Hustillverkare
EmmaPask: Hej, finns det någon som har byggt någon av dessa hus?
Elin i Duvnäs: Hej, är det någon som har erfarenhet av att bygga fjällstuga med någon av dessa husleverantörer, som ni vill dela med er av? Skulle gärna vilja se några bilder från fjällstuga (helst i timmer) byggd av Forsgrens, Jörnträhus eller Skidsta. Tack hälsar Elin
holmberg87: Hoppas det går bra! Det är alltid en risk att det syns om det inte är grundat i bruten färg eller strukit 1 gång innan det sätts upp. Jag målade om mitt hus för några år sedan och det var perfekt 2 somrar sen hade det torkat isär så det är väldigt noga med att det är rejält torrt när man målar det. Men vitt ock svart är ju som gjort för bekymmer. Håller tummarna att det blir
oYes: Har inte heller byggt det men minns det som att bara huset utan arbete/mark/tomt osv gick på drygt 3 milj. Så säger minst 5 milj när allt är klart.
VLJ: På youtube finns lite videor med en familj som har byggt med de blocken som är 1,2 meter breda, det kan kanske ge lite input på svårighetsgraden om inte annat: [MEDIA=youtube]D1L1eLCnCKY[/MEDIA] [MEDIA=youtube]wdM5ZJH36xs[/MEDIA]
ipppe: Jag hade möbelsnickeri och sprutlackerade några år, det enda som någonsin orsakade fläckar var att sprutpistolen inte torkat helt, det var lösningmedel kvar nånstans i pistolen. Detta var inget problem om man blåste rent pistolen med tryckluft efter man rengjort alla delar. Min rutin var att ta isär hela pistolen, rengöra alla delar med cellulosathinner och sedan blåsa rent alla delar
Gittan57: Hej! Är sugen på att bygga prio 1. Finns här någon som håller på eller byggt färdigt och kan inspirera?
Thex: Har man inte alltför höga krav på material eller vill ha ett hus uppåt 200 kvm går det definitivt att bygga för 3,5 mkr. Vi håller just nu på att bygga ett LB Optimal 180 med en total budget på 4 mkr. Då har vi valt till skapligt med saker som t.ex. kamin och golvvärme på ovanvåningen. I det även 150 tkr för att färdigställa tomten, som kostade oss 345 tkr plus alla
MaryH: Vi blir hänvisade till Kakelspecialisten. Vi kan välja vad vi vill där och kostar det mer än 300/kvm så får vi själva betala mellanskillnaden.
Josth: Man ser på blindbottenskivorna att det är c/c 600 mm mellan golvreglarna. Kraftiga golvspånskivor ovanpå reglarna. Inte golvvärme utan radiatorer i hela huset. Fördelen med modulhus är ju att det går väldigt fort från beredning av marken på tomten tills inflyttningen på bottenvåningen som är helt klar.
Sunday: Jag direktanlitade den byggfirma som husleverantören samarbetade med. Fick tyvärr inte information om att husleverantören kunde ta snickarentreprenaden. Även husförsäljningen skedde genom samma byggfirma. Om husleverantören tagit snickarentreprenaden kunde de möjligen varit till större hjälp med alla de problem som uppstod med byggfirman under byggets gång, nu kunde de inte göra så
Douglas Bjerleus: [citat] Hej, ja du får ursäkta för sent svar. Vi trivs kanon i huset. Vi stötte på några problem som inte hade med HVH att göra, men ändå ställde de upp med tid och råd. Har gått några år så vet inte om de har samma goda service nu, men svprt att tro de skulle ändra sig. Det vi skulle gjort annorlunda är främst två saker. Det ena är att tänka till med tvättstugan.
philipcool123: Tjena. Aldrig skrivit här förut. Ska fatta mig så kort som möjligt: Har slipat ett vardagsrum 35-40 m2. Gick till Flugger och hittade en fin "visningsbräda" som var vitbetsad. Tjejen som jobbade sa också att vi givetvis skulle lacka det efteråt. Köpte både bets samt lack till i samma veva. Betsade och det blev riktigt snyggt, precis den vita/lite silvervita nyans som jag vela ha. Frid
KarinaKoltrast: EDIT: Ojdå, råkade lägga detta i fel del av forumet och jag förstår inte hur jag ska göra för att radera tråden? Skapar en ny tråd i Referenser Hantverkare och entreprenörer-delen istället. Jag är nyinflyttad i Huddinge och behöver dränera om huset jag flyttat in i. Det är ett souteränghus från 1937 som blivit dränerat tidigare men det är en gammal dränering som gett
HEM2121: [citat] Prutar du på mjölken så vet du vilket pris mjölken kostar i vanliga fall. Den förmånen har du inte om du inte köper ett standardilserat hus som har ett givet pris utifrån att du väljer ingående standard utrustning. Gör du ett arbete så har du förmodligen den rutinen och kunskapen att du vet på ett ungefär hur många timmar du behöver lägga och vad materialet kostar. Du
mexitegel: Ja, precis så. Egentligen ganska smart, ända tills den dagen man ska byta fönster :crysmile:.
flaxie: Tyvärr har jag missat din fråga när det var rätt tid. Jag har haft dem till att bygga lite. Skicka ett PM om ni är intresserade av min feedback. PS. De heter Skaneb AB
Gurrans: Bosumhus - Om du ska bygga söderut. Hört mycket gott om dom. Fiskarhedenvillan - Går att göra avsteg från ritning, utan att det blir avsevärt mycket dyrare. Bra kvalité. Trivselhus - Bra pris, bra kvalité.
Husdjur: Hejsan! Är det någon som har byggt Eksjöhus Nostalgi? , 1.5-PLAN & 161m2
yonna: Mark-och virkeskostnaden är den mindre delen av kostnaden. Du kan ju börja med de kommunala kostnaderna som bygglov, samråd etc, vatten, avlopp, elanslutning. Beroende på var i landet du bor ligger en stor del av miljonen redan där.
JoostvdL: Jag frågade kommunen, men de hade inga tillgängliga ritningar. För bygglov skapade jag mina egna ritningar baserat på de jag har (bifogas som scan till föregående meddelande).
MetteKson: [citat] Jag är enig med @BirgitS, ska du ha en arkitekt som hjälper dig att förverkliga dina visioner av ett sommarhus utifrån dina behov och platsens förutsättningar ska du kontakta en Arkitekt SAR/MSA, eller någon med annan med relevant erfarenhet och utbildning. Fråga efter referensprojekt. Arkitektstudenter brukar även ta extrajobb för att träna sina färdigheter (på så vis kan
maximm: Ca 3-3,5% per år vill jag minnas att byggindex steg i snitt så ca 1,03^4 = 12%-15% vore rimligt
Jonatan79: Kolla även upp svenska föreningar i Thailand om du inte gjort det. Där finns också hjälp att få. Det finns många historier om hur det kan gå fel för utlänningar att bygga och äga mark så var på din vakt.
W0ody: [citat] Vi har köpt det halvinrett och jag undrar hur många mantimmar och vad materialkostnader blir för gips, reglar, golv, elmtrl, badrum blir? [citat] Vad blev totaöa [citat]
doftpelargonen: Tack för era svar! Ursäkta dröjsmålet härifrån. Det kom lite emellan. Jag sneglar just nu på ett hus från "Husverket", det som kallas "Klassisk K3 70kvm". https://husverket.se/hus/fritidshus/klassisk-70-3/ Med totalentreprenad verkar det landa på ca 1,6 milj (exkl. tomten). Blir väl till att försöka ta ett snack med banken!
Håbbe01: Ok, normalt är väl billigare material än bygghandeln vid lösvirkesbygg pga mängdrabatter så jag fattar nog ej det motsatta. Finns möjligheten att leverera material själv så kan man be bygghandel att ge er ett avropsavtal utifrån materiallistan. Antar att det inte går...
Nizzlon: Spontant tycker jag att materialet verkar dyrt? Men jag har o andra sidan bara tagit in pris på plåt vilket gett ett materialpris på 60-70” inkl. rote.