1 401 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vill ha förhandlingstips!
Hej
Jag har köpt en 1200 kvadratmeter sjötomt som jag nu skall bygga ett hus på. Jag har den stora turen att min svärfar är byggmästare och har en hel del kontakter. Jag och min fru har därför tänkt oss att köpa en "byggsats" från något husföretag och göra så mycket som möjligt själva. Alltså billigast möjligt. Vi vill dock inte bygga lösvirkeshus.
Hur mycket prutmån brukar det finnas på "byggsatsen", alltså den enklaste entrepenadformen, där man gör mycket själv?
Jag är tacksam för alla tips.
Just nu lutar det mest åt
Eksjöjus: Tallåsen eller Norrhaga
A-hus: Hasseludden eller smygehamn.
Någon som vet några priser på dessa?
Jag har köpt en 1200 kvadratmeter sjötomt som jag nu skall bygga ett hus på. Jag har den stora turen att min svärfar är byggmästare och har en hel del kontakter. Jag och min fru har därför tänkt oss att köpa en "byggsats" från något husföretag och göra så mycket som möjligt själva. Alltså billigast möjligt. Vi vill dock inte bygga lösvirkeshus.
Hur mycket prutmån brukar det finnas på "byggsatsen", alltså den enklaste entrepenadformen, där man gör mycket själv?
Jag är tacksam för alla tips.
Just nu lutar det mest åt
Eksjöjus: Tallåsen eller Norrhaga
A-hus: Hasseludden eller smygehamn.
Någon som vet några priser på dessa?
Man kan väl säga att i nuläget är det ju otroligt tryck på husleverantörerna så många brukar säga att husleverantörerna inte brukar pruta något för de har så mycket kunder ändå. När vi skrev på för vårt hus (2,2 milj nyckelfärdigt utan tomt) fick vi ca 3 % i rabatt i form av fria tillbehör för den summan. Kanske kan bli svårare att få 3% rakt av på materialet men det är absolut värt ett försök.
Kör den gamla vanliga taktiken och säg att ni "har pratat med fler hustillverkare och att de andra har bättre pris men att vi helst vill ha huset från er"
Lycka till........
Kör den gamla vanliga taktiken och säg att ni "har pratat med fler hustillverkare och att de andra har bättre pris men att vi helst vill ha huset från er"
Lycka till........
Lämna in ert husförslag till flera olika husleveratörer och jämför sedan priset (kvadratmeter priset) och innehåll mot varandra. Ta sedan och välj ut de ni är mest intresserade av och försök att pressa priset mot varandra. Jag tror det är lättare att pruta när man har flera husleverantörer som kan bygga just det huset man vill ha.
Vi hade två leverantörer som var aktuella för vår del (efter att ha valt bort många på vägen). Vi prutade till oss uppgraderingar och material.
Vi valde Faluhus och är nöjda, vi är mitt uppe i husbygget och det mesta fungerar bra.
Vi hade två leverantörer som var aktuella för vår del (efter att ha valt bort många på vägen). Vi prutade till oss uppgraderingar och material.
Vi valde Faluhus och är nöjda, vi är mitt uppe i husbygget och det mesta fungerar bra.
Börja med att hårdpruta med de saker som hustillverkaren köper in av andra först. Sen när du nått botten så ser du till att dom slänger in delar som dom själ producerar typ takupor, verandor, burspråk, träpanel, bro, garage eller annat. Där har man betydligt bättre marginaler att bjuda på.
Börjar du tvärtom så har man reddan räknat in dom marginalerna och sen är man inte vidare sugen på att gå back på en centraldammsugare för att du försöker pruta med en sådan...
Börjar du tvärtom så har man reddan räknat in dom marginalerna och sen är man inte vidare sugen på att gå back på en centraldammsugare för att du försöker pruta med en sådan...
Klicka här för att svara