Hej.
Vi funderar på att bygga Hörner villan.
Jag må nog vara lite förvirrad av alla planer m.m. Men jag undrar om vindsluckan. Fick man inte en trappa till om man köpte en 1 ½ plans villa. Eller har man luckan ändå?

Tacksam för svar.
En förvirrad Skåning ;D

Vindslucka behöver bara vi som har 1-plans hus ;-).
Ni som har 1½ plan där ingår en trappa!! Och där har Älvsbyhus monterat en  "lucka"!

/Dick&Christina  

Ok, tack.

Vet ni vilket hus som är mest prisvärt? Jag ser att många bygger 1 plans istället. Får man mer för pengarna där?

Vi valde ett Tyr med extra sovrum, eftersom vi ville flytta in så fort som möjligt.
Sedan hade vi inte tid eller kunskap att inreda en övervåning! Plus att det kostar mellan 80-300000kr att fixa till beroende på mycket man gör själv!

Vi räknar med att barna flyttar ut om ca 5-6år........då får vi våra gästrum/hobbyrum eller vad man nu vill ha. :)

Dick&Christina

Vi har skrivit under papperna idag för ett Ägir :) (stora vinkelhuset). Vi behöver 4 sovrum, så vi valde mellan Ägir och någon av 1,5-planshusen. En uppskattning visade att slutsumman förmodligen hade legat högre på 1,5-planen, efter inredning av ovanvåningen (inkl takkupa och badrum).

Jofi 2 skriver i första inlägget på denna tråd att man avser att förvara möbler på vinden.

Om det är fråga om en ouppvärmd uteluftsventilerad vind så skall man absolut inte förvara några ömtåliga grejor, kläder eller liknande där då klimatet på vinden innebär att saker som tyg, kartonger m.m. organiskt material i det fuktiga klimatet där uppe ganska snabbt möglar. På sin höjd kan man lägga upp skidor, snöskyffel o. dyl.
Beakta också att takstolarna inte är dimensionerade för att bära upp någon större last och att isoleringen tappar en del av sin isoleringsförmåga om den pressas samman.

Hej!
Vi ska oxå bygga ett Ymer men ví har inte ens funderat på det där med vindsluckan!
Men nu har vi börjat fundera ganska smart att sätta den inne=)
::)

carlssoni skrev:
Jofi 2 skriver i första inlägget på denna tråd att man avser att förvara möbler på vinden.

Om det är fråga om en ouppvärmd uteluftsventilerad vind så skall man absolut inte förvara några ömtåliga grejor, kläder eller liknande där då klimatet på vinden innebär att saker som tyg, kartonger m.m. organiskt material i det fuktiga klimatet där uppe ganska snabbt möglar. På sin höjd kan man lägga upp skidor, snöskyffel o. dyl.
Beakta också att takstolarna inte är dimensionerade för att bära upp någon större last och att isoleringen tappar en del av sin isoleringsförmåga om den pressas samman.
Detta har vatt uppe i en ganska aktiv tråd tidigare.. och i den har dom flesta förvarat både möbler och kläder med stor framgång.. Inga större problem med fuktskador mm på sakerna.. inte heller dåligt lukt o sånt.

Nu måste jag bara fråga :
Ang. att isolering trycks ihopa och tappar förmåga.. Var har du detta ifrån? Vi får golv inlagt på vinden i vårt kommande tyr. Och dom flesta som har utrymme ovanför har golv eller golv på delar av vinden för att förvara saker.. gör alla dessa fel? Jag tror att i alla hus jag vatt i har folk golv på sina övervåningar / vindar.. Vad baserar du uppgiften på?

Tack för det Benny, skönt att höra att det är många som har grejer på vindan, vart lite orolig.

MVH Lena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.