Vi håller precis på och väljer husleverantör. Nu behöver vi tips och erfarenheter. Vi väljer mellan Eksjöhus, Björkliden hus, Almogehus samt Ekohus. De här husleverantörerna ligger hyfstat till i pris och har vad vi förstått hög kvalitet på sina hus. Vi vill också ha möjlighet att göra vår egen planlösning samt förändra exteriören. Så vi tror att någon av dessa skulle passa oss. Är det någon som har erfarenheter av ovanstående leverantörer och vill dela med sig av dem.

Tack på förhand.

Om ni vill ha en egen planlösning tycker jag att ni ordnar fram lite ritningar och skickar över dessa till ett antal leverantörer för pris. Bra är även om ni kan stolpa upp era krav och önskemål, så kommer nog "rätt" leverantör att uppenbara sig bland de som återkommer med svar.

Lycka till med husplanerna.

Puffar upp den här tråden lite... :)

Vi står nu och väljer mellan Eksjöhus, Allmogehus och Trivselhus.
Är det någon som kan hjälpa oss i valet? Både vad gäller positiva och negativa erfarenheter.

Min erfarenhet av Allmogehus är mycket bra! Vi ska bygga ett funkishus i Hässelby så låt er inte luras av namnet. De är mycket flexibla och har en duktigt arkitekt som ritar precis som ni vill.

Vet inte hur långt ni har kommit i processen men jag rekommenderar att ni tar kontakt med Glenn på Glewi Bygg som är återförsäljare i Stockholmsområdet!

Tack Jointen
jo vad vi förstår så är det många som är väldigt nöjda med Allmogehus, de ligger högt på vår lista.
Vi har kontaktat Glenn och fått offert så nu ska vi egentligen "bara" välja mellan de offerter vi fått in....det är inte lätt :-/

Är det någon som vet om det är något man ska tänka på som tillkommer extra med ovanstående husleverantörer (Trivsel, eksjö o allmoge). Som de inte räknar med i kalkylen? Vi har kommit på byggel, byggvatten, slutstädning samt container plus eventuellt kranbil.Finns det något mer?
Vi sitter nu med offerter från dessa tre och vet inte hur vi ska lyckas välja. Det skiljer i pris mellan dem men det är ju oxå svårt att veta om det är exakt samma saker som ingår. Standard i väggar platta m.m. är samma.
All hjälp mottages tacksamt!!!!
Hur har ni andra valt?? :-/

En dold kostnad som kan bli ganska stor är köket.

Kolla hur mycket de olika leverantörerna har kalkylerat på köket i de olika prisuppgifterna. Vad får ni för de pengarna? Kan ni leva med den standarden eller kommer ni att behöva lägga till mycket för att få köket som ni vill ha det?
Kalkylerad peng räcker antagligen inte några lådor - bara skåp, kontintentalhöjd, laminatbänkskivor etc.
Där kan det lätt bli både 50 och 75 000 extra om ni ska få köket som ni drömt om...
kanske skiljer det sig mellan de olika leverantörerna?

Hej!

Vi skissade ¨på vårt hus själva och skickade det till ett femtontal husleverantörer.
Jag säger bara ALLMOGE! Vi är helnöjda, allt blir som vi har tänkt oss, ja tom bättre. Kontakten med Allmoge är jätte bra, de är lätta att diskutera med och inte helt ovilliga att diskutera priset ;)

Läs mer på vår hemsida! Huset beställdes i april och på måndag är det stomresning!!!

// Snäckan

jessicaodanne skrev:
Är det någon som vet om det är något man ska tänka på som tillkommer extra med ovanstående husleverantörer (Trivsel, eksjö o allmoge). Som de inte räknar med i kalkylen? Vi har kommit på byggel, byggvatten, slutstädning samt container plus eventuellt kranbil.Finns det något mer?
Vi sitter nu med offerter från dessa tre och vet inte hur vi ska lyckas välja. Det skiljer i pris mellan dem men det är ju oxå svårt att veta om det är exakt samma saker som ingår. Standard i väggar platta m.m. är samma.
All hjälp mottages tacksamt!!!!
Hur har ni andra valt?? :-/
Andra saker som kan tillkomma är:
  • plåtarbeten
    trädfällning
    alla avgifter hos kommunen...
    utsättning
    utvändiga trappor till verandor mm.
    spotlights i elentreprenaden
    klinker i tvättstuga (oftast ingår matta..) och arbetet att lägga klinker
    tillägg för kakel och klinker i övrigt, den summa som företagen inkluderar i sitt pris är jätte billiga plattor och därmed inget direkt urval att botanisera bland... likaså med tapeter.

Var noga med detaljerna när ni jämför offerter. Speca alla "tillägg" ni vet från början, ex. solida trädörrar, högre takhöjd, pärlspont, snyggare trappa mm.

Har ni valt leverantör än?

Vårt hus är rest nu och det blir jätte fint!!!!

// Snäckan

Vi har inte valt leverantör än, men Trivselhus har fallit bort. Dels för att de har sämre takkonstruktion (ingen råspont går förvisso att lägga till, men kostar då extra) dels för att de har delad entreprenad (har snickaren gjort något fel skall det tas med snickaren, känns lite som att det kan bli en situation där alla skyller på varandra) och slutligen för att vi hört mer dåligt om dem än om de andra leverantörerna vi väljer mellan. Dock så ska jag tillägga att Trivselhus var billigast av de leverantörer vi har kvar (dock har vi hört att trivselhus är bra på att ta ut extrakostnader i efterhand och det känns så där).
Så kvar har vi nu Eksjöhus och Allmogehus ( ev att Björkliden kan va med men det beror på om de kommer tillbaka med en bättre offert än den första där de låg ca 150 tkr över de andra).

Hoppas att vi kan skriva kontrakt den här veckan, nu är det spännande. ::)

Ni väljer bort Trivselhus för att de har delad entreprenad skriver du, kom då ihåg att Eksjöhus också har det!

Har ni tittat i denna prisklass och vill ha totalentreprenad undrar jag varför ni inte tittat på Götenehus? (de har råspont som standard ;)). Vi hade själva både TH och Eksjöhus som alternativ, men Eksjöhus föll bort först då vi hört mycket dåligt om dem. TH föll sedan bort p.g.a att GH presterade den bästa servicen och det bästa huset för oss. Idag är vi dessutom glada att ha totalentreprenad, det är mycket att stå i ändå!

Lycka till!
:)

Vi har tittat på Götenehus, dock så var bemötandet så där. Vi pratade med en säljare som var halvintresserad av oss och sen skulle vi skicka in vår planritning som han sen skulle räkna på och återkomma. Dock så hörde vi sen inget mer från honom och då föll Götenehus bort. Kanske dumt att välja bort en leverantör så snabbt, men då vi hade flera andra som vi var intresserade av så kände vi inte att vi ville "tjata" på Götene, de fick sin chans.
Vilket återigen visar på att säljaren är otroligt viktigt för husleverantörerna.
Eksjöhus har vi en väldigt bra säljkontakt hos och vad jag har förstått så har de inte delad entreprenad ( eller har jag fel, nu blir jag osäker :-/).

Tack ändå för inputen och lycka till med ert husbygge :)

Vad trist att ni träffade på en oengagerad säljare :(... Jag skulle heller inte ansträngt mig mer än ni gjort i sådana fall. Har ni inte fler säljare på Götenehus ni kan ta kontakt med? Pröva någon annan, det kan göra stor skillnad! Är det i Stockholm kan jag rekommendra vår suveräne säljare.

Vi är mycket, mycket nöjda med GH så här långt. Vi har gjort mycket själva vad gäller planlösning och husritning, och de känns väldigt flexibla och framförallt SERIÖSA.

Eksjöhus har vi som sagt hört en del mindre smickrande saker om i flera fall, men det betyder inte att det ALLTID är så förstås. Problemen har väl framförallt varit precis det du beskriver om TH, att kunden kanske inte riktigt förstått att det varit delad entreprenad och att "alla skyller på varandra". Kanske Eksjöhus kan erbjuda totalentreprenad där du bor?

Gav Götene ett försök till men när jag pratade med en annan säljare nu, så visade det sig att de var mkt dyrare än de andra vi pratat med. Det gäller iaf den husmodell vi ska bygga, kanske är de billigare på andra husmodeller. Sen drar de bara bort 50 tkr om man vill ha oinredd övervåning (då försvinner även materialet) :(.
Dock så var säljaren trevlig ;)

Eksjöhus kan erbjuda totentreprenad för 6 % extra av entreprenadsumman.

Den vanligaste entreprenadformen de använder sig av är generalentreprenad. Dvs man har en huvudentreprenör som sköter upphandlingen av underentreprenörer och driver, samt är ansvarig för hela bygget. Man får alla fakturor från denna huvudentreprenör som fungerar som en samordnare för byggarbetet. Man är dock tvungen som beställare att ta en mycket aktiv del av bygget med denna entreprenadsform.

Jag börjar mer och mer förstå meningen med totalentreprenad(vi bygger med general)...

Måste också bara reagera på avdraget för oinredd övervåning hos Götene. 50 tkr i avdrag och då försvinner materialet??? Riktigt ursnålt och knappast ett alternativ om man bygger med dem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.