H
hus_sugen: Vi funderar på att bygga ett hus på en fritids tomt, men som permanent boende. Problemet är att vi har alltid drömt om ett hus med två våningar och på en fritids tomt få loftet bara vara 1,90m. Det skulle vara toppen med några tips på företag som levarera fritids hus med en ”riktig hus” känsla eller varifrån vi kunde hämpta lite inspiration?
0 svar · 3,4k läst
Angelven
Angelven: [citat] I princip: * Du måste ha den enligt lag. * Den gäller inte för något du gör själv. * Den gäller inte heller om det finns andra försäkringar som täcker problemet (ÄVEN OM DU INTE TECKNAT EN SÅDAN!!!) Skitskoj när man bygger själv - våra politiker överträffar sig själv ;D Läs mer i diskussionen runt försäkringar! Mvh /Angelven
19 svar · 6,8k läst
L
Loof: Vi har en tomt och tänkte bygga ett fritidshus på Öland modell större för att få plats med alla familjer när ungarna blir större, tiden går fort så det är lika bra att planera framåt
13 svar · 6,8k läst
G
Gumpan: Vi står och väljer mellan att anlita Mjöbäcksvillan eller Vimmerbyhus till vårat husbygge, är det någon som har byggt med någon av dessa i Stockholmsområdet, eller överhuvudtaget så vore det intressant att höra om ni varit nöjda?
0 svar · 847 läst
S
sjomarken: Hej !! Ligger i startgroparna för ett Myresjöhus - Melodi (modern) Skulle vilja komma i kontakt med andra som byggt detta hus. Vilka tillval har ni gjort? Erfarenheter? Priser? Vore tacksam för svar........
0 svar · 1,1k läst
B
bubbert: I mitt fall så får de använda en gäststuga som står på tomten, var de uträttar sina behov har jag inte frågat efter ;), ingen toalett är ännu installerad...jag menar de är ju inte där för att bo och äta, utan för att jobba..misstänker att närmaste Statoil får låna ut toan eller så väntar de tills de äter lunch...
3 svar · 2,7k läst
C
catrinlj: sjomarken... Du har meddelande! Catrin
3 svar · 1,6k läst
A
andersmc: Då kan man resonera så här: om det är så att ett visst husföretag generellt värderas högre än deras konkurrenter, då hade de med säkerhet framhållit detta i sin marknadsföring! Annars kan man ju ringa till den aktuella banken och fråga. Oavsett hur mycket frågan ventileras på forumet är det ju trots allt de som bestämmer.
16 svar · 2,8k läst
B
bukeu20: Tyvärr är det ej standardmått. Ta en funderare om ni inte skall sätta inn ett Ikea edyl. Dom är prisvärda och av bra kvalitet. Stommarna till Ikeas kök tillverkas i Svenstavik. Luckorna i Älmhult. Frästa luckorna är av mdf från Karlit utanför Gävle.Själv satte vi in Ballingslövs kök massiv ek. Vi bygger dock ej Älvsbyhus.
3 svar · 1,2k läst
N
Nora: Hejsan Vi känner en bekant som byggt med dem, jättefina hus,,,dock lite strul under byggtiden...allt åtgärdades dock,,, Nora
0 svar · 3,1k läst
A.Nygren
A.Nygren: Det finns en supernajs funktion i de flesta forum, sökfunktionen kallas den ;) :D ;D ::)
1 svar · 3,1k läst
L
Loof: har en kompis som haft dem, han var nöjd. Enda strulet var att de inte hade så bra kontakter om man är långt från Karlskrona, kolla extra noga hur de tänkt läsa kontakter med entrepenörer om ni bygger långt borta/Bob
1 svar · 4,0k läst
matbr107
matbr107: Ska man vara riktigt noggran så äger nog Tom 51 % av Vallsjöhus så han skulle nog kunna definieras som "chiifen"!! :) ;)
4 svar · 1,3k läst
U
Ulle-Bella: Samma som kosmos. Är inne på första färdigstrykningen. Beige med röda knutar. MMM-fint... ;)
3 svar · 2,2k läst
B
bjokli: Än så länge ligger de totalt sett på plus, fast då har vi inte börjat bygga än :). Se till att ställa så mycket frågor som möjligt innan ni skriver på, för sedan är ni alls lika intressanta längre. Skickade ett mejl med ett antal frågor för en dryg månad sedan och jag har inte fått svar än (förutom ett enkelt jag svarar så fort jag hinner). Nu var det inget akut så jag har
1 svar · 1,3k läst
lier
lier: LB-Hus Ugglan 102 stommonterat 1 064,900kr LB-Hus Ugglan 117 1 040,000kr. Det var bara dom från LB-Hus som ligger under 1,1mille stommonterat. :) Men det finns ju fler husleverantörer. ;)
1 svar · 1,2k läst
O
ondina: Hej Vi bygger ett Faluhus som deras arkitekt i Stockholm har ritat åt oss. Vi är jättenöjda med Faluhus. Vi har valt att ta bort det mesta av det som följer med såsom kök, golv och den maskinella utrustningen. Vi valde bort det för att ha stor valfrihet och få det vi ville ha till ett bra paketpris. Jag tror att valet av husleverantör är mycket en känsla och den personliga kontakten
2 svar · 3,2k läst
E
EoJ: Lokalt i Göteborgsområdet: Onsalavillan (rekommenderas, alltid tot.ent) och Bollebygdshus (kan erbjuda det) / EoJ
6 svar · 2,6k läst
B
Borsta: Ljungan, vad fick ni för tidsplan från att kråkan satt på kontraktet tills dessa att huset skall stå färdigt? Och vad har ni gjort för tillval etc. Ge oss all info du har. :)
12 svar · 4,6k läst
fubar
fubar: [citat] Tror att det är medhåll :) Det var ungerfär så som jag menade...
9 svar · 2,4k läst
O
olers75: Tänker ev. bygga ett Älvsbyhus höner funderar på vad det kostar att få det (nyckelfärdigt) med grund o allt t.e.x dra in vatten, el ,avlopp , förstår att det skiljer , men på ett ungefär ?.........vad ni har betalat för övervårningen ?......... vad kostar allt extra som man kan välja till på husen?............. Mvh Hans
0 svar · 2,3k läst
lier
lier: Om jag inte minns helt fel så skulle dom ha 220kr/kvm här i Umeå för paneltak. Ren stöld enligt min mening >:( Och varför jo för dom vill lägga sina gipsplattor i stället. Försäljaren satt länge och försökte övertala mig om att ha gips tak i stället för panel för det skulle ju vara så mycket bättre och finare. Aldrig sa jag ska jag bygga ett hus jag vill ha för dom
7 svar · 2,4k läst
H
hakwa: Det tror jag funkar i alla fall. Vi hade LB-hus egna snickare, men vi fixade lite vid sidan om ändå. Det är värt ett försök i alla fall ;)
4 svar · 2,3k läst
7
70185: Jag tänkte mest på de som åker och sätter upp kåkarna, sa inget om antalet anställda. Jag fick min rest / platsbyggd av dessa herrar: http://www.formatempltd.se/
12 svar · 1,7k läst
P
PAN: Vitet blir lägre om du flyttat in och hantverkarna inte är klara. Sedan blir det stul om vem som orsakat alla märken pga att ni flyttat in. Men sedan skiter våra gemensamma hantverkare i att rätta till alla felen efter slutbesiktning. Vi har nu väntat i över två månader efter slutbesiktning och ingen som tar ansvar.
2 svar · 2,8k läst
A
Anneli: [citat] Eftersom vi nu byggt så måste jag bara kommentera en sak. Vi tänkte precis som Ni, dvs blir det inte bra så håller vi inne med pengarna. Vad händer? Jo, företaget i Estland (dvs det som arbetarna och bygget är kopplat till) har ett "Inkassoföretag" i Sverige så innan vi ens han blinka hamnade vi i rätten pga detta. Den svenska agenten har bara skyldighet att leverera huset, att
7 svar · 6,0k läst
S
Suset: Hej! Vi ska sätta in ett eget kök i ett Mimer Älvsbyhus och skulle vilja veta hur lång väggen med spis och diskbänk är. På ritningen verkar den vara 4.20 men läste tidigare att någon sa att den var 4.26. Dessa centimetar gör stor skillnad för vilka skåp man kan välja så jag vore jättetacksam för upplysningar kring detta. Tack på förhand! :) /Susanne.
0 svar · 1,4k läst
K
Kantarellen3: [citat] mycket tveksamt ifall A-hus har för avsikt att ta på sig ansvar.... av vår erfarenhet så kommer det troligtvis bara bli ännu svårare för kunder att kontrollera att de fått rätt kvalitet. Det är lättare att leverera en sämre kvalitet till kund som har totalentreprenad eftersom det är svårare för kunden att upptäcka fel och fusk...... allt handlar om etik och moral vilket
7 svar · 1,4k läst
E
elias7: Finns här någon som byggt Mölle? Med eller utan vinkel? VAd har varit bra respektive dåligt och vilket pris har ni fått?
0 svar · 1,7k läst
P
PAN: Örnen det är en suverän konsumentupplysning du håller på med. Skulle aldrig bygga med ett företag som beter sig på detta sätt.
12 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.