Byggahus.se

Trivselhus Solvik 607 eller 609

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Efter många långa besök hos en mängd olika husföretag har vi fastnat för Trivselhus,
    i Lidköping där vi skall bygga har trivselhus fått 100% nöjda kunder i den senatse undersökninngen de gjorde bland alla nybyggare, de var bäst i landet med både säljkontor & antreprenörer som jag förstod det,
    Men nu till vår fundering,
    Vi ska bygga funkis hus och står och väger mellan Solvik 607 & 609, vilken planslösning är bäst?
    607 har vi ritat om så vi får större vardagsrun/kök och större badrum med bastu,
    Men vad tycker ni?
    För resp. nackdelar med 607 & 609...
    Planlösning 609:

http://www.trivselhus.se/images/img_house/resize_floor1_975_2004_3_8_15_8.jpg

Planlösning 607:

http://www.trivselhus.se/images/img_house/resize_floor1_963_2004_3_4_14_15.jpg

2. F
    Medlem Nivå 1

Re: Trivselhus Solvik 607 eller 609

Hej

vi är också inne på trivselhus, dels för att de har fina hus men också för att de har tomter där vi vill bygga. Vi funderar också på funkis och har tittat på 607och 609.

Fördelarna och nackdelarna enligt mig är:

Fördelen med 609 är att det finns ett allrum... nackdelen... fast det är väl ingen nackdel men jag vill att köket ska vara mer öppet med vardagsrummet som i 607.
    Nackdelen med 607 är ju att det inte finns något allrum, en annan nackdel är att föräldrarnas sovrumsdörr är ut mot vardagsrummet. Så har vi haft i tre lägenheter nu och varje gång har jag sagt att det inte ska vara så nästa gång. Så nu hoppas jag att om vi bygger hus så ska inte sovrummet vara där. Det är jobbigt på flera sätt om någon vill gå och sova eller om man har främmande och de ser rätt in i sovrummet. Man kan ju stänga dörren, men det är inte heller så roligt. Jag skulle inte heller vilja ha badrummet i sovrummet, åtminstone inte det stora badrummet, men det är ju en smaksak.

Har du fått några prisuppgifter på 607 och 609.
    Vi har tittat mycket på greenline 706, men det kostar så mycket. (2 400 000)

FCG

3. D
    Medlem Nivå 2

Re: Trivselhus Solvik 607 eller 609

Ser lite samma som er på för resp nackdelar,
    Ang badrumet har vi ritat om det och flyttat dörren så att man får ett V mellan föraldrarum och badrum som det är vid de två andra sovrummen, på så sätt blir det lite avvikelse från del långa raka koridorliknande väggen och det blir ist ett mysigt V.

609 ligger på ca 1,6 men då har du ingen hög takhöjd utan får välja till sadeltakshöjd i en eller båda delarna.

607 ligger på 1,7 men då har du takhöjden.  

Så höjer du innertaket på 609 hamnar du nog på samma prislapp,.

Vi har förlängt 607 1m och sänkt golvet i vardagsrumet för att få lite större delnning mellan kök / vardagsrum..
    Har inte fått pris på vårt omritade hus, men vi flyttar fönster, väggar, förlånger huset, lägger till bastu & braskamin, plus dubbelgarage, så vi får se vart det slutar...

Sen beror det lite på vad man får för tomt, det får nog bli det som avgör i slutändan...