Byggahus.se

Tillverkare av prefab. hus i Skåne? +lite andra frågor

1. D
    Medlem · 10 inlägg

doftpelargonen

Medlem
    Hej!
    Jag vill bygga ett hus/fritidshus (ska användas som permanentboende men det går för min del bra med fritidshus) på ca 70-90 kvm. Eftersom jag har noll kunskaper inom bygg eller dylikt så vill jag sikta in mig på nyckelfärdigt modulhus. Utseendemässigt i stil med de hus som "Sommarnöjen" säljer men helst inte så dyrt. Om jag förstått det rätt verkar det inte finnas så många tillverkare i eller nära Skåne, och det blir då en dyr fraktkostnad. Är det någon som har tips på tillverkare?
    Jag undrar också om jag fattat det rätt, om det är så att utöver kostnaden för själva husbygget, så tillkommer kostnad för tomten, markarbeten, indragning av el och VVS, lagfart. Brukar de flesta producenter i huskostnaden inkludera sin arbetskostnad? Eller brukar det avse endast materialet? (Jag tycker det uttrycks oklart på flera hemsidor).
    Min totala budget kan inte överstiga 1,8 miljoner. I detta ingår tomten som kommer kosta ca 400.000 kr.
    Möjligt eller omöjligt?

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 771 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Du bör nog räkna med uppemot 20.000 per m2 plus kostnad för tomt. Hur många m2 har du råd med?

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 95 inlägg

Skåning82

Medlem
    Utifrån vårt bygge gissar jag på ca 600 000 i kringkostnader (allt utom tomt och hus) för en lättexploaterad tomt. Med 400 000 för tomten så får du 800 000 kvar till huset. Det finns, vad jag vet, ingen som levererar annat än, möjligen, en byggsats för det priset. Så tyvärr blir det nog svårt om du inte gör väldigt mycket själv. Lösvirkesbygge och själv upphandla hantverkare mm går att få billigt enl vissa men har inte gjort det själv. Kräver även det mycket egen tid och att man är ordentligt insatt.
    Svarar ändå på dina övriga frågor:
    De flesta hustillverkare levererar ett helt färdigt hus i standardutförande (vilken nivå på inredning mm som ingår i standardutförande varierar mycket) för priset de anger. I stort sett alla anger priset ovan grund, dvs grunden ingår inte i priset. Det gör inte heller markarbete, kommunala avgifter mm. Vad gäller 1.5-plans och 2-planshus kan vissa tillverkare leverera med oinredd övervåning. Vilken entreprenadform(er) de erbjuder kan också varierar. Totalentreprenad är oftast enklast för köparen, men bra att läsa på här. Det finns även de som är inriktade på byggsatser, tex Fiskarhedenvillan. Då är det priset på den de anger och uppförandet inkluderas inte.
    Finns mycket mer info att hämta om du söker på forumet, dessutom finns en mycket bra jämförelsefunktion av tillverkare här på byggahus.

• Laddar…
  4. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 771 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    800/20=40 m2, kanske 50m2 skulle kunna gå att få till. Inte så stort hus

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 10 inlägg

doftpelargonen

Medlem
    Tack för era svar! Ursäkta dröjsmålet härifrån. Det kom lite emellan.
    Jag sneglar just nu på ett hus från "Husverket", det som kallas "Klassisk K3 70kvm". https://husverket.se/hus/fritidshus/klassisk-70-3/
    Med totalentreprenad verkar det landa på ca 1,6 milj (exkl. tomten). Blir väl till att försöka ta ett snack med banken!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.