Har du otur krävs det detaljplan för att få stycka av tomter, det blir dyrt.
Personligen skulle jag börja med att höra av mig till kommunen och kanske lantmäteriet. Lantmäteriet kan även ha ett finger med i spelet beroende på bland annat vatten(Det är strandskydd även på bäckar).
När du pratat med kommunen och de inte säger att det är helt omöjligt så söker du förhandsbesked. Förhandsbesked är billigt och går snabbt, då får du ett hum om vad du får bygga.
Lycka till!