1 414 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur jämföra priser?
Vi har börjat fundera lite smått på att bygga nytt, på tomten till huset där vi nu bor. Inte alls säkert, men kul att spåna lite!
Men hur i himmelen kan man kolla upp vilka hustillverkare som överhuvudtaget är intressanta. Det är ju bara Älvsbyhus (vad vi har sett) som har priser på husen ute på nätet. Beställt kataloger, men där står det ju inte heller. Man kan ju inte sitta o kolla o jämföra, innan man vet om huset kostar en eller två miljoner att bygga...
Nån som vet hur man går tillväga. Jag kan ju inte ringa runt till trettio stycken o få kalkyl, eller? Blir så irriterad. >
Får lust att satsa på Älvsbyhus, bara av den anledningen att de har en hemsida med prisuppgifter.
Förstår så klart att det kan skilja mycket beroende på vad som ingår, med grund osv. Men nåt minsta riktpris o vad som ingå ska väl inte vara så svårt att visa... *morrar*
Men hur i himmelen kan man kolla upp vilka hustillverkare som överhuvudtaget är intressanta. Det är ju bara Älvsbyhus (vad vi har sett) som har priser på husen ute på nätet. Beställt kataloger, men där står det ju inte heller. Man kan ju inte sitta o kolla o jämföra, innan man vet om huset kostar en eller två miljoner att bygga...
Nån som vet hur man går tillväga. Jag kan ju inte ringa runt till trettio stycken o få kalkyl, eller? Blir så irriterad. >
Får lust att satsa på Älvsbyhus, bara av den anledningen att de har en hemsida med prisuppgifter.
Förstår så klart att det kan skilja mycket beroende på vad som ingår, med grund osv. Men nåt minsta riktpris o vad som ingå ska väl inte vara så svårt att visa... *morrar*
Vi jämförde faktiskt priser genom att ringa, maila och kolla på nätet när vi började! Bor du i närheten av Stockholm är det också läge att åka till Husexpo där. De olika hustillverkarna har folk på plats som man kan prata med. Det lönar sig nog i slutänden att ringa runt!
Även om man har tillgång till priserna från alla hustillverkare är det nästan omöjligt att göra en rättvisande jämförelsen dem emellan. Det finns inte två tillverkare som levererar exakt samma sak så därför blir det väldigt svårt att jämföra dem.
Men, lite hjälp på vägen finns. Jag trillade över ett exjobb som bland annat gör en teknisk jämförelse mellan de olika tillverkarna. Ni hittar det här: http://www.infra.kth.se/BYFA/exjobb/pdf_2003/222_2003_ex.pdf
Hoppas det ger lite hjälp.
Men, lite hjälp på vägen finns. Jag trillade över ett exjobb som bland annat gör en teknisk jämförelse mellan de olika tillverkarna. Ni hittar det här: http://www.infra.kth.se/BYFA/exjobb/pdf_2003/222_2003_ex.pdf
Hoppas det ger lite hjälp.
Jo det var en rätt matnyttig läsning. Dock tycker jag man behöver jmf mer än så. Det första man kan göra är ju att se om de har några modeller man gillar samt om priset verka överkomligt. Sen kan man sätta sig ner och kolla vad som ingår.
Välj ut några lämpliga intressanta modeller och fråga på grundpris. Gör sen ett excelark där du listar alla viktiga punkter för dig samt andra dyra punkter som är svåra att ändra sedan som du kanske kommer att uppskata senare. Se lusläser du le veransdeklarationerna från några som du är intresserade utav då blir det lättare att jämföra
Klicka här för att svara