Byggahus.se

Kungshus, Lotsgården

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi skrev igår på för våran tomt i Stockholmstrakten och har precis börjat leta efter lämpligt hus. Önskan är ett 2 planshus med en relativt öppen planlösning och som har en traditionell design. Vi bedömer våra behov till 4 st sovrum. Ett av många hus som passar allt detta och som vi tror skulle passa våran tomt bra är just Lotsgården.

Jag sökte efter Kungshus och upptäckte att det inte finns något skrivet om dom.
    Är det någon här som har erfarenhet av denna leverantör. Vart är prisläget, anses Kungshus vara en dyr leverantör? Alla inlägg uppskattas.

2. L
    Medlem Nivå 3
  3. E
    Medlem Nivå 1

Re: Kungshus, Lotsgården

Nämen titta :) tackar...

4. H
    Medlem Nivå 1

Jag bor i ett Lotsgården som blev klart i sommar. Jag är jättenöjd med huset. Säljaren (i Göteborg) var väldigt bra att ha att göra med, men vi var inte lika nöjda med entrepenören och hantverkarna. Det bästa är om hantverkarna har byggt för Kungshus förut vilket inte våra hade. Dessutom kan man räkna med att det mesta blir dyrare än man tror. Vår säljare trodde att vår grund skulle gå på 200 000 kr men det blev det dubbla lite drygt. Nu kan man ju inte veta hur det ser ut under marken och vi hade väl otur med sprängning och mycket lera på en gång, men ändå... Detta gäller nog för de flesta som bygger, det är mycket som blir dyrare än man tror. Men jag kan absolut rekommendera Kungshus som husfirma. /Halo2

5. E
    Medlem Nivå 1

Halo2,
    Gratulerar till nya huset.
    Har du bilder på huset som kan dela med dig? Vi var på Husexpo i Sthlm idag och där har även Kungshus ett visningshus, Kungsholm om jag minns rätt. Den har inte den planlösningen vi önskar med ger ändå en känsla. Dock var det inga säljare där att tala med. :-? Hade hoppats på att få en prisbild för stomrest Lotsgården och vad som ingår. Kanske du kan svara på den frågan istället?

6. H
    Medlem Nivå 1

Vårt hus var nyckelfärdigt, så jag kan inte svara på vad ett endast stomrest kostar. Men om jag minns rätt kostade själva huset ca 2 miljoner inklusive entrepenörskostnader för att bygga ihop det. Det blev dyrare, men då la vi till en hel del tillval... Kungshus har en god grundstandard med fina vita svarvade dörrar inne, trägolv m.m. Vårt hus känns väldigt gediget och tjusigt. Det är inte några problem att ändra planlösningen. Kostnad för grunden tillkommer också. Vår grund gick på nästan en halv miljon mot uppskattade 200 000, så ha marginal för den.
    Bilder har jag inte för jag hittar inte laddaren till min kamera efter flytten så jag kan inte lägga över bilderna till datorn då kamran är urladdad. Men laddaren ska väl dyka upp så småningom.

7. E
    Medlem Nivå 1

Halo2,

När du hittar laddaren så var inte blyg. ;)

Låter härligt att ni har rott detta i hamn. Vi har kommit lite längre i vårat letande och hittat flera spännande alternativ på ett traditionelt 2 pl hus där samtliga har liknade utseende. Dom mest spännande är Kungshus, Kvalitetshus, Landskapshus, Allmogehus, samt Kärnhus. 5 st leverantörer som vi snart kommer syna närmare. Jag tror dock att det är dom första 3 leverantörerna som ligger högst på listan.

8. H
    Medlem Nivå 1

Hittade laddaren idag. Vet inte hur jag ska skicka fler bilder på en gång så jag provar med en först, kanske skickar någon mer om det går bra.

9. H
    Medlem Nivå 1

Vi håller på och målar. Är snart klara. Puh!
    Provar att minska bilderna lite.

10. H
    Medlem Nivå 1

Entrésidan.
    Vi har sänkt huset 60 cm för att blidka grannarna, därför är det låga fönster på fram och baksidan. Vi har 2,10 cm i takhöjd vid ytterväggen så det stör oss inte. Annars är är takhöjden 2,50 cm.

11. E
    Medlem Nivå 1

Mycket stiligt. Nåt att jobba och längta efter. Tack för bilderna.

12. Y
    Medlem Nivå 4

Jag kan bara hålla med, mycket stiligt.

Skall slälv bygga ett extremt modifierat Kungsholm i södra Stockholm. Sprängningen påbörjas nästa vecka, kan fixa lite bilder senare. Nu finns det bara ett avtäckt berg att titta på.

Kom gärna med frågor kring Kungshus om ni har några. Ni kan kontakta mig direkt via MSN eller ICQ om ni vill...

13. E
    Medlem Nivå 1

Hej YMCA.

Vi skall bygga nästa år och är jättesugen på ett Kungholm, std mer eller mindre, men jag är nyfiken på hur det har funkat med säljare på kunghus osv, fick ni rätt uppgifter/priser osv. Jag förväntar mig inte en roman, utan ett utlåtande.

Sen en annan fråga, har du en aning om vad ett stomrest Kungholm kan kosta? ungefär

14. Y
    Medlem Nivå 4

Vi ville ha ett strot antal tillval till vårt hus. Vi begärde offerter för ett urval av de tillval som vi visste att vi inte kunde vara utan. Dessa tillval gällde främst stomme och ytterväggar. Dessa priser har de hållit.

Utöver dessa tillval diskuterade vi många mindre tillval och där var det några saker som blev dyrare än vad som sagts, exempelvis att fälla in bärande balkar i bjälklaget.

Vi har följnde tillval:
    * huset förlängt 1,2 m.
    * 2,70 i takhöjd bottenvåning.
    * 2,50 i takhöjd övervåning.
    * Förhöjt väggliv från 1,05 m till 1,4 m.
    * Bottenvåning enligt Kungsgården (planlösning/fönster).
    * Bjälkar infällda i bjälklag i kök samt matsal.
    * Inbyggd entréveranda enligt Holmersund fast med balkong över.
    * Takkupa på övervånging med utgång till balkong.
    * Dubbelgarage med golvvärme sammanbyggt med huset på gaveln.
    * Bergvärme med extern varmvattenberedare (i garaget).
    * Invändigt kusthuspaket.
    * Utvändigt kusthuspaket
    * Spånskivor under gips i alla väggar.
    * Fönster från RM-snickerier med äkta spröjs (2+1 glas).
    * Förstorat kök med snickerier samt vitvaror för ca 100.000 kr extra
    * Badrumsinredning för ca 30.000 kr
    * Braskamin Contura 460, komplett med skorsten, taksteg och fästöglor på taket.

Förutom dessa tillval så har vi gjort massor av småändringar. Det har varit en process i flera steg där vi har gått igenom tillval och kostnader med säljaren (Tomas Falk) ett flertal gånger.

Alla våra tillval samt lite strul med grannar om bygglovet har gjort att vi har hållt på ganska så länge (sen april 2005). Det kan vara något att tänka på, allt tar lite längre tid än man tänker sig från början.

Än så länge är jag nöjd med säljare och Kungshus, vi får väl se om detsamma gäller när huset är klart. Jag får helt enkelt återkomma angående detta.

En av de bättre sakerna har varit att vi har nära till husexpo (vi har 5 minuters resväg med bil). Detta har gjort det lätt att träffa säljaren för att prata igenom någon detalj istället för att ta det per telefon. Det har alltid gått att boka ett möte med någon dags varsel. Detta var en av anledningarna till att vi inte valde exempelvis Sävsjö Trähus eller KarlsonHus.

Angående pris för stomrest Kungsgården i standardutförande så föreslår jag att du pratar med någon av kungshus säljare.

15. E
    Medlem Nivå 1

YMCA,

Får man fråga hur mycket kalaset är uppe i som du precis specade.