbesked men vid tekniskt samråd så sa inspektören vid fråga att jag kan skriva det själv, måste dock följa säkert vattens instruktioner...

Likaså eldstaden, nu kommer vi ha den färdig till slutbeskedet, men inspektören påstod att det var vanligt att man sökte bygglov och installerade den först senare. Räknas den med i energikalkylen måste den finnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.