Hustillverkare
christinas: Hej. Vi satt också och funderade fram och tillbaka över detta men gjorde det själva. Vi valde till ganska mycke saker, som många extra eluttag, tomrör för data och tv i de flesta rum, fönsteruttag över alla fönster, flera extra utelampor ( så de skulle bli lika som de som ingår ) och även eluttag ute, både vid garaget och på baksidan av huset. Jag har säkert glömt en del av
underhill: Vardagsrummet ligger ju i enplansdelen (vinkeln) så där är det inga problem med ryggåstak. Jag tror det finns två olika lutningar numera (bara en när vi byggde). I 2-plansdelen tror jag inte jag sett någon som skaffat extra högt i tak.
Martin_Lorentzon: [citat] Om takhöjden är ca 2.5 m så går det åt 27 m2 kakel minus dörr ca 1.4 m2 ev fönster. Totalt skulle det hamna på 25,6 m2 kakel minus ev fönster och 7 m2 klinker. Lägg sedan på ca 10% så har du till spill.
tygrrress: Precis, förlåt, jag menade att det gällde i NNF + att du själv måste måla o spackla innerväggar o tak. :D
dekeroos: ok, på det vi kollar på är bastu inritad från början, det är väll bara inredning och aggregatet som tillkommer skulle jag gissa
kobban: Vi bygger myresjöhus med bottenvåning på 135 m2 och har valt till 2,7 i takhöjd, kostnad: 49000:-
birgi: Vi bygger ett Götenehus just nu. Hittills har vi endast positivt att säga, inflyttning om 2 veckor. Har en mycket amatörmässig blogg med lite bilder: www.lyckligagatans.blogg.se
skruttan: hejsan, Vi funderar på att bygga ett Lummelunda, dock lite modifierat.... Någon som har lite bilder som man kan få kika på? Vi har inte tillgång till att titta på ngt sådant i verkligheten men det känns rätt! Ni som har byggt vad har ni ändrat på eller lagt till?
Kosmos: Ett litet tips när det gäller garderoberna: Om man inte säger till snickarna att lossa på garderoberna så "muras" dom in vilket e värdelöst om man skulle vilja byta ut dom eller flytta dom. vad jag menar med "muras" in är att det sätts då inget innertak och läggs inget golv under med följden att dom sitter bombfast.
sandhall: [citat] Det är inte dessa faktorer som i första hand bestämmer priset i en marknadsekonomi. Det handlar om vad man kan ta ut, helt enkelt. Är inget specifikt för hus.
lier: [citat] Tackar så mycket. ;) Har inte kommit så långt ännu det har vräkt ner snö här hela veckan >:( Men till veckan ska det nog ta fart igen. :)
lier: Anebyhus och Borohus Tycker jag ligger i ganska så lika prisklass. Lite mer standardutrustning i Borohus än vad LB-Hus har. Värt att kolla i alla fall.
byggarn7: [citat] :)jag har kollat upp många olika husfabrikanter, just i Trollhättan var det Vårgårdahus jag fastnade för. Jag kan rekommendera att bygga med vårgårda i trestad. Säljaren har varit rak och ärlig. finns när det behövs och är väldigt serviceminded. Har flera kontaker i området, med olika entrepenader som gjort arbetet smidigt. Husen är gedigna och man får mycket för
Bobbyofswe: Hej Jag gjorde grunden själv till ett Vårgårdahus på ca: 110m2. I huspriset ingick armering, kantellement och golvvärmerören. Jag och farsan schaktade, dränerade och så vidare själv. På gjutningsdagen kom en firma som gjöt och stålglättade. Inklusive en garageplatta på ca 50m2 så räknar jag med att det kostade ca 110 000:- med allt material. betong, gjutningsarbete bärlag och så
aleli: Hej! Vi bygger/skall bygga en förstorad Svalan (2-plan). Har höjt taket på båda planen. har beskrivit en del av tillvalen i en annan tråd igår. En lämplig tumregel på maxeffektibehov är yta*0,05. För mig gör det att jag hamnar på dryga 8 kW maxeffekt på dryga 160 kvm. Dessutom med den extra volymen som höjd takhöjd ger. Då vill jag gärna ha en pump med minst 4 kW effekt
Vampierslayer: Hej! Är ny medlem härinne idag och kommer nu med min första fråga och mitt första inlägg :). Vi är ett par som nyss köpt ett hus som inte finns ännu, alltså det blir ett helt nybyggt hus. detta hus är av typen Lejonhus och vi tänkte höra om det finns någon därute som har några erfarenheter av dem? De har tydligen sin verksamhet i gullbrandstorp utanför Halmstad (av alla små
Paddington: angående TVÅ takkupor, och detta var INTE möljigt... F.n..
A.Nygren: O vi snickrar ett kvadraten i Linköping, eller vad skriver jag? Vi snickarar inte mycket, vi hyr in folk för sånt ;) Första leverans v. 21
robnus: Jag har läst din tidigare tråd och väntar själv på ett Ä-hus :-[ Fan, ska man behöva ta semester för att övervaka hela bygget >:(
lier: Oj såg inte vad du skrev :-[ Kanske skulle ta på mig glasögonen ;D Vi bygger ett lösvirkes hus. Men det blir inte riktigt lösvirke heller. Dom som bygger blockar huset i blockhall. Det var inte meningen så först men det e juh som bättre om man får det tätt fort från regn och rusk. ;)
Conny_P: Hej alla. Tänkte det var dax med lite uppdatering i denna tråd, eftersom jag själv idag har fått både FS-beräkningen & energiberäkningen; *FS = 0,128 Wm[sup]2[/sup] , K där BOA=123[sup]2[/sup], Fönster & dörrar=20,98m[sup]2[/sup], 145 ESP + 70 isolering i väggen, 450 i taket samt 300 ESP i golvet *Energiberäkning=8446 kWh/år Några andra som har fått sina beräkningar? /C 8-)
WeeBe: Tack för bra upplysningar. Jag ställer frågan på en totallösning enligt mina ritningar och specifikation. Sedan får man kika på vad de vill erbjuda och vilket som är bäst/billigast. Jag känner precis som M.C att det måste vara overkill att be el/VVS konsulter projektera en enkel 1 plansvilla. Det klarar säkert VVS/El firmorna själva och gör de inte det så kan de i sin tur lägga ut
Salibe: Det är ett Strömsäng, men ganska modifierat. Breddat och förlängt och lite annat trevligt. Jag kan lägga upp bilder när huset är på plats.
dekeroos: Håller helt med, det var min första tanke också när jag läste att de rekomenderar att man "tar det med snickaren på platts" hmmm och om jag inte råkar va där just när det skall ändras, , eller om något blir fel? Jag vill ha en ritning på MITT hus med en exakt planlösning, FÖRE bygget drar igång. Låter inte värst seriöst med resonemanget att lösa det på platts...
A.Nygren: Hoppas ni som väljer till rostfritt eller dylikt till köken kollar upp priserna eftersom Myresjöhus är ganska dyra. Eksjöhus, som jag bygger med, är också dyra ;)
volvo: Börja med att isolera "skalet, dvs väggar och tak. Det smiter iväg massor med värme upp genom vindsbjälklaget och vidare ut till kråkorna. När denna isolering och gipsning är gjord så kan ni använda rummet för fester, övernattning etc. tills ni börjar att inreda med övriga väggar.