Hustillverkare
Benny_o_Lina: Hmm, vi behövde inte köpa stege varken före, under bygget eller efter. Vi tillomed fick en helt ny stege av besiktningsmannen när vi hade besiktat huset. Han sa att det följer med huset. Bara tacka och ta imot. Stege på taket behöver du inte om du inte själv vill ha det. Sotaren som besiktar kanalen till köksfläkten går inte upp där. Han behöver bara ha tillgång till vinden. Fast
magnuso: [citat] Mycket av totalpriset beror på markarbetet, om det är bara att bygga eller om det är mycket att spränga etc. men 17000/m2 för schysst standard (kan lätt bli mer också) får man nog räkna med och däröver garaget
usinil: Någon därute som vet ngt. om PSL-hus? Var på Bomässan i Sthlm idag och blev suuugen.. Jättehärlig design tyckte vi. Men i receptionen sa de att firman var dålig på att informera, hemsidan var stängd och de ansvariga inte synts till på ett tag...Man blir ju lite konfunderad?! :-/
BII: Prata med snickarna om du inte kan göra det själv. Vi har byggt ett Ägir, kapade väggen i hallen själva en bit. Mvh Bii
helene_66: :D Vi ska bygga ett Ymer och vi undrar om vi ska lägga plasten och lägga sand runt plintarna själva innan huset kommer? Ska vi dränera själva också?? Ska vi ordna bostad åt arbetarna under byggtiden?Hoppas på svar!! :-? :-?
bajan: Enl våran Älvsbyhussäljare, så ska det vara ett företag som heter Lappvattnets snickeri Lycka till :)
mariapia: Efter att ha letat och letat och bestämt oss för att bygga arkitektritat lösviske, pga att inget kataloghus uppfyllde våra krav vare sig exteriört eller planlösningsmässigt, har vi nu av en slump hittat ett hus av Eksjöhus som vi båda kände verkligen kunde vara nåt. Huset heter Mellangården och är ett 181 kvm stort tvåvåningshus. Någon med erfarenhet av Eksjöhus? Vad har ni att
fubar: [citat] Vi flyttade in i vårt Staffansgården (planlösning 2) i december -06. Totalt blev priset ca 2500000kr utan tomt. (Med anslutningsavgifter etc) Då står puts och garage för en stor del av de övriga utgifterna. Vi har även ändrat taklutningen, nätverk, kamin, ändrat några fönster och småsaker i köket mm [citat] Putsen kostade oss ca 160 000kr (STO-puts). Går det att breda? Har
Goteborgarn: Hej! Är ny här på forumet så jag vet ej om denna är i rätt fack ;) De är så att jag ska ta över mina föräldrars hus och ska bygga ett nytt till de på tomten. Men jag tycker de är så svårt att få en överblick på de olika husen som finns på tillverkarnas hemsidor. Så är de någon som vet ett hus runt 80-100 kvm med 3 rum och kök. Där jag vill ha ett stort och ett mindre
linda_fbg: [citat] Hej! Vad roligt att höra. Vi håller också på att förhandla med dem.... Jag skickar dig ett Pm istället.... /Linda
Frosobo: Jag har hittat en hustillverkare som inte finns med på någon av de nämnda listorna, men som säljer väldigt fina hus (kolla "Tjädern" tex): http://www.norrlandstrahus.se/ .
brma: Hej Magnus! Jag ska träffa säljaren i morgon och vara extra tydlig, jag vill köpa ett stomresthus med "färdig" utsida, invändigt tänkte vi göra det mesta själva eller hyra in hantverkare vi känner sedan tidigare. Jag hade trott att oktober i år hade vart rimlig att få börja invändigt. Då har vi 4-5 månader på oss att göra klart. Kanske missförstod säljaren mig?
Mercafreak: Kolla hur mycket grus som ingår i ert kontrakt. I vårt ingick det 227 ton och det skulle förmodligen räcka enligt alla. Nu fick jag reda på att det går åt ca 100-150 ton till, inte så jätte kul. DEt innebär 30 000kr till (200kr/ton packat å klart)
lier: Totalentrepenad. :) Ganska less efter att ha renoverat 4 hus tidigare så nu lämnar jag byggandet och fixandet åt andra och det känns så skönt. Lämnar det roliga till mig sj som att välja kakel, klinker, kök, tapeter, och allt annat man ska ha till huset. ;)
athena: Hej! Är det någon som har ett hum om priset på stomrest Acapella eller Villa Avanti 150m²? Försöker hitta ett stomrest hus i vettig prisklass (för oss). / athena
JRo: Nä, tyvärr har jag ingen erfarenhet av dem i Stockholm. Vi har varit i kontakt med deras återförsäljare i Göteborg och det var ett mycket trevligt möte. Han verkade lyhörd och försökte inte "köra över" oss som så många andra säljare tycks vilja göra. Däremot har vi väntat bra länge på offerten från Vittjärvshus nu, vi är uppe i 1½ mån. Men då har vi i och för sig bara
impossible: arwen... Vi bygger tyvärr inte huset ännu utan står i valet att välja med eller utan inredd övervåning. Huset är Ugglan 147 då öv är färdiginredd eller Ugglan 102 då öv är inredningsbar från LB-hus. //Impossible
Sylvester: [citat] I Jarppans fall var det just markarbeten som var boven i det dramat. En felkalkyl helt enkelt. Jag kan tala för vårt bygge där vi fick en "uppskattning" när det gäller markarbetena från säljaren. Denna uppskattning kommer inte att räcka till i slutändan. Säljare av hus har oftast andra kvalifikationer än att utföra uppskattningar på markarbeten och det vore kanske bra om
evagreta: Hej Är det någon där ute som har byggt ett Tylösandhus från A-hus?? Vi skulle jättegärna vilja se lite bilder på detta. Har ni några prisuppgifter på hur mycket det gick på skulle jag uppskatta detta också. /Evagreta
skane67: Jamen herregud gott folk, hur kan ni tro att en förening med bara gubbar från medlemsföretag ska vara seriös. Den är ju bara till för kartellbildning.... helt uppenbart för mig....!
Robert_Maria: Det är ju skillnad på prefab och prefab. Hoppas de visar de olika typerna av prefab (modul, storblock).
tripelj: Hej! Vill bara säga att vi är jätte nöjda med Allmogehus och speciellt med arkitekten Håkan. Vi är mitt uppe i bygget i Järfälla norr om Stockholm och för er som är intresserade kan det följas på: www.insweden.se Återförsäljaren Glenn på Glewi Bygg har också varit en jätte trevlig kontakt så här långt. MVH Johan
Baggio: Vad kul nu rullar det in fler förslag. Jag måste genast kolla upp dessa två..................... Tacksam om ni vet ytterligare några.......................... Mvh Baggio
volvo: Ni vet vad ni kommer att få (eftersom ni kan gå runt och titta i det) och ni vet exakt när ni kan flytta in. Om ni är överens om pris och huset motsvarar era önskemål så är det väl bara att slå till. Ni får ett nytt hus utan att behöva genomgå de våndor och den väntan som nybyggare får göra.
skane67: När vi byggde reagerade jag på att snickardelen var ganska billig i förhållande till de andra delarna, finns kanske andra entrepenader som det är mer att spara på. I vårt fall tyckte jag grunden var ganska dyr i förhållande till arbetsinsats.
hus_sugen: Vi funderar på att bygga ett hus på en fritids tomt, men som permanent boende. Problemet är att vi har alltid drömt om ett hus med två våningar och på en fritids tomt få loftet bara vara 1,90m. Det skulle vara toppen med några tips på företag som levarera fritids hus med en riktig hus känsla eller varifrån vi kunde hämpta lite inspiration?