Hustillverkare
Klaus_Schoenhoff: Vi har byggt en Värsåsvilla för snart 3 år sedan. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av Värsåsvillan? Vi har nämligen haft en hel del problem. Saker som upptäcktes under besiktningen har inte åtgärdats än. Hör av er om ni har haft dåliga erfarenheter av Värsåsvillan och vad ni då har gjort för att komma till rätta med problemen. MVH Klaus Schoenhoff
FredrikR: Hej! Håller inte på och bygger ett Lövsångaren, men har de priser du frågar efter: Materialsats: 483000:- Mont1: 75375:- Mont2: 59625:- Mont3: 40000:- Mont4: 36875:- Mont5: 35000:- Måln inv: 37500:- Måln utv: 28750:- Golv entr: 77500:-
sanne78: fick säkert 12-15 kg olika spik över.. räckte till halva övervåningen sen... vet att i vårt fall, tex: pistolspikades alla läktor på taket.. dom bandspiken hade byggarna med själva.. , gick fortare på det sättet.. känns mest som smutskastning av grannen.. välj själva.. ;) skulle montörerna "plocka" spik av din beställning så är det den enda anledningen att dom kört me bandspik
Andy_Pandy: Hej vi har 2.42 i takhöjd. Smålandsvilla Stora Virmmerby (byggår 2001) // Anders
Snusan: Jag och min sambo har hört en del kritik mot LB hus men trots detta har vi fastnat för en av deras husmodeller. Finns det någon som har erfarenhet av LB hus och deras entreprenörer i Göteborg? Tack på förhand.
dekeroos: Ser lite samma som er på för resp nackdelar, Ang badrumet har vi ritat om det och flyttat dörren så att man får ett V mellan föraldrarum och badrum som det är vid de två andra sovrummen, på så sätt blir det lite avvikelse från del långa raka koridorliknande väggen och det blir ist ett mysigt V. 609 ligger på ca 1,6 men då har du ingen hög takhöjd utan får välja till
KingCrimson: Jag har köpt en 1200 m2 sjötomt och vi skall kanske bygga FH domherren. Ryggåstak och stora fönster mot sjön.
robnus: Älvsbyhus har prishöjning två ggr om året, 1 mars och 1 september. Den senaste låg på 1,5 %
grellan: Är det någon som har byggt ett mimer från älvsbyhus eller ska bygga ett i uppsalatrakten?
CaJn: Andreas:Vi har ännu inte bestämt allt & vi ska försöka göra så mycket som möjligt själva! Vi ska bygga i karlstad.
piluttanna: Hej, vi är en barnfamilj som har köpt tomt i Skattkärr utanför Karlstad (ett trevligt, nybyggt område med många moderna hus). Vi har dock inte riktigt bestämt oss för vilket hus vi ska bygga (det står mellan arkitektritade hus av Trivselhus, Götenehus och Rörvikshus). Är det någon som har erfarenhet av dessa leverantörer som bor i Karlstads-trakten? Tacksam för svar. MVH Anna.
skogstomten: Börja med att hårdpruta med de saker som hustillverkaren köper in av andra först. Sen när du nått botten så ser du till att dom slänger in delar som dom själ producerar typ takupor, verandor, burspråk, träpanel, bro, garage eller annat. Där har man betydligt bättre marginaler att bjuda på. Börjar du tvärtom så har man reddan räknat in dom marginalerna och sen är man inte vidare
EmmaDennis: Hej på er alla! Nu är huset på plats och det har helt klart varit två hektiska dagar. Dessutom så har jag mått riktigt dåligt så jag har helt förlitat mig på sambon och idag när han var tvungen att jobba så en av hans kompisar... Men jag tycker helt klart att vi har fått för lite info från år säljare om just dessa dagarna. Eftersom jag har varit dålig så har jag kört ifrån
WeeBe: Du bör kolla av den lokala marknaden om det finns lösvirkesbyggare eller kanske någon som gör prefabhus efter dina önskemål. Vi ska bygga ett omritat Eksjöhus Västanvind och har valt en lokal hustillverkare som gör väggblock. De vi valt var billigast bland de 10 vi frågade om pris. Huset är 1 plan ca 130 m2 med vidbyggt garage på ca 36 m2. Priset på stommonterat tätt hus utvändigt
BoAsa: Det finns en hel del bilder på deras (Eksjöhus) hemsida! MVH/Bosse
Elenita: Hej,hallå! Micke,Huddinge? Var det er jag och min sambo var och hälsade på förra helgen? Jag vill iallafall ha bilder på en original ritning,alltså planlösningen som finns på hemsidan och katalogerna. Så man får bättre syn på hur de ser ut,eftersom det är den planlösningen vi vill ha.
dekeroos: Vi har också fastnat för detta hus! Vi har fått ett kanonpris inkl dubbelgarage på 50kvm, kommer också göra en del förändringar i planlösning, blir nog att vi förlänger huset något för att få större allrum/kök & större rum till framtida barn,
dekeroos: Vi kikade bara i skogsås å träffade sedan en säljare på vårt lokala kontor i Lidköping. Jo TH har inte totalentr. MEN efter att ha vänt å vridit på för nackdelar så tycker vi att det både är billigare samt bättre med delad entreprenad, då kan man följa processen på ett annat sätt och man kan hela tiuden påverka vad kostnaderna blir, kan hela tiden under byggtiden välja bort
dekeroos: Det är golvvärme som standard i grunden. putts skulle bli ca 150 000 - 200 000:- påslag, då räknar man av priset för brädor och lägger på pris för putts. Skall man dessutom som på visningshuset i katalogen ha cederträ på utsidan är det ännu dyrare, träslaget måste dessutom oljas in ett par ggr per år........... annars blir det grått :(
volvo: villkora att kontraktet endast är bindande om bygglovet beviljas.
Honey_: Japp de bilderna är oxå "uttittade" ;D Funderade oxå länge på vinkel men eftersom vi ska ha valmat tak och att det inte görs över vinklen tyckte vi att det blev tre olika tak då uterummet kommer på plats, tyvärr får vi ju 7.5 kvm mindre uterum men det får vi leva med ;D Lycka till med allt :)
Baggio: Har någon byggt det? Det verkar vara ett super bra planerat hus för så liten yta...........
jenfor: Exakt! Tomtpriset har ju i princip inget att göra med den faktiska markkostnaden utan till 99% beror det på läget. Lidingö må ha f-bannat bördig jord om det är markkvalitén som sätter priserna... ;)
malinforsberg: Tack för svaret! Bilderna på Eksjöhus hemsida har jag kikat på, men man vill ju se så mycket mer! Ska kika på villabyggaren nu. :D Mala
Baggio: Vill gärna se på bilder av era Vallsjöhus. Skriv gärna en rad om ert bygge och om ni är nöjda. Ha det gott