Letar för fullt efter en bra tomt att bygga på men verkar enbart ramla över sluttningstomter. Drar genast öronen åt mig och ser framför mig gigantiska kostnader för markarbeten o grund... ??? men men... :-/

Hursomhelst, nån som kan ge exempel på sluttningshus i prisklassen ca 1,5 milj? Nån som kan rekommendera husleverantör för ett s.hus? Annat att tänka på? 8)

Hejsan.

Vi är på gång och ska bygga soutteränghus.
Vi har tittat på en massa hus i 6mån nu sen vi köpte tomten. Men nu först har vi hittat vad vi vill ha.

Vad är det som skall ingå i dessa 1,5milj
Hur stort skall det vara?
Nyckelfärdigt eller kan ni göra en del själva?
Ska grunden ingå i 1,5milj?

Om du specifierar dig lite mer så ska vi leta fram några förslag vi har fått.

Åker på semester med båten i skärgården  8)  någon vecka men svarar så fort vi är hemma igen.

MVH Niclas

Vi bygger också suteränghus. Vad det kostar med markarbetena tror jag är väldigt olika. Är det bara att gräva bort en massa jord så borde det ju inte vara så farligt, men det kan kanske bli sprängning också??

Vi håller just nu på att gräva. Vi slipper sprängning och pålning som tur är.

Vi köper ett timmerhus från finland som ska resas på en suterängvåning i iso-leca.

Vi ska inreda nedervåningen själva.

Nyckelfärdigt ovan grund var det tänkt för den summan... vet inte om det är realistiskt dock... :-/ Storlek runt 150-160 kvm boyta.

Vilket hus bygger ni Niclasella och vart? Trevlig skärgårdssemester! :D

Jag skakar liv i denna tråden och hoppas att niclasella har hittat hem från semestern och har lite råd som jag också kan få ta del av 8)

cat_stevens skrev:
Vi köper ett timmerhus från finland som ska resas på en suterängvåning i iso-leca.

Vi ska inreda nedervåningen själva.
Hoppla!! Enligt vad jag har hört så ska man inte använda isoleca i väggar som ska återfyllas eftersom dom inte håller för marktrycket. Vi kommer att ha 29 cm leca som är armerade varje rad samt två helgjutna stödpelare för att stå emot marktrycket.

Kolla vad som gäller så att det inte blir tokigt!

Halluuu,

Vår erfarenhet hittills är inte att en slutnings tomt behöver bli så mkt dyrare. Vi har berg ovan jord som måste sprängas bort.
Har från olika håll fått priser mellan 150-200.000:- och då är det även inkl. ca 45m väg upp på tomten och borttransport av ev. berg som vi inte kan använda som utfyllnad.

Vet inte om jag tycker det är så dyrt med tanke på att tomten givetvis kostade så mkt mindre att köpa just pga att så många drar öronen åt sig.
Räknar jag in den extra kostnad det blir för oss på tomten så ligger vi fortfarande ca. 250.000:- under vad de platta tomterna går för i vårt område.

Själv så tycker jag det är helt underbart att komma upp lite, ovanför övriga grannar. Kuperade tomter bli oftast också så mkt charmigare än stora platta tomter med gräsmattor så långt ögat når.
Men smaken e ju som baken... :)

Hej
Vår byggsats hammnar på ca 7040 kr per kvadratmeter. Då har vi gjort många tillval så som ektrppa, ryggåstak, rosfria vitvaror, bergvärme, golvärme i hela huset, stora fönsterpartier, skjutdörrar, stor balkong. Men det är utan inredning till badrum och kakel och klinker.
Priset inkluderar inte grund, sprängning och källarväggar. Sedan tillkommer kostnaden att uppföra huset......
Vi har fått en uppfattning om att kvadratmeter priset minskar något på stora hus (då det inte finns mer än ett kök tex)

Det bästa är att ringa säljare. Vi ringde ett antal husleverantörer innan vi valde "vår" och fick priser på katloghus och det gav oss en bra blid av vad olika husleverantörer har för kvadratmeterpriser på ett ungefär.

Mvh
Ondina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.