R
Rypos: Man ska inte vara för optimistisk med att nya hus är billiga i drift... Räkna med att driftkostnaden hamnar mellan 2.000-3.000 kr. Vår driftkostnad beräknas bli 2.700 kr/mån i storstadsregion (Gbg), då ingår el, vatten, sophämtning, försäkring och sotning. Hussäljarna vill gärna påstå att driftkostnaden blir så låg som 1.600 kr/mån, med då saknas ofta vissa delar som jag tagit
4 svar · 2,7k läst
M
Mariah: Hej! Vi letar också efter ett hyfsat billigt souteränghus. Instämmer i frågan. ??? MVH Mariah
1 svar · 2,8k läst
P
plingsan: Hej! Jag tar gärna emot bilder från Ägir som det är ett hus som vi har i tankarna. Ingela
12 svar · 3,2k läst
J
Jezzie: Låter ju bra, hoppas att det finns. Kunde ni välja fritt av alla mattor i armst. sortiment?
4 svar · 727 läst
M
maroon: Jag är också nyfiken. Gärna med pris också, för det verkar vara väldigt mycket semester på deras kontor för tillfället :P
1 svar · 2,4k läst
S
sjonell: Hej! Går i husköpartankar och har tittat på ett Insjöhus. Jag har försökt forska fram information om dem på nätet, men inte hittat mycket. Att de gått i konkurs och uppgått i Tomoku Hus är i stort sett det enda jag hittat. Undrar därför om någon här har någon erfarenhet av hur insjöhusen är. Standard jämfört med andra hustillverkare mm. Huset skall tydligen vara ett Mora 115,
0 svar · 6,2k läst
yonna
yonna: Ring en takläggarfirma. Ny godkänd (lång) stege inkl montering fixades för 2.800. Arbetskostnaden ingick i ROT-avdraget ;).
1 svar · 5,0k läst
M
Malin: Är det någon som har erfarenhet av Attraktiva Hus? De verkar ha toppen hus, men skulle vilja veta lite mer om dem...
0 svar · 1,5k läst
M
Majs: Är det någon som vet nåt om Skiftesgården/Willa Nordic, t ex pris på 156 kvm, planlösning och standard, m.m.
0 svar · 970 läst
R
Rypos: Tackar! Volymhusens variationsrikedom sträcker sig generellt till spegelvändning, lägga till eller ta bort innerväggar, flytta fönster m.m. Däremot är det svårt att flytta t.ex. huvudentrén till en annan del av huset. Ofta har tillverkarna flera varianter av samma hustyp, så det brukar lösa sig. Vi hittade en spegelvänd planlösning som passade perfekt på tomten, satte ett extra
7 svar · 3,3k läst
A
annkon: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1124185751;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,3k läst
G
Gammelmormor: Vi har valt att ta Ä-hus grunsentreprenad. Priset vi fått är 240.000:- Väldigt mycket skall göras på tomten. Visst, vi skulle säkert kunna få ett bättre pris vi med om vi kollade med lokala entreprenader. Ä-hus grundentreprenad sa det själv, "vi är inte billigast". MEN då vet jag garanterat att det blir korrekt. Han har jobbat med Ä-hus grunder i 25 år. Bekanta åt oss köpte en
13 svar · 2,0k läst
O
ondina: Hej Vår byggsats hammnar på ca 7040 kr per kvadratmeter. Då har vi gjort många tillval så som ektrppa, ryggåstak, rosfria vitvaror, bergvärme, golvärme i hela huset, stora fönsterpartier, skjutdörrar, stor balkong. Men det är utan inredning till badrum och kakel och klinker. Priset inkluderar inte grund, sprängning och källarväggar. Sedan tillkommer kostnaden att uppföra
7 svar · 1,1k läst
Y
Ytter: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1124088167;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 949 läst
P
paso: Hadde denna tråd i minnet idag när vårat hus monterades. Vårt hus är 1,5 plan med fönster i gavel från LB. Det visade sig vid avlastning från lastbilen att det krävs en skarv på gaveln för att rymmas höjmässigt inom normalt lastbilskapell. I vårt fall är det också tydligt inritat på fasadritningen.
15 svar · 2,5k läst
F
Fine: ja.. vinga är ca 100 000:- dyrare.. men det är kanske för att vi valde att de skulle räkna med ryggåstak annars så tror jag bara Vinga e ca 30-40000 dyrare. Ska ni bygga i Stävie
5 svar · 961 läst
H
HenkeF: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1128867978;start=0]Inredning[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,4k läst
E
EllaBella: [citat] Öhhhh Ä-Hus ligger definitivt inte med på min lista över intressanta hustillverkare men tack ändå för input! ;) ;) ;)
7 svar · 5,8k läst
C
cogo: Är det någon som vet pris på sävsjöträhus -villa primo. Enplansvilla på 198 kvm.
0 svar · 3,6k läst
M
maroon: Någon som har pris på det? Eller har ni pris på Sundvik så kan jag ta det med;-)
0 svar · 1,9k läst
F
Fine: Hej ! Är dte någon som valt carport o terass från A-hus ? Vet att de tar ganska mycket för carport... men vill veta vad de tar för att göra terass? o veranda till entren ? ingår det eller ska man bygga det själv ? Vad går då allt detta på ? Någon som har riktpriset till mig ? Vad det kostar om man gör det själv också... har så många frågor :) Tack på förhand / Josefin
0 svar · 4,3k läst
M
MatildaSofia: Sant, vi valde bort WN pga priset... Men känns som det blir svårt att fortsätta vara lika entusiastisk till att lösvirkes blir billigare. Är redan uppe i stora summor. Men man har roligare under resans gång.. Jag frågade snickaren när jag måste ha bestämt en viss detalj..Han svarade - Samma dag vi ska göra det, nemas problemas! :) Jämföra..visst. Ta kopia på fakturorna.. ;)
5 svar · 3,7k läst
M
maroon: Han ska precis göra en offert till oss där han ska hitta en speciallösning som vi hoppas bli billig och bra ;D Tack för tipset! Har ni pratat med fler som är bra eller dåliga? Vet ni vad det kommer att byggas för andra hus däruppe? När räknar ni med att komma igång med bygget?
7 svar · 1,3k läst
D
dave_o_hanna: Även jag skulle gärna vilja ha en tillvalslista. om någon super duper person kan skicka det blir jag otroligt glad ;D dave.simmons@vodafone.com
28 svar · 4,5k läst
D
dave_o_hanna: Hej Alla! Vi håller på nu att kolla in lite hus och tomt i Karlskrona. Vi har kollat lite äldre hus och några stycken nya hus. Igår träffade vi en kille från Hem1 (pelle) han var ass trevlig och även låt oss titta en på hans egen hus. (otroligt fin var den!) men frågan är har någon här på forumet byggt ett hus med Hem1? eller känner någon son har gjort det? de verkar kunnig och
0 svar · 7,2k läst
U
Ulle-Bella: Hej Ricky och ursäkta dröjsmålet, har varit på semester. Om Ä-hus ska ta in en grundleverantör vill de ha en bankgaranti på 3 x entreprenadsumman, i detta fall 1 eller 2 % av 250 000:- av vår grundleverantör för att han ska få göra grunden. Det innebär att han ska betala denna summa i fem år. Han får i o f göra hur många grunder till ä-hus han vill som inte överstiger 250000:-
13 svar · 4,7k läst
S
sofia_k: En slags träskiva du kan sätta på väggen tillsammans med gips för att lättare kunna spika/skruva upp saker. Den är mer tålig än gipsen. :)
1 svar · 1,2k läst
H
HenkeF: Ja det är mycket att tänka på trä eller puts färg på fasaden ska det vara spröjs på fönsterna eller inte...puuu
3 svar · 2,5k läst
T
Toyya: Tack för alla tips! :)
6 svar · 1,4k läst
C
cogo: Tack så mycket.
2 svar · 1,2k läst
C
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.