De flesta hustillverkare verkar ha diskuterats men jag hittar ingenting om Skidstahus. Nån som har byggt/ bygger eller har erfarenhet av dem ?

145 i golvet och 145 + 45 i vägg. Godkänt el. rent av dåligt ?

Ser att t ex Anebyhus har 195 + 45 i väggarna.

Kollade på deras spec. häromkvällen och isoleringen i vägg är 145+45 (vanligast är väl 195+45). I plattan är isoleringen 145mm men mot ett tillägg på 5-6000 kr så kan man få 250 mm (om jag minns rätt) . I tak har de 450 mm.

Så det stämmer de har mindre isolering som standard men de bygger kanonfina hus med bla mycket trädetaljer både på in- och utsida.

En annan norrländsk tillverkare är annars Sidensjöhus (Ö-vik) som också gör fina hus. Hur de ligger till prismässigt har jag dock inte koll på än.

Flera tillverkare har iosleringstjocklek 145+45mm (De flasta jag har sett). Tjocklekarna jag snubblat över är 195-220-240-260 (Bara sett tre över 250 mm).

De som tillverkar ca 200 mm isolering i vägg brukar hävda att det är taket som är viktigast att isolera. Egendomligt att Norrländska producenter i regel isolerar mindre?

Tiger har du något pris från Sidensjöhus så hör gärna av dig. Du får också gärna meddela siffror för Skidsta hus (har i och för sig siffror från dem redan). Jag tänker skicka en ritning till skidsta och höra vad de tar för att bygga huset...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.