Hustillverkare
ulle_72: Hasseludden verkar vara ett fint hus. En stor enplansvilla. Deras systerhus finns på Husexpo. Läste här på forumet att någon valt att lägga till ryggåstak i hela vardagsrum och kök. Det blir nog väldigt snyggt.
gbak: Hela familjen är överens om att huset verkar passa oss mycket bra. Vi skulle vilja komma i kontakt med andra som byggt samma hus och utbyta lite erfarenheter.
knote: Någon som nyligen byggt prefabhus (villa eller större fritidshus) och har kvar leveransdeklarationen? Vill jämföra standarden hos olika hustillverkare innan jag kontaktar en säljare. Har kollat runt på en del hustillverkares hemsidor, men bara vissa har lagt ut denna på hemsidan.
Jenny_W: Vi utgick från LB-hus Lommen, vi skickade ej offert till mer än Mjöbäcksvillan och LB.
Gammelmormor: Nu menar jag själva fläktslangen. Den finns ju som fodrad... /Maria
Paddington: efs dom var dom ända som var seriösa, det är väl bara ä.hus som grunden ingår på?? Inräknades dom till dom seriösa? När man läser om Finnmodogrunden verkare den vara rejält bra byggd, jag gillar inte att man måste göra så mkt själv på grunden med ä.hus (kommer kanske bygga med dom ändå).
mrburns: Du borde bestalla ett extra hal genom golvbjalklaget i kladvarden till varmepannan! Det fixar dom pa fabriken om du lagger till det pa fabriksordern, det enda du behover veta ar hur stort innerdiametern ska vara pa halet.
Liam_G: Hej! Vi funderar på att bygga Myresjö, Mästergården. Jag läste Maltes inlägg om att han hade en produktionskostnad på 2150000. Då undrar jag om detta är inklusive tillvalen som gjorts, dvs kakelugn, dubbelgarage etc. Det låter i så fall väldigt billigt. Jag skulle vilja veta om det är någon mer som byggt Mästergården, vad ni fick ge för ett nyckelfärdigt hus och vad ni
Lindhardsen: Jag måste nu anmäla detta rasistiska övergrepp till Moderatorn ::) Men frågan är vad hon skall säga - När det är ett fact ;D Kanske vi skall tillbaka till ämnet igen?
petol705: Vad jag har hört så vill byggarna ha mellan 16 och 18 veckor på sig för att färdigställa huset. Vi ska bygga ett Norrhaga med inflyttning till jul. Standarden tycker vi är toppklass, HTH kök i björk, vitvaror från Husqvarna, badrum från Vedum som är såå snyggt. Icke att glömma sådana detaljer som Elit fönster (bäst i test Råd och Rön), ekparkett 14 mm (Tarkett) samt golvvärme
gbak: Jag insåg inte att jag själv måste ställa in hur långt bak i tiden jag vill söka. Jag sökte på 1 vecka bakåt och fick inga träffar. Tack för hjälpen. Jag skall läsa trådarna och se om jag blir klokare efter det.
lier: Ja jag ska börja med att rätta till att vi inte hade en arkitekt utan en konsult :-[ Som gjorde våra ritningar. :) Huset är på 208kvm totalt och garaget på 41kvm totalt. 6rum och kök Lättare om du tittar på min hemsida där får du se huset. Ytskikt är lockpanel med lockläkt. ;)
Nora: Hejsan Vi fick prisuppgift på ca 2 milj. Inklusive det stora fönstret. Det var från Malmökontoret Nora
sparvagen: Det går utmärkt med 14 mm golv. Vi har lagt in Tarkett ekparkett 14 m m i hela huset. Listerna som föjer med huset sätter man dit själv när man själv fixar golven. Inga problem att lägga klinkers med golvvärme under i hallen. Hallgolvet kommer att hamna något högre än trägolvet. Det går lätt att fixa med en list. Däremot går det knappast att ha tjockare golv än 14 mm. Man får
Bombibitt: Okej, det lär väl dra iväg över 2 mille är jag rädd. [smiley=dankk2.gif]
Douglas: Vi gjorde nästan som "Fredd o Malin" säger, förutom att vi åkte runt i områden där vi var intresserad att bo och tog några adresser där det antingen såg ut som en tomt eller var nån som bodde som hade stor tomt. Sen ringde vi lantmäteriet och fick reda på vilka som ägde tomterna och sen var det bara att ringa och fråga om de var sugna att sälja och tjäna lite pengar........ Lycka
Douglas: Hej igen Gjorde en snabb sökning och det verkar som priset Nyckelfärdigt är ca 2 milj....
Douglas: Just precis, Platta! De vill absolut inte bygga nåt annat exempelvis torpargrund... 8-) /D
Ior: Fick tag på försäljaren i Norrköping och blev mycket bra bemött :) ska på visning på söndag och titta på Lyckan :D Har äntligen fått tag på banken också! Kul....väntar med spänning!
Nora: Hejsan Vi har beställt ett Malin,,,dock verkar det som det har utgått ur deras ordinarie hussortiment nu. Nora
Baloo: Nja, visst sågas det Gudrunvirke runt om på sågverken i småland, men en hel del(stor del) sågas uppåt landet och sorteringklasserna är forfarande desamma! Dvs I - IV och det är fortfarande det som gäller ända tills snickaren får det. Men det klart norrlandsfura är ju alltid norrlandsfura!
lier: Hur mycket man ska betala för sitt nya boende är ganska olika. Beroende på vilket hus ,och vad ni själva har för krav på huset. Vanliga fyrkantiga hus är klart billigare att bygga ,än ett hus med mycket vinklar och takbrytningar. Sen har storleken på huset ganska stor betydelse på priset med. Om man nu ska dra ett snitt på ett ungefär, så ligger en normal villa mellan 1,5mille -
tripelj: Hej! På följande länk förklarars det vad som behövs. Vi tecknar försäkringen via Allmogehus återförsäljare i Stockholm, Glewi Bygg AB. http://www.byggahus.se/ekonomi/byggforsakring.htm /Johan
FamiljenElg: Toppen... låter ju utmärkt! Tack ska du ha! Hoppas katalogen kommer snart :)
Hillevi: Hej! Vi funderar på att bygga FH Berguven och undrar om det finnns någon som har byggt det och/eller vet var man kan få tag på bilder av huset?? Vi skulle helst gå på ett visningshus men har förstått att det kan vara svårt...
JAFA: [citat] Hej! Vi gillar stilen på Götenehus jättemycket men de är tyvärr för dyra för oss! Blir mycket intresserad av hur ni gjort då vi gärna skulle bygga ett omritat hus av denna typ. Hur ser kalkylen ut? Vilka poster är det som Vallsjöhus lyckas sänka priset på så mycket? Hur är deras standard? Hur omfattande ritning hade ni för att kunna få en offert från dem? Tacksam för
JAFA: ca 1 570 000 i Södermanland Visst är det fint! Men vi önskar förlänga ytterväggen så att det lilla rummet nere blir lite rymligare samt ändra om planlösningen på ovanvåningen & spegelvända huset! Det finns inte så många hus i katalogerna av denna typ. Vi gillar även fler från Götenehus men dessa blir dessvärre över vår budget...