Byggahus.se

Trivselhus: Vilket bygger/har ni byggt? Kostnad?

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ni som bygger eller har byggt med trivselhus, vad kostar det egentligen? Skulle gärna vilja ha lite exempel på vilket hus ni byggde och vad kostnaden blev (utan tomt alltså).
    Tacksam för svar.

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Trivselhus: Vilket bygger/har ni byggt? Kostna

Vi har byggt ett Arkitektens skiss 500.
    Hus inklusiva tillval, men utan tomt, lagfart, ansluttningsavgifter etc... ligger precis under 2.2 mille!

På vår hemsida kan du se lite mer om vilka tillval vi har gjort, men det är bl.a. braskamin, alu-vitvarupaket och bubbelbad!

Vi är väldigt nöjda med TH och de hantverkare de rekommenderade... Besiktnngen blev godkänt 2 vecker före utlovat tid - och enbart med minimala anmärkningar! :)

Lycka till med valet.

/J

3. B
    Medlem Nivå 2

Vi ska bygga ett Solvik 615 och har nyligen fått nybyggnadskartan och huvudritningen, så det börjar bli hög tid att söka bygglov. Allt vi har än så länge är produktionsostnadskalkylen och den pekar på en byggkostnad strax under 1,9 (alltså utan tomt osv osv, som Lindhardsen). Vi har inte gjort så mycket tillval, det är bara ett par fönster som har blivit större. Priset inkluderar en carport med förråd på 16 m[sup]2[/sup].

Priset kommer nog att ändras en del på grund av att vi nog kommer att ändra på en del saker. Köket komer med all sannolikhet att bytas ut mot en annan leverantör, likaså badrumsinredningen och troligtvis garderober. Dessutom ska vi måla invändigt själva. Det kommer att gå att följa bygget via en hemsida, men den är inte helt färdig än så tillsvidare får du hålla till godo med Linhardsens (som är väldigt bra för övrigt) ;)
    Jag kan även tipsa om våra blivande grannars sida http://hem.bredband.net/b143133/

mvh
    Björn

4. D
    Medlem Nivå 4

Vi bygger arkitektens skiss 519. Förstorat till 155 kvm och med massa tillval. Pris 2.2 milj utan tomt i Norrköping. Vi är också mycket nöjda med Trivselhus än så länge. Har inte kommit så långt än men vi ska precis till att söka bygglov.

Lycka till........

5. A
    Medlem Nivå 3

Nisse Hult,

Är det Solvik 615 med inredd övervåning? Träfasad?
    Ingår grund och markarbeten i det priset?

Tacksam för svar!

6. B
    Medlem Nivå 2

Det är med inredd övervåning och TH:s standardfasad (stående träpanel). Kollade precis och grunden är med, men inte fyll & packning (och inga andra markarbeten heller). Vidare glömde jag tala om att vi faktiskt ska göra det mesta av monteringsarbetet på carporten själva. Men som sagt det kommer nog att flyta lite ett tag till eftersom det är en hel del om inte är spikat än.

Vad har du själv byggt/planerat att bygga?

7. A
    Medlem Nivå 3

Det är med inredd övervåning och TH:s standardfasad (stående träpanel). Kollade precis och grunden är med, men inte fyll & packning (och inga andra markarbeten heller). Vidare glömde jag tala om att vi faktiskt ska göra det mesta av monteringsarbetet på carporten själva. Men som sagt det kommer nog att flyta lite ett tag till eftersom det är en hel del om inte är spikat än.

Vad har du själv byggt/planerat att bygga?[/quote]

Hmmm... Ja du... Den som det visste!

Var så störtsäker på 1 plans tills vi fick tomt med krav på 1 1/2 plan. Börjar så smått vänja oss vid tanken och jo, det känns faktiskt helt OK!

Är för fullt igång med att inventera utbudet. Jag har alltid trott att Trivselhus låg VÄLDIGT högt i pris. Men enligt vad som sägs här verkar det vara helt i linje med många andra hustillverkare. Jag gillar verkligen Solviken 615. Det känns modernt samtidigt som det är ganska traditionell grundkonstruktion. Hur är standarden?

Lycka till med ert husbygge!

8. B
    Medlem Nivå 2

Tackar så mycket det är lite nervöst :-/

Fördelen med 1 1/2-plan är att det blir billigare att bygga (mindre platta och tak och ett bättre utnyttjande av materialet). Enligt vår säljare skiljer det ca 1000 - 2000 kr/m[sup]2[/sup].

Ni har alltså en tomt där n kan välja fritt vilken leverantör ni ska ha?
    Det borde ju göra att ni har ett större förhandlingsutrymme än oss. Vi har köpt tomten av TH och måste därför välja ett sådant hus (missförstå mig rätt, det känns ok men det hade varit kul att kunna jämföra priser och så).

Vi hade en tomt på gång för något år sedan, det var en kompis som hade tröttnat på att klippa sina 2500m[sup]2[/sup] och funderade på att stycka av och sälja en tomt. Det föll på planreglerna för det området och en stelbent byggnämd (lite förenklat).

I samband med detta pratade jag med Modulenthus och upplevde att de verkade väldigt seriösa har ni hört med dem?

Standarden hos TH är hög, för att inte säga väldigt hög. Centraldammsugare, parkettgolv i hela huset osv. Det som är lite tråkigt är att de envisas med att välja svindyra leverantörer för vissa saker som kök (Kvänum), badrumsinredning (Dansani). Sedan får man ju inte tillbaka hela värdet om man väljer något annat, vilket jag tror att många gör. Från början var det sagt att vi skulle få tillbaka 75% på köket och 80% på allt annat, men nu har det visat sig att det bara blev 70% på köket så det blir spännande att se om det fortfarande är 80% som gäller på resten >:(.

Intressant är också att det tycks inte ingå någon som helst värmekälla på övervåningen trots att vi har räknat på ett inrett alternativ, men vi har inte bottnat helt i det än.

9. J
    Medlem Nivå 5

Instämmer med föregående talare angående standarden hos Trivselhus. Våra fönsterbänkar i massiv ek har just monterats  :cool:. Riktigt snyggt som ni kan se på bilden. Utan att jag hade tänkt på det själv ingick isolerade innerväggar vilket jag inte är standard hos alla leverantörer?

Angående att man inte får "tillbaka" hela värdet om man inte väljer t.ex. Kvänum så beror ju det på att Trivselhus har ett rabattavtal med Kvänum. Skulle de ge tillbaka hela värdet på köket så skulle de ju betala för det alternativa köket. Därav Fullvärdet minus rabattsats = 80%.

10. B
    Medlem Nivå 2

Det stämmer att vissa inte isolerar innerväggarna som standard, det har man ju märkt på en del husvisningar att när man knackar på väggen så ekar det. Det blir ju ett j**la jobb att fixa det i efterhand (antagligen ingen som gör men i alla fall).

Jo jag vet där med rabattavtalen, det känns bara så surt just nu när vi ska försöka få till något snyggt utan att spräcka budgeten alldeles för mycket och det går ju inte med kvänum. När sedan procentsatsen verkar flyta fritt vet man ju inte vad man ska ta sig till. Det blir ju ingen större skillnad i pengar mellan 70% och 75%, utan det är mera principen jag stör mig på (för naturligtvis har jag det inte på papper  :().

Efter vad jag förstår så gör en del firmor så att de inte har med köket i materialsatsen  överhuvudtaget. Bra eller inte kan väl diskuteras.

Det slutar nog med att vi handlar på IKEA för då räcker pengarna vi får tillbaka till den typ av lucka vi vill ha och så fläskar vi på med aluminiumpaketet på "vitvarorna".

11. J
    Medlem Nivå 5

Spräckt budget börjar man bli ganska van vid ja  ::).  Vi får se om pengarna räcker till trädgård också eller om det blir "naturtomt".

Ett tips för att spara lite pengar är www.sigro.se. Vi plockade bort Dansani-prylar och badkar för 40-45.000 från standardpaketet. För 52.000 hos Sigro får vi motsvarande badrumsmöbler (Vedum), bubbelbadkar i rätt så lyxig modell från Neptun inklusive inbyggnadsfront, handduksvärmare, ett par badrumsarmaturer och tvättbalja med blandare till garaget.

Vi kör också på aluminiumpaketet i köket. Snygg design utan tumavtryck är min fromma förhoppning.

Vilket tomtnummer byggger ni på förresten?

12. B
    Medlem Nivå 2

Tack för tipset, ska kolla dem.

Vi ska bygga på tomt 28, men det är ett tag kvar. Preliminärt är det sagt byggstart runt september - oktober sådär och inflyttning i februari. Jag träffade de som bygger på 29:an häromdagen när jag var ute och kollade läget, de var jättetrevliga så det känns ju lovande.
    :) :) :) :) :) :) :)

Vilken bygger ni på? (jag gissar på 25 efter bilden på burspråket)

13. J
    Medlem Nivå 5

Nisse, eftersom vi börjar vara något off-topic har jag svarat i Ekängstråden i "Socialt & Projekt".

Janbo