Byggahus.se

Någon med jorduggla och IVT490??

1. M
    Medlem Nivå 6
    Jag bara undrar vad ni har för årsförbrukning.
    Litar inte riktigt på LBhus siffror ;)

HJÄLP !

2. L
    Bannad Nivå 1

Re: Någon med jorduggla och IVT490??

Intressant fråga! Jag undrar också litegrann...

Vi ska bygga ugglan 135 och har fått en energibalansberäkning från LB som verkar väldigt välgjord. (typ 4-5 sidor beräkningar - avser Uppland). Jag har ingen orsak att misstro beräkningen - men verkliga värden vore intressant att höra.

Beräkningen för vårt hus visar på en årlig energiförbrukning med IVT490 på 15.300 kWh inköpt el (varav c:a 5.000 hushållsel). På årsbasis visar beräkningen att själva frånluftvärmepumpen i IVT490 skall spara in c:a 7.200 kWh (producera 11.000 kWh och förbruka 3.800 kwh) - dvs "verklig" totalförbrukning för huset är c:a 22.500 kWh).

Jag gjorde några koll med rörinstallatörer om uppgradering till bergvärme med IVT greenline, men kom fram till att payofftiden blir för lång. (c:a 80-100.000kr extra för att spara 5.000 kwh per år - runt 20 år med räntekostnad och elpris på 1kr/kwh. Elpriset kommer säkert att fördubblas inom 10 år, men även räntan kommer stiga...Vi förbereder för kamin med tilluftrör - kan bli en pelletskamin kanske om några år?)
    L.

3. M
    Medlem Nivå 6

....m e åxå inne lite på att endast förbereda för installation .
    Tillfut tillkamin samt rör mellan pannan och kaminen så kan man åxå koppla in en vattenmantlad om man känner för det.

4. L
    Bannad Nivå 1

jepp - en bra idé. det kan ju inte kosta många kronor att dra slangar mellan kaminplats och tvättstuga...
    har erat bygge kommit igång??

5. M
    Medlem Nivå 6

Nej inte än, ska på byggstartsmöte på tisdag och stomresningen ska vara den 29 maj