Hustillverkare
Olmen: Vi har tankt att bygga Mastergarden med karnvillans planlosning, kolla foljande tradar: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=34108 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=34098
A.Nygren: De har ett sammarbete med Åtvidabergshus om jag inte missminner mig.
greenbay: Hej! Jag skulle vilja påstå att det kan bli fel att jämföra samma hus hos olika tillverkare, just eftersom du/ni ändrar mycket i ett fall, och kanske inget alls i ett annat fall. Välj ut ett par intressanta alternativ, ändra planlösning om det behövs, men låt bli yttermåtten!!! Tänk såhär: om ett hus är 2 meter längre, men lika brett ca 10m innebär det att det är 20 kvm större,
mats_g: Hej fubar Jag tycker att det låter som om den inkommande vattentrycket är för dåligt Kontakta dom som levererar vattnet till er Lyck till Mats
Robert_Maria: Rent generellt kan man väl säga att man får det man betalar för men samtidigt så finns det många billigare som är bra också. Du göra en kravspec där du listar utseende, plan, utrustningsnivå och sänder ut till så många huslevarentörer som möjligt. Räkna inte med att få svar från några leverantörer, vissa kan inte leverera det du/ni vill ha och vissa kommer du märka är
Jofi_2: Lars! Kollar ditt forum varje dag, synd att inte fler skriver om sina Ä-hus där. En uppmaning till alla lyckliga (hoppas jag) Ä-hus ägare är att gå in på detta forum och delge era efrarenheter & tankar kring era hus. Mvh Lena, Ymer ägare v.40.
larz: [citat] Prova och sätt ner cirkulationspumpen på ettan det gjorde jag och det blev betydligt bättre med bruset i elementen. Min panna lät också för jäkligt, det var några koppar rör bakom filtret som låg emot varandra och vibrerade, tog försiktigt och särade lite på dem så försvann ljudet. ::) Mvh Lars
mickesgw: JA helt rätt men vi står i tomtkö i Eslöv mfl orter och där har förhandinfo varit nej så visst letar vi tomt utanför oxå för att se om det går då, eller en gammal tomt centrat där källare redan finns i närheten då bordee det gå. Micke
uven147: Vår säljare tipsade om att byta till ett IKEA-kök om man inte vill ha det som ingår. För den summa de drar av (ca 35 000 kr) kan man få ett bra kök på IKEA som man vill ha. Om man hittat nått där som man vill ha förstås... Tanken är väl att man ska bo i sitt nybyggda hus i några år, så vi resonerar som så att det är bättre att välja det man vill ha istället för att
jessicaodanne: Med LB så betalar man aldrig något i förskott utan allting betalas efter avslutat moment. Så betalningen delas upp på 4-5 ggr och då som sagt efter varje avslutat moment. Vilket gör att är du inte nöjd med ett moment så håller du inne med den betalningen tills dess att det momentet är klart.
moas: Jag börjar bli gråhårig på att titta i alla kataloger, trodde detta skulle bli enkelt, men ack vad fel jag hade. Vi har fastnad för Laröd men det finns väldigt lite bilder, är det någon som kan tipsa om var det finns fler bilder. Någon som har referenser på det huset?? Vad kostar Laröd 4 någon som vet? Hls/Anette
robnus: Vår hussäljare (Malmö) har som standard bakat in en del extrautrustning till alla hus de säljer, bla en Contura 550 :). Vi ska bygga Ägir och har fått ritning ifrån Älvsbyhus med lämpliga placeringar för kaminen med hänsyn till bjälkar i tak mm. Den enda vettiga placeringen (enligt mig) är i vardagsrummet på motsatt sida om väggen där kyl och frys är placerade.
Mercafreak: Nej inte än, ska på byggstartsmöte på tisdag och stomresningen ska vara den 29 maj
lier: Det är bara ugglan 117 som e oinredd Ärlan och Ejdern har inredda ö-våningar.
Leif_Engdahl: Hej. Jag hade också liknande problem i början. Jag beställde av NIBE en egen inställning av ventilationen. Och mycket riktigt så stod mer eller mindre alla ventiler i huset fel, och fläkten var för lågt inställd. Jag har idag pannan inställd på 8 och -2. Jag tar även hjälp av luftintagen och justrerar dom efter hur vinden ligger på, detta gör att jag inte får en massa kallras, som
Anneli: [citat] Vågar inte ge mig på att tolka kalkylen, men kan berätta lite hur vi resonerar! För det första bör man ta hänsyn till VART man bor, är det i en små stad - storstad - på landet osv osv. Att bygga nytt där det redan är låga huspriser är kanske inte så smart, OM man måste sälja så får man nog inte tillbaka pengarna. Om man tänker sig att det är i en större stad där
volvo: [citat] Det gäller för alla byggen! Ni är ju fortfarande beställare (byggherrar) för ert hus oavsett vilken sorts upphandling ni haft. Det kommer att bli uppskattat, jag lovar!
robnus: Är det någon som sitter med detaljerade planritningar på Ägir, Älvsbyhus. Vill se hur el, tv och teleuttag är placerade.
sanne78: hm.. vårt höner la vi nästan 9m2 klinker i hallen.. ända fram till kanten som blir mellan kök / toa.. utan golvvärme blev priset 8 papp ca.. dvs knappt en tusing per m2.
kellef: Hej! Har fått ett hus uppritat av arkitekt på 220 kvm + 40 kvm garage. Huset har pulpettak och rundade fönster som följer taklutning i vardagsrum. Tacksam för tips. Mvh, Maja
janbo: Nisse, eftersom vi börjar vara något off-topic har jag svarat i Ekängstråden i "Socialt & Projekt". Janbo
Familjen: jag ifrågasatte också höjningen eftersom jag känner en annan som byggt nylign också. [citat] [/quote]
Klaus_Schoenhoff: Nej det är inte kvalitèts problem utan snarare att huset inte är riktigt färdigt. Byggaren tar inte sitt ansvar för besiktningsanmärkningar. Bland annat är huset dåligt målat och ingen gör någonting. Vardagsrummet ska tepeseras om då det är dåligt utfört. Man har inte utfört alla besiktningsanmärkningar och det har gått 2,5 år sen besiktiningen. Det byggdes 6 hus av samma typ
jessicaodanne: Grattis till tomten förresten, visst är det kul när det går framåt:)
volvo: Jo, det är lätt att sitta och dumpruta med sig själv när huset skall beställas. Oftast är det enklare och ofta relativt billigt att låta fackmännen göra det allra mesta. Det är ju ändå finishen som man ska orka leva med i längden. Dessutom skall man ju ha tid och ork med allt. Att inget TV/tele/data- uttag finns monterat är faktiskt alldeles nomalt för ett nytt hus. Detta kräver
robert_turesson: Hej allihopa! Vill bara med detta korta inlägg lägga ett rysligt gott ord för Sköna Hus i Mjöbäck! Precis såhär vill man att det ska vara att bygga hus! Otroligt trevliga, mycket bra standard och till ett någorlunda rimligt pris(som det verkar ännu i alla fall) :) ! Enteprenaden står Viskadalen Bygg för och även detta har löpt otroligt smidigt och bra ännu så länge, lite
Jofi_2: Tack för svaret! det var ju superbilligt pris på badr.inr. Ska själv bygga ä-hus, hoppas att jag kan få det lika trivsamt som ni verkar ha!! Mvh Lena