Alltså... kan inte ens tugget än men har ändå en fundering! Jag skulle vilja få hjälp m grund o ytterväggar o tak, el vvs osv, liksom hela skalet men bygga väggar, isolera, måla in o utvändigt själv. Vad är det jag vill ha då, det är ju inte nyckelfärdigt men ändå hyfsat klart. Var hamnar man prismässigt då? Ngn som har en idé hur mycket billigare man ommer undan då.

@ majakeno

Det låter som du talar om stomrest, tätt under tak.
Priset beror vem som ska sälja dig stommen, vem som reser den, vad du har för grund osv. Och självklart hur stor stommen blir.

Hyffsat klart kan vara nästan nyckelfärdigt lägga golv, spackla, måla, tapetsera, spika lister mm. Men jag antar att det är stommonterat du e ute efter.
Jättesvårt att sitta och spekulera när man inte vet vad du tänkt dig för hus och leverantör.

Men jag skulle tro att du "sparar" 3-400,000kr på stommonterat. Men då får du köpa till allt annat material som inte följer med, och det är inte gratis det heller. :-/ Det du sparar mest på är arbetskostnaden. Ta in offerter på stommonterat så får du bästa prisuppfattningen och på vad som ingår i just din leverans.

Se upp där.

Du kan köpa hela materialsatsen men av hantverkare endast stomrest och du kan köpa bara stommen och få den rest. Ser du skillnaden?

Det går alltså att köpa hela materialsatsen, allt som behövs för att bygga hela huset men du får bara stommen rest. Tänk på det när du tar in offerter.

Tack för flera bra svar o schyssta förklaringar. Gissar att jag vill köpa ett helt huspaket men bara få arbetshjälp m en del. Tack så mycket! Stomrest... Hm, jag lär mig så mycket nytt! ;)

Vi bygger stomrest, tätt utvändigt.

Det betyder att hustillverkaren reser huset, på en grund du ordnat, och ser till att det är tätt utvändigt.

Dock vill jag påpeka att du kan spara en hel del pengar på innehållet i huset. T ex IKEA kök, billiga badrumsgrejer om det är rea på något stort byggvaruhus, handla upp lokala målare, vvs:are, elektriker, snickare, grundläggare mm.

Bara att jobba på och jaga priser.

När vi byggde reagerade jag på att snickardelen var ganska billig i förhållande till de andra delarna, finns kanske andra entrepenader som det är mer att spara på. I vårt fall tyckte jag grunden var ganska dyr i förhållande till arbetsinsats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.