Hustillverkare
Mollemupp: Håller med dig om att huset känns lite litet, åtminstone vardagsrummet. Köket och entrén känns ganska rejält tilltagna. Kanske det går att förlänga bara vardagsrumsdelen?
olson: Vi är en familj som ska bygga hus i Åre till våren -07. Pilgrimstahus har fina hus på sin hemsida. Söker kontakt med någon som har erfarenhet från det byggföretaget. Jag kan inte hitta något skrivet på "byggahus forum" om det företaget.
Frogger: Det är det vi gjort, men fått svaret att vi kan träffas för att diskutera detta vidare... /Frogger
hass: Är på jobbet och därför inte har exakta priser men det låg runt 1,8Mkr - 1,9Mkr har jag för mig.
lier: [citat] Nu måste jag få rätta dig lite.... Vi har inte behövt betala någon VA anslutning.. Endast 50,000kr inkl Va sen tillkom elen på 18,000kr that`s it! Så på nått vis har då vi sluppit den, och jag e då inte ledsen för det :)
lier: Gratulerar!! Vi fick åxo flytta in i helgen :) Känns bara fint och trivsamt... Dock har vi kvar slutbesiktningen. Men det går nog bra för det blev inte många punkter på insidan..
lbg: Vi har fördelat det såhär: Entrèvåning (övre plan): Hall Föräldrasovrum med eget badrum Gäst-WC TV-rum/bibliotek Vardagsrum Matsal Kök Sluttningsplanet (nedre plan): Allrum till barnen Två barnrum Gästrum/kontor "Relaxutrymme" (bad, dusch och bastu) med separat WC Tvättstuga Förråd med groventrè Detta på 240 kvm, 120 i varje plan. På nedre paln har vi lagt barnens rum i framkant
Missb: Vi har ritat med fem sovrum, stort arbetsrum, v-rum samt allrum(med mera). Vi har ritat själva tillsammans med Sävsjö, tyckte inte vi hittade några katalog hus som fyllde de kraven vi hade. Däremomt blev storleken 285kvm so känns som jag kommer att städa en hel del :-/ Jag kan inte skicka pm's här tills jag har gjort tio inlägg, snart snart, så kan jag skicka en länk till
horizon: Hej? Snart kommer vårat höner. Vi undrar hur ni älvsbyhusägare med enskilt vatten har gjort gått tillväga med placeringen av tryckvattenpumpen och elen till denna. Tacksam för info. MVH ;)
Tedde: Verkar vara lite olika bud, vi skulle vara hantlangare i dagarna 3, för detta fick vi ett avdrag på 10 000!
Kajen: Vi hade också svårt att hitta exakt det hus vi ville ha. Så vi ritade själva och vände oss till ett antal husfabrikanter. Titta på min hemsida för en detaljerad ritning.
NicklasWall: Vår säljare har sagt att detta går bra att göra så. Så jag antar att de gör samma jobb utanpå gipset som de annars hade gjort på spånplattorna.
Ritarn: Hej! Som Sannah skriver, så är det lättare att ange de företag som ej kan bygga hus med platta på mark. Samtliga dessa företag är sk. volymhustillverkare. Modulenthus Hjältevadshus Smartstart Smålandsvillan Älvsbyhus Dessa företag är tvugna att bygga sina hus på torpargrun pga att de producerar sina hus som stora "lådor" som lyfts på plats med en mobilkran. Samtliga andra företag
Ritarn: Onsalavillan är ett Kungsbackaföretag som bygger hus med anställd personal, därav problemet med att de ej kan bygga över hela landet.
mattias_j: Jag har fått pris på Alto på drygt 2.1 mkr. Nyckelfärdigt då... Alto hette tidigare Ljusgården så du kan söka på det så får du kanske någon mer information om det huset.
jessicaodanne: Problemet med Teliakostnaden är att det tar 5veckor innan man får svar på hur mkt det kan kosta. De vi har pratat med (4st) ville inte uppskatta vad det skulle kosta. Så den är lite svår, det bästa är kanske om det finns någon annan i området som begärt offert och höra vad de får betala. Men prova att ringa till Telia. Säljaren har jag svårt att tänka mig att han vet. Är det en
catrinlj: :(Nepp det var inte samma "gubbe"...fel bokstäver och han pråtar enna riktig götebosska!!! Tack för tumhållning... Catrin
Smokehead: Undrar om någon byggt ett Fjällvråken från LB-Hus. Är intresserad av kostnader, ändringar på planlösningar och bilder om någon har. Har funderat på att göra sovrum av det inbyggda garaget (för litet för att vara ett garage, 16kvm).
Constructum Domus: Eftersom huset kommer i början av november så behöver du antagligen inte vattna plattan. Som Sylvester skrev så håller den hållfastighetsmässigt efter ett dygn. Det behövs inte vänta 3-4 veckor utan 1 vecka är mer än tillräckligt. Ett dygn är i kortaste laget men 3-4 dagar är också tillräckligt. Sedan kommer plattan att brinna i mer 50 år. Gjuter man på sommaren så kan man
Daniel_M: [citat] Ok, låter som vårat hus ungefär. Det jag funderar över är att huset är så lyhört. Om man går på övervåningen så hörs det på nedre våningen enormt väl. Sedan tycker jag att vissa golv känns svajjiga, det låter i "finporslinet" när man går över vardagsrumsgolvet till exempel. Bodde iofs i en lägenhet tidigare med betonggolv.. Någon som har liknande erfarenheter ??
Ylva_P: Någon som har byggt ett Myresjöhus Skärgården? Jag skulle gärna vet vad kostnaden för totalentr. blev, och även se bilder om ngn har. (Är det fler som tycker att ju mer info man skaffar desto svårare blir det att fatta ett slutgiltigt beslut?) :)
Constructum Domus: Vi byggde källare under vårt hus och vi fick dubbelt så mycket plats för ganska lite pengar. Vi valde att köpa färdiga betongväggar och är mycket nöjda med det beslutet. Denna typ av väggar är bättre isolerade men samtigit mycket starkare än en murad vägg. Priset blir inte dyrare heller jämfört med en isolerad murad vägg. Vi köpte väggarna från Lättklinkerbetong AB
Sylvester: Tvättstugan var väl tilltagen. Jag skulle också funderat över att minska ned den med tex 2 kvm. Tycker planlösningen är häftig och det är bra att samtliga sovrum hålls isär. Det enda som inte är perfekt är att det stora sovrummet angränsar mot vardagsrummet. Kanske läge att isolera den angränsande väggen lite extra.
nygatan: Borohus, Småland 137 http://www.borohus.se/default.aspx?p=3&HouseID=160&HouseSelect=1&housetype=3
ACF: Ingen som bygger/byggt rundtimmer i "närheten" (max 50mil) från Göteborg..? :-[