Hej, vi står inför att bygga hus och skulle vilja ha lite erfarenheter från er som byggt hus. Det är i en stad i Mellansverige där de är dåligt med hus vilket gör att priserna på tomten kommer bli relativt dyra (ca 2 milj)vilket gör att budgeten blir begränsad på själva huset och sedan får man ju räkna med markarbete och anslutningskostnader. Därför letar vi efter hus med helentrepenad på runt 3 milj med lite utrymme för tillval. Hur ska man tänka, har hört att vissa hus ex LB hus är billiga men kanske inte av samma kvalité som trivselhus. Hur ska man tänka med pris / kvalité då vi gärna vill bygga något rejält som då blir låga driftkostnader etc. Vi vill helst ha enplanshus och så stort som möjligt men inom budget. Tar gärna emot tips på prisvärda hus i den prisklassen och erfarenheter.

Vad räknar du in i de 3 miljonerna, enbart huset? Eller även grund, avgifter etc?
Vad gäller driftskostnad så tror jag det är lugnt vad du än väljer. Alla hus, skulle jag säga, från seriösa tillverkare har bra kvalitet på stomme, ytterväggar etc och har låg energiförbrukning. Därmed inte sagt att det inte finns skillnader. Det finns enklare lösningar, men väl utfört skulle inte jag vara rädd för någon tillverkare. Fel utfört spelar det ingen roll om du betalat 2 eller 4 miljoner för huset. Det hänger mer på bygglaget än på tillverkaren.
En stor funktionsfråga är krypgrund eller platta? Platta är bäst, krypgrund funkar men på rätt mark. Med din budget hade jag lätt valt platta.
Sen finns det väldigt stor spridning i finishen inomhus. Även här skulle jag säga att alla håller god kvalitet men väldigt olika standard, dvs från enklare till lyx. Och allt däremellan.

Skulle rekommendera att åka runt till visningshus och kolla runt. Jag personligen är inte lika positivt inställd till Trivselhus efter en tur i ett 3 år gammalt och jämförelse med deras visningshus i Göteborg. Deras lägsta standard är riktigt låg.

Trivselhus har lämnat skogskooperativet och ägs numera LB hus.

Eksjöhus och A-hus kom ju högt i 2020-års kundundersökning. Jag har hört bra saker om båda men har tyvärr ingen egen erfarenhet. Kanske någon annan som har?

H
M Mats Lj skrev:
Trivselhus har lämnat skogskooperativet och ägs numera LB hus.
Nej, Svensk Husproduktion äger Trivselhus sedan 1 mars och de äger även LB hus.

Redigerat:
H
H Husbygget1 skrev:
Hej, vi står inför att bygga hus och skulle vilja ha lite erfarenheter från er som byggt hus. Det är i en stad i Mellansverige där de är dåligt med hus vilket gör att priserna på tomten kommer bli relativt dyra (ca 2 milj)vilket gör att budgeten blir begränsad på själva huset och sedan får man ju räkna med markarbete och anslutningskostnader. Därför letar vi efter hus med helentrepenad på runt 3 milj med lite utrymme för tillval. Hur ska man tänka, har hört att vissa hus ex LB hus är billiga men kanske inte av samma kvalité som trivselhus. Hur ska man tänka med pris / kvalité då vi gärna vill bygga något rejält som då blir låga driftkostnader etc. Vi vill helst ha enplanshus och så stort som möjligt men inom budget. Tar gärna emot tips på prisvärda hus i den prisklassen och erfarenheter.
Trivselhus har tjocka väggar. MoveHome har samma väggkonstruktion men är mer standardiserat. Stellaserien finns också. Med mycket letande och kontroll fastande vi för Trivselhus. Är supernöjd! Säljaren är viktig, den skall vara er samarbetspartner och inte en ”huskrängare”.

Jag har byggt med Trivselhus och Movehome. Jag är inte nöjd!

Deras hus är möjligen bra byggda i fabrik, förutom några design"missar", men Trivselhus är otroligt dåliga på att uppföra hus, vilket har resulterat i en lång lista med fel. De tar ej heller sitt ansvar som Entreprenör vad gäller eftermarknadsfrågor.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Husbygget1 skrev:
Man ska tänka på vem som bygger huset, och inte så mycket på viket företag som levererar materialet (husföretag). En duktig snickare är 100ggr viktigare för slutresultatet än materialpaketet. Du ska veta att nästan alla trähus byggs på exakt samma konstruktion. Vill du tex ha tjockare väggar - jag då tar men bara bredare reglar och mera isolering - det finns inget unikt i det.

Mitt råd som alltid - leta duktiga byggare och inte husleverantörer. Använd referenser, vänner, fråga lokalt. När du valt byggare så diskutera med dem hur ni ska köpa materialet.

N Nikorasu skrev:
Man ska tänka på vem som bygger huset, och inte så mycket på viket företag som levererar materialet (husföretag). En duktig snickare är 100ggr viktigare för slutresultatet än materialpaketet. Du ska veta att nästan alla trähus byggs på exakt samma konstruktion. Vill du tex ha tjockare väggar - jag då tar men bara bredare reglar och mera isolering - det finns inget unikt i det.

Mitt råd som alltid - leta duktiga byggare och inte husleverantörer. Använd referenser, vänner, fråga lokalt. När du valt byggare så diskutera med dem hur ni ska köpa materialet.
Jag håller med Nikorasu i sak. Problemet är att flera husleverantörer agerar totalentreprenörer, där det finns stor vinning i att kapa kostnader i uppförandeledet, vilket påverkar slutresultatet. Dessutom säljer dessa husleverantörer ett helhetspaket där allt ingår och du kan designa ditt ”kvalitets”hus på fem minuter online, vilket är en nyckelpunkt i frågan. Om vi tar Trivselhus som exempel, så är ett Movehome alltid billigare än ett Trivselhus.

Det ska vara enkelt att bygga hus. Som konsument litar man på att husleverantören kan uppföra sina egna byggen och på ett kvalitativt och professionellt sätt leverera på sitt erbjudande.

Jag tycker inte det borde vara en utmaning att som lekman bygga hus idag. Ett utbyte av kompetens mot pengar görs överallt, men ändå måste du vara noga påläst om du vill bygga hus. Det beror på att det går att tjäna pengar på informationsövertag och det finns ett för dåligt system som eliminerar oseriösa spelare och tar parti för konsumenten.

Att sådant beteende inte skadar existerande varumärken mer, är ofattbart.

I förhållande till Nikorasus svar, så är det sannolikt bättre att hitta byggare först, men mycket svårare.

Bosumhus - Om du ska bygga söderut. Hört mycket gott om dom.
Fiskarhedenvillan - Går att göra avsteg från ritning, utan att det blir avsevärt mycket dyrare. Bra kvalité.
Trivselhus - Bra pris, bra kvalité.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.