Willa Nordic, Sävsjö trähus, Vårgårdahus, Anebyhus: vilken erfarenhet har Forumets eminenta medlemmar av dessa husföretag och de entreprenörer och leverantörer företagen rekommenderar/samarbetar med? Jag står i begrepp att välja en av dem för ett egenritat husbygge i Slöinge (södra Falkenberg). Jag samlar just in offerter men känner mig osäker på relationen till de olika säljarna och vet inte alls hur jag skall bedöma de entreprenörer vars tjänster prissatts i offerterna.

Alla kommentarer är av intresse, men inlägg från Hallandshorisonten (ja, västkusten/södra Sverige generellt) är förstås särskilt välkomna!

Vi hade planer på Sävsjö trähus i Halmstad men fick inget förtroende för säljaren. Vi har nu landat på EKsjöhus där säljaren är toppen!

Mvh

Gott Nytt Husår, alla byggherrar och dito damer!

Tack, Manne, för dina intressanta kommentarer om Vårgårdahus. Deras offert är en av dem jag* ännu väntar på, men jag har (hittills) precis samma goda uppfattning om dem som du: även jag blev bjuden till fabriken i Vårgårda för att titta på produktionen och sitta ner en hel eftermiddag med arkitekten (Hans Karlsson) och säljaren (som för övrigt är alldeles nyanställd, inte ännu vidare insatt i arbetet men mycket, mycket angelägen att lära sig och att snappa upp mina önskemål och funderingar). Bra att man kanske kan pruta (fast svårt, tycker jag)!

Det här med säljare är ju förresten ett kapitel för sig. Jag blir aningen frusterad av killar (hur många kvinnliga säljare har du mött? jag: en!) som mest har representantskapet för husföretaget som en bisyssla till annat – fastighetsförvaltning, t ex. Viss kompetens samlar de förstås på sig, men en djupare kunskap om arkitektur, design och praktiskt byggande ersätts ofta av ”Så här har jag det i mitt hus”, eller ”Familjen X byggde så och de är jättenöjda”. De skulle nästan lika gärna kunna kränga begagnade bilar. Och man vet aldrig riktigt vems ärenden de går: sina egna, husfirmans eller köparens. En annan variant är byggaren som mer eller mindre motvilligt axlat distriktsansvar för ett husföretag men som egentligen tycker att det går lika bra – eller bättre – att bygga lösvirke. Denna säljartyp behärskar sällan företagets modeller särskilt väl. Motsatsen möter vi hos den direktanställde, vars enda inkomstkälla är lönechecken från husfabrikanten. Här är nog inställningen ofta att företagets modeller är heliga: ändringsfunderingar emottas med en bekymrad min.

(Fortsättning följer omedelbart i nästa meddelande från Solbacken. Ett verkligt toppenforum, byggahus.se, men man får inte vara för långrandig...)
*) Jo, det stämmer: jag bygger ensam – därav bristen på referenser till ”vi” eller ”familjen” – ännu…
**) Dåligt uttryck, jag vet: hoppas att det framgår vad jag menar. Sanningen är den att jag ju inte alls vet hur anställningsvillkoren för dessa säljare ser – om de arbetar på provision, om de är hårt kopplade till företaget via utbildning (=indoktrinering) etc.

(Detta är en fortsättning på meddelandet från Solbacken direkt här nedanför.)
Ändå måste jag nog erkänna att det är hos direktanställda** säljare jag har mött det bästa, mest engagerade gensvaret, där ambitionen varit att sälja ett hus till mig: sådant jag vill ha det, men byggt på just deras fabrik. Vårgårdahus (jag har diskuterat med en säljare stationerad i Vårgårda, eftersom Falkenberg [där jag bygger], ligger lite illa till mellan väst/syd-distrikten) och Willa Nordic har givit mig det bästa bemötandet. Men viktigast av allt, åtminstone i inledningsskedet av ett husprojekt, är kanske ändå mötet med företagens arkitekter: ty hur skall huset egentligen se ut!? Vårgårdahus har slagit huvudet på spiken, tror jag: låt kunden tala direkt med en arkitekt! Det är ovärderligt. När jag snart väljer husfabrikant kommer jag (om det inte blir Vårgårda, där jag, som sagt, redan har en god, etablerad relation med arkitekten) att kräva att få sitta ner och gå igenom alla skisser i detalj. Med en kunnig person! För en oerfaren byggherre är detta helt nödvändigt, om man inte kan välja en husmodell rakt av från en katalog (och även om man kan det, är en arkitektkontakt mycket viktig: tänk om du och din familj i själva verket skulle blir mer nöjda med en annan modell, en modell ni kanske helt bortsett ifrån! Arkitektens öga är ofta skarpare än vi vanliga dödligas…

Min tomt – 3.352 underbart bergiga och grönskande m[sup]2[/sup] (massor av ekar och björkar, men inte ett enda barrträd på tomten; det uppskattar en skogvaktardotter uppvuxen i det inre av Småland…) – är perfekt doserad, med fri sikt över böljande halländska fält mot söder/väster och skyddande berg/skog i nordost. Detta gör emellertid att jag är tvungen att disponera huset lite annorlunda, med en markant framsida med mycket fönster och livsutrymme – kök, vardagsrum (nedsänkt 50 cm) och arbetsrum hamnar exempelvis på rad mot väster – medan nordosthörnan är ”blindare” och rymmer tvättstuga, badrum och entré. Alltså: jag skissade ett hus utifrån tomt- och väderstrecksförutsättningarna innan jag började sålla bland hustillverkarna. Inga grundmodeller gick att använda rakt av. De fyra tillverkare jag varit mest i kontakt med har alla varit mycket positiva till mina idéer: Det är alltså inte svårt att komma med en helt egen idé – inte praktiskt svårt, vill säga: ekonomiskt sett kommer frågan i annan dager. Det förefaller mig som om de fabrikanter – sådana som Sävsjö trähus och Willa Nordic – som uttryckligen satsar på unika-hus-marknaden faktiskt kan erbjuda ett väl så bra slutpris, även om de generellt ligger högre kostnadsmässigt. Hos utpräglade typ-hus-fabrikanter – i mitt fall Anebyhus – är varje förändring dyrare och krångligare. Slutsumman blir nästan densamma, och man slipper känna att vägen till nyckeln-i-handen varit kantad av vånda över vetskapen att allt kunde blivit billigare om man kunnat välja en standardutformning. Särskilt pressande blir nog denna oro om man faktiskt inte bygger lyxigt utan tämligen ordinärt – men unikt.

Arkitekter, säljare, byggare: den sista gruppen iblandade kan jag ännu inte ha några kommentarer kring. Och ändå är det de killarna (och tjejerna!) som skall bygga mitt hus! Det är de som skall spränga bort berget, dra ledningarna, slå i spiken och lägga taket. Hur bör man resonera när man sitter med en offert med entreprenaden inräknad? Kan man ha åsikter och frågor om byggaren/-na? Be om referenser? Om man inte gillar den föreslagna entreprenören? Har någon mötts av: ”Tja, vi har nog ingen annan att rekommendera. Vi har aldrig haft några problem med ’Acme Builders’.”

Over and out,
från Den Långrandiga
*) Fotnoten kom med redan i förra meddelandet, sorry. Ånyo: Dåligt uttryck, jag vet: hoppas att det framgår vad jag menar. Sanningen är den att jag ju inte alls vet hur anställningsvillkoren för dessa säljare ser – om de arbetar på provision, om de är hårt kopplade till företaget via utbildning (=indoktrinering) etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.