Byggahus.se

Erfarenheter av tillverkare från Baltikum

1. N
    Medlem Nivå 4
    Hej! Jag undersöker att bygga ett timmerhus och ser stora pengar att spara genom att anlita ett baltiskt företag (med svensk agent). Har någon av er erfarenheter av några företag som jag kan tänkas anlita?

Ni får gärna dela med er av era funderingar angående prisnivåer, kunskapsnivåer och risker även om ni inte själva har byggt med baltiskt företag.

Ser fram emot att höra era erfarenheter.

Mvh Niklas

2. 7
    Medlem Nivå 1

Re: Erfarenheter av tillverkare från Baltikum

Hej Niklas,

Fördelarna är många och visst finns det otroligt mycket pengar att spara.
    Är själv ofattbart trött på det svenska byggmonopolet.
    Har anlitat svenska hantverkare för sista gången. jag skall inte generalisera hela branchen men jag måste haft stor otur när man valt entrepenör.

Många frågar oss hur vi vågar att bygga med ett estländskt företag?
    mitt svar är enkelt.. risken att jag skulle bli blåst är betydligt mindre än att jag blir blåst av ett svenskt företag.

1. En estländskt företag ser en stor möjlighet i att komma in i Sverige, varför sabba det när framtiden onekligen ser ljus ut för denna bransch?
    De jobbar hårdare och är dessutom i många fall mer noggranna än svenska hantverkare då svenskar av någon anledning hela tiden hoppar mellan många jobb vilket gör att arbetet blir så uppdelat så det kan ske misstag.

2. Betalningsvillkor
    Försök att få samma villkor från ett svenskt företag som följande:
    30% av materialkostnaden vid avtalsskrivning
    resterande 70% vid leverans
    0%!!! av arbetskostnaden fram tills dess huset är slutbesiktigat.
    Detta gör att jag omöjligtvis kan bli lurad!

Jag har själv ritat vårt blivande hus och att bygga i timmer är otroligt bra då man kan få vilka former som helst på huset utan problem. (inte runt förståss..  ;))
    Har fått in lite offerter från svenska timmerhustillverkare och då fått en indikation på ca 4 miljoner på det huset som vi skall bygga.
    Dessutom är vår övervåning av tradionell byggteknig dvs reglar isolering och gips. det innebär att i hela övervåningen har vi möjlighet att ha tapeter så att inte trä-känslan blir för påträngande.
    Dock är det fulltimer maskinhyvlat på hela entreplan.  

Samma hus från Estland monterat och klart med oinredd källare men med allt vvs och el (svenska hantverkare på vvs och el dock bra vänner samt egen insatts) blir 2 miljoner.
    Har stora glaspartier och ett inbyggt 6 kantigt torn i ena änden av huset.

Jag kan bara säga kör på!  

Finns inget att förlora!

Dock lär det väl finnas fallgropar även här, men PM:a mig så kan du få info om det företag som vi har valt att anlita.

Mvh
    Daniel

3. P
    Medlem Nivå 1

om man nu blir "lurad" gäller svenska lagar, samt konsument lagen om företaget är från ett annat land? det är ju så internet sajter som säljer saker står utanför sån lag! Vad gäller då?

4. 7
    Medlem Nivå 1

Nej de innefattas troligen ej av våra konsumentköpslagar när man valt att köpa det i estland.

Men å andra sidan måste man ta risker ibland. Kan jag spara 2 miljoner på att köpa ett hus därifrån när jag tom har goda referenser från andra byggen i Sverigen så gör jag det!

Sen skall det ju också tilläggas att innan betalning sker så kommer det en opartisk besiktningsman och kontrollerar bygget. innan han har satt ett ok på bygget blir det inga pengar! så enkelt är det.

Om det senare skulle inträffa något dolt fel så får det bli en fajt vid det tillfället.
    Lovar att återkomma om det sker. ;)

5. L
    Medlem Nivå 1

Hej Daniel,

Vi planerar att bygga hus inom en relativt snar framtid och undersöker olika alternativ. Jag tycker att det estniska företag ni valt att anlita verkar mycket intressant. Finns det möjlighet att få namnet på företaget tro?

Tack på förhand!

Mvh

Lisa

6. V
    Medlem Nivå 1

Haj, vad intressant och modigt. Vill du lämna info vidare ang vilken agent?
    MVH Åsa

7. A
    Medlem Nivå 3

Vi har byggt ett timmerhus från Estland via en svensk agentur. Jättenöjda med huset och dess kvalite samt till viss del arbetarna. Vi fick dock problem eftersom de ej höll sig till kontraktet (Konsumentköplagen, vad är det??? ) varpå vi åkte på en hel del extrajobb med advokat och medling.

8. A
    Medlem Nivå 3

Eftersom vi nu byggt så måste jag bara kommentera en sak. Vi tänkte precis som Ni, dvs blir det inte bra så håller vi inne med pengarna. Vad händer? Jo, företaget i Estland (dvs det som arbetarna och bygget är kopplat till) har ett "Inkassoföretag" i Sverige så innan vi ens han blinka hamnade vi i rätten pga detta.
    Den svenska agenten har bara skyldighet att leverera huset, att man sedan får problem under byggnationen osv står inte han för varpå man står helt skyldiga inför byggfirman i Estland. Vi hade SOLKLARA kontraktbrott från deras sida och ÄNDÅ hamnade vi i tingsrätten - som för övrigt är ett stort lotteri även om man tycker sig ha bevisningen på sin sida.
    Vi har båda skin på näsan och resonerade mycket som dig innan bygget. Men vi blev ändå rätt "chockade" över hur otroligt utelämnade man ändå blir och vilka OTROLIGA problem som kan uppstå TROTS kontrakt.
    Kan ju bara nämna ett exempel, då vi blev någon dag sen med betalningen av en delfaktura (pga kontrakttjafs) så plockades flera byggnadsarbetare bort från vårt bygge och skickades till ett annat! :-? :-/