Vi håller på att fram och tillbaka mellan ÄL-hus och Smålandsvillan...men det lutar åt ÄL-hus

Ja det är det som jag är så trött på, allt ser så bra ut på papper, sen när man pratar med dem så kostar det, också kostar det osv, sen är man uppe i för mkt pengar. Vi pratade med Äl-hus innan, det låter ju så himla bra att allt ingår för den billiga peng som dom uppger, men är det verkligen som dom säger?

Madde och David

Byggavillvi skrev:
Ja det är det som jag är så trött på, allt ser så bra ut på papper, sen när man pratar med dem så kostar det, också kostar det osv, sen är man uppe i för mkt pengar. Vi pratade med Äl-hus innan, det låter ju så himla bra att allt ingår för den billiga peng som dom uppger, men är det verkligen som dom säger?

Madde och David
Markarbeten tillkommer, om jag inte är felunderättad.

Sedan tillkommer ju alltid byggherrekostnader. Lagfart, nybyggnadskarta, bygglov, pantbrev, bygg-el.

Ål-hus sa att dom tog hand om schackt och grejor också, men det låter konstigt...Jag ska ta reda på ALLT nästa tisdag, sen kommer jag att rapportera hur det ligger till. Vad innebär bygg-el ::)

Den strömmen som går åt under bygget.
Vi hade ett elskåp på tomten, innan de hade kopplat in elen i huset.

Ja så klart, hur trög e jag ;D ¨Då får dom bygga snabbt ;)

Byggavillvi skrev:
Ål-hus sa att dom tog hand om schackt och grejor också, men det låter konstigt...Jag ska ta reda på ALLT nästa tisdag, sen kommer jag att rapportera hur det ligger till. Vad innebär bygg-el ::)
Där vill jag lägga in en varning! Älvsbyhus sköter inga markarbeten.
Det verkar som om Älvsbyhus antingen inte ger säljaren någon lön för ett sålt hus eller en mycket låg lön (förmodligen för att hålla nere priserna). Istället ger de säljaren möjligheten att själv ta hand om markarbetena om kunden vill. Säljaren använder då sitt eget bolag eller vanligtvis anlitar en lokal entreprenör. Älvsbyhus tar alltså inget ansvar för detta arbete och många på forumet vittnar om att markarbetena blir uppåt 3 ggr dyrare med säljaren än om de skulle anlita en egen lokal entreprenör. Mellanskillnaden behåller säljaren som lön. Därför har många berättat att de antingen nekats köpa ett hus om säljaren inte får göra markarbetena eller att säljarn blivit väldigt arg och inte velat haft med dem att göra.
Såhär behöver det naturligtvis inte vara med alla säljare, men problemet finns där så se till att höra dig för ordentligt. Det kan annars bli en riktigt dyr historia och för de pengarna kan man ha roligare...eller köpa ett bättre hus.

För oss blev totalkostnaden lägre på ett smålandsvillan...och det gav dessutom bättre standard. Trappa ingår dock inte i smålandsvillan (om man vill ha 1,5-plan). Däremot har jag för mig att man får utvändig målning och det får man väl inte på Älvsbyhus?

Byggavillvi skrev:
Vad innebär bygg-el ::)
Bygg-el är den el som behövs under bygget för maskiner, lampor etc. Om du på tomten har en elmätare och abonemanget är på behöver du ingen byggel. I annat fall får du eller byggarna hyra ett mobilt elverk eller dyl. som står på under byggtiden. Hur mycket det kostar beror självklart på byggtid och vilken utrustning om ska anslutas, men enligt vad jag har hört brukar 6000 kr för bygg-el vara väl tilltaget.

På våran kalkyl var både markarbeten och såna kostnader som lagfart ,bygglov mm med.
Har frågat våran säljare om det verkligen kommer täcka allt och han har lovat ungefär lika många ggr att det kommer det att göra.

Galadriel skrev:
På våran kalkyl var både markarbeten och såna kostnader som lagfart ,bygglov mm med.
Har frågat våran säljare om det verkligen kommer täcka allt och han har lovat ungefär lika många ggr att det kommer det att göra.
Hej,
Har aldrig hört talas om någon säljare som inte reserverar sig för oväntade kostnader för markarbete. Desutom är en kalkyl bara en kalkyl och inget en säljare behöver stå för. Skriver han in ett fast garanterat pris för markarbetet i avtalet så är det bara att säga grattis. Behöver jag tillägga att mitt markarbete blev dyrare än planerat ;)

Galadriel skrev:

Vem ska ni bygga med??

Madelene

Hej! Vi bygger med Älvsbyhus våran tomt är totalt platt det finns inte så mycket som behöver göras på den.
Ävn de på kommun som jag prata med sa att de inte var nå mycket förarbete på tomten.
Men det är som alla säger man kan aldrig vara 100% säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.