1 735 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Tider Modulenthus
Nu blir jag lite nyfiken, vi funderar på att beställa ett hus från Modulenthus. Vad jag har förstått på säljaren så får man ett fast inflyttningsdatum och om det inte efterlevs så blir det vite. Får man inte ett fast inflyttningsdatum?
Hej
Ja, du får ett datum som slutbesktning senast kan ske.
Men det tråkiga är att vid förhandlingsbordet med säljaren och på Modulents hemsida så skryter dom med den korta byggtiden.
Alla kalkyler bygger på liten byggkredetivränta,hyra för sopp container osv.
Tid är pengar när det gäller husbygge.
Modulent säger att det tar ca 3-4 veckor för ett enplans hus efter leverans och 4-5 veckor för 1 1/2 och 2 planshus.
I verkligheten vet jag att det har tagit 7 veckor förr några enplanare och 8 veckor för vårat 1 1/2 planshus.
Räkna med högre bygg kredetiv ränta och dubbelt så mycket på sopp containern i era kalkyler.
Ja, du får ett datum som slutbesktning senast kan ske.
Men det tråkiga är att vid förhandlingsbordet med säljaren och på Modulents hemsida så skryter dom med den korta byggtiden.
Alla kalkyler bygger på liten byggkredetivränta,hyra för sopp container osv.
Tid är pengar när det gäller husbygge.
Modulent säger att det tar ca 3-4 veckor för ett enplans hus efter leverans och 4-5 veckor för 1 1/2 och 2 planshus.
I verkligheten vet jag att det har tagit 7 veckor förr några enplanare och 8 veckor för vårat 1 1/2 planshus.
Räkna med högre bygg kredetiv ränta och dubbelt så mycket på sopp containern i era kalkyler.
....jo, men som du själv skriver så får man vite (ersättning) om inte huset är klart till den tiden som utlovats.ANDHOL skrev:
Se bara till att vitets storlek täcker de faktiska kostnader som ni kan få pga. en försenad inflyttning. Det skall ju täcka transport och mellanlagring av bohaget, merkostnad för hotellboende etc. Ju större vite desto mer intresserad blir entreprenören av att verkligen hinna bli klar i tid. Ofta brukar dessa viten vara i underkant.
Hade vi fått börja om igen, så hade vi inte valt Modulenthus med den erfarenhet vi har av dem nu.ANDHOL skrev:
Säljaren sa först 22 augusti till oss och då räknade han något i överkant, så vi valde barnomsorg till det datumet (tur att vi bara bodde ett par mil från vårt nya hus - så att vi kunde sitta och köra mellan). Sen fick vi datum för slutbesiktning den 9 september. Besiktningen gick igenom, men de byggare som vi haft här i vårt hem efter det, förstår inte hur besiktningen kunde gå igenom (det var en lång, lång lista på saker som skulle åtgärdas, bl.a. byta en del takskivor - vilket är ett ganska stort ingrepp). Jag kunde inte vara hemma själv med våra småbarn när byggarna var här, för två små barn tycker att det är mycket spännande att hjälpa till att måla, leka med verktyg och hjälpa till. De var inte nöjda med att vara instängda i ett rum, vilket jag var tvungen till eftersom byggarna arbetade överallt i vårt hus.
Nu är det februari och huset är fortfarande inte färdigt. Det är fortfarande ganska mycket kvar, saker som vi har sett i efterhand som är fel. Bl.a. har vi gjort tillval på extra isolering i väggarna, men ändå hör vi när våra barn andas i rummet bredvid, trots att dörrarna är stängda.
Säljaren, som har varit bra, tyckte att byggledaren skulle komma och titta på felen som återstår, men han har inte tid. Och de senaste veckorna har vi inte fått fatt på honom för han är tydligen på semester. Visst får han ha semester - men han kunde ju sett till att det kommer hit byggare och färdigställer det hus som skulle vara färdigt för snart ett halvår sedan...
Så det där med fast inflyttningsdatum - det får ni. Men mitt tips är att ta det med en nypa salt. Ni får säkert flytta in, men det är säkert inte färdigt.
Var noga med att kolla upp hur mycket vite ni får om huset inte är klart.
Nu blir jag lite orolig, vi har varit i kontakt med nyköpings säljaren. Vad var det som var fel? :-?
Bl.a. har vi gjort tillval på extra isolering i väggarna, men ändå hör vi när våra barn andas i rummet bredvid, trots att dörrarna är stängda.
Vi betalade 5000:- för isolering i väggarna, men när volymerna sattes i hop så fanns ingen isolering mellan dem.
Vi betalade 5000:- för isolering i väggarna, men när volymerna sattes i hop så fanns ingen isolering mellan dem.
Om vi skulle bygga igen skulle vi välja en mindre firma. Finndomo/Modulenthus har vuxit för stort, för fort, säljer för många hus, och hinner inte med att ta ansvar för sina leveranser och säkerställa att kunden får det de beställt.
Jag hade avvaktat att bygga med Modulent till dess deras organisation vuxit ikapp marknadsbehovet. Det är lätt att sälja hus, men man ska kunna leverera på förutbestämd tid till ett förväntat resultat, Modulent klarar tyvärr inte det i dagsläget.
Jag hade avvaktat att bygga med Modulent till dess deras organisation vuxit ikapp marknadsbehovet. Det är lätt att sälja hus, men man ska kunna leverera på förutbestämd tid till ett förväntat resultat, Modulent klarar tyvärr inte det i dagsläget.
Kan bara instämma! Tyvärr han vi bygga med dem innan vi insåg detta faktum. Tyvärr tar man bort en hel del inlägg om Modulenthus. Man kan se när Modulenthus representant varit inne och besvarat sen tas de "besvärliga" inläggen bort.Rypos skrev:Om vi skulle bygga igen skulle vi välja en mindre firma. Finndomo/Modulenthus har vuxit för stort, för fort, säljer för många hus, och hinner inte med att ta ansvar för sina leveranser och säkerställa att kunden får det de beställt.
Kvantitet istället för kvalitet måste vara deras måtto. De bygger upp många av sina hus med "billig" personal från "öst europa" med mycket slarv och fusk.......
Kan bara hålla med att forumet tar bort obekväma frågor till Modulent, så de kan svara på de enklare frågor som:
Går dörren att låsa på era hus?
Kan bara hålla med att forumet tar bort obekväma frågor till Modulent, så de kan svara på de enklare frågor som:
Inlägg under "Diskutera med hustillverkare" tas bort om det inte är en allmän eller direkt fråga, helt enligt forumregeler har jag fått som förklaring av moderatorn.
Helt ok tycker jag, så då får man lämna sina referenser här istället under "Referenser - dela erfarenheter av olika företag"
Helt ok tycker jag, så då får man lämna sina referenser här istället under "Referenser - dela erfarenheter av olika företag"
70185 skrev:Kvantitet istället för kvalitet måste vara deras måtto. De bygger upp många av sina hus med "billig" personal från "öst europa" med mycket slarv och fusk.......
Vet inte riktigt var du fått det ifrån av ca 250-300st anställda
i fabriken är ca 40-50st med utlänsk härkomst, men vad jag
vet så är alla bosatta i sverige och har svenskt medborgarskap
och alla anställada har krav på yrkeskunnande.
Sen vet jag inte riktigt vad det är för bygglag som har monterat
ditt hus, men skulle tro att även dom är svenska medborgare
med krav på yrkeskunnande. Men som sagt har inte koll på
bygglagen.
Kvh Kola
Klicka här för att svara