3 585 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Signera kontrollplanen?
Vi bygger med en hyfsat stor hustillverkare som kör med generalentreprenad och idag uppstod ett dilemma så jag skulle behöva lite respons på. Vår KA har upprättat en kontrollplan med plats för underskrifter för de två företag som ansvarar för grundarbetet samt byggandet av själva huset.
KA menar att de ska läsa igenom kontrollplanen och sedan signera att de förbinder sig att följa den. När detta togs upp med husföretagets säljare menar han att det inte kommer att bli aktuellt med några underskrifter från entreprenörerna. De gör sina egna kontrolldokumentationer och kan inte hålla på med en massa egenskapade dokument.
KA menar då att detta är ytterst oseriöst från hustillverkaren (som styr entreprenörernas uppdrag) och att det försätter oss i en sämre sits vid en eventuell juridisk tvist.
Nu undrar jag vad era reaktioner är på detta?
KA menar att de ska läsa igenom kontrollplanen och sedan signera att de förbinder sig att följa den. När detta togs upp med husföretagets säljare menar han att det inte kommer att bli aktuellt med några underskrifter från entreprenörerna. De gör sina egna kontrolldokumentationer och kan inte hålla på med en massa egenskapade dokument.
KA menar då att detta är ytterst oseriöst från hustillverkaren (som styr entreprenörernas uppdrag) och att det försätter oss i en sämre sits vid en eventuell juridisk tvist.
Kontrollplanen gentemot Stadsbyggnadskontoret innehåller alltid, i större projekt, ett antal punkter för entreprenörer och konsulter att intyga. Inget konstigt med det. Om entreprenören är motsträvig kan man däremot ifrågasätta varför...
Har lite liknande sits. Enligt min KA räcker det med att hänvisa till och bifoga entreprenörens kontrolldokumentation. I mitt fall är denna vädigt mycket mer omfattande än den på den vanliga kontrollplanen.
Hör med din byggnadsinspektör om du är osäker.
Hör med din byggnadsinspektör om du är osäker.
Låter konstigt måste jag säga.
Men ett tips: Stå på dig och läs på. Det är förvånansvärt många gånger jag slagit hantverkare och husföretaget på fingrarna i vårat bygge. Helt enkelt genom att spendera tid på att undersöka, läsa på och fråga den som verkligen vet.
Givetvis kommer man alltid längre genom att vara trevlig och "diskuterande" istället för konfliktsökande och fyrkantig
Men ett tips: Stå på dig och läs på. Det är förvånansvärt många gånger jag slagit hantverkare och husföretaget på fingrarna i vårat bygge. Helt enkelt genom att spendera tid på att undersöka, läsa på och fråga den som verkligen vet.
Givetvis kommer man alltid längre genom att vara trevlig och "diskuterande" istället för konfliktsökande och fyrkantig
Låter jättekonstigt av din KA. Normalt är ju att entreprenörerna har sina egna egenkontroller och därefter signerar KA punkterna i kontrollplanen. Är det då någon kontroll i kontrollplanen som inte är med i deras egenkontroll så får KA se till att kräva in denna.Kvaddis skrev:Vi bygger med en hyfsat stor hustillverkare som kör med generalentreprenad och idag uppstod ett dilemma så jag skulle behöva lite respons på. Vår KA har upprättat en kontrollplan med plats för underskrifter för de två företag som ansvarar för grundarbetet samt byggandet av själva huset.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Jag hade liknande problem. Vår Totalentreprenörs projektledare ville inte godkänna de egenkontroller som hans underentreprenörer har gjort. Han ville bara stå får de kontroller som han själv utfört. Vi får en massa olika listor från respektive underentreprenörer, där de fyllt i de kontroller de gjort. Dock ej ifyllt i vår kontrollplan, med de punkter som skall göras. Underentrepenörernas och projektledarens kontrollplaner är ju inte godkända hos KA/SBK
Problemet är att SBK godkände KA's kontrollplan 3 månader före byggstart. Den kontrollplanen skall vara komplett för att KA skall godkänna kontrollplan samt SBK skall ge slutbesked för inlflytt. Innehållet av vår kontrollplan är att Totalentreprenören står för alla egenkontroller och de förutsättningar godkändes av husleverantören då.
Detta ledde till en massa bråk. Men det löste sig till slut... Tips är att inte betala hela köpeskillingen förrens kontrollplanen är komplett.
Problemet är att SBK godkände KA's kontrollplan 3 månader före byggstart. Den kontrollplanen skall vara komplett för att KA skall godkänna kontrollplan samt SBK skall ge slutbesked för inlflytt. Innehållet av vår kontrollplan är att Totalentreprenören står för alla egenkontroller och de förutsättningar godkändes av husleverantören då.
Detta ledde till en massa bråk. Men det löste sig till slut... Tips är att inte betala hela köpeskillingen förrens kontrollplanen är komplett.
Klicka här för att svara