Hustillverkare
snysop: Här är våra ritningar. http://nybro.blogg.se/images/2over_1186337960.jpg & http://nybro.blogg.se/images/1over_1186337627.jpg
laxon: hej vi har tänkt bygga helt själva men nyligen pratade min fru om a-hus dalarö. 220kvm man borde kunna rita om detlite och göra det till vårt eget.. Är det någon som har någon erfarenhet av a-hus modell dalarö...kanske bilder . Det borde väl inte vara ritningsstöld om man ändrar själva och kommer med en helt egen ritning som är baserad på dalarö.. Eller bätre e det nån som byggt
laxon: vill ni ha det säkert med snöstopp på vintern. Dra luftspalten hela vägen ner til takfoten, och stäng mot lådan. På deta sätt slipper man yrsnö som tar sig upp på bjälklaget som sen töar och riner ned till undervåningen. 5 hus i vårt kvarter fick detta problem .... inte roligt.. det var bara vi som inte fick det ... För er som inte gjort detta GLÖM INTE ATT INSPEKTERA BAKOM
henrick: Hej! Håller på med en överblick över marknaden. I dessa semestertider är det ju lite svårt att få tag på säljare så därför vänder jag mig hit. Är det nån som har: - Leveransspecifikation för Lövsta trähus - Grundpriser Lövsta trähus och Kärnhus Vad gäller priser så är det intressantast med 1 3/4 - planshus och 2 - planshus. Tack för alla kommentarer! /H
laxon: tack för det jag lyckades hitta det, går hyffsat men det tar nog nogra timmar att lära sig. men ska helt klart spendera tid på att testa olika huslösningar..
Peddda: Har tittat på Dekor Hus, modell Moa. Någon som har erfarenhet av dessa hustillv? Tänkte bygga nyckelfärdigt, någon med erfarenhet av detta under Dekor Hus regi?
klaskarlsson: Hur går det för er - hittat ngt ? Av kan ni ju kolla på fritidshus, och försöka hitta ett som kan gå att uppgradera lite senare ? Nackdelen med fritidshus är väl att de har lite sämre isolerin (högre uppvärmningskostnare) och i allmänhet lite sämre förutsättningar för el+vvs etc jämfört ,med en villa, annars brukar dom vara likvärdiga, lite mindre yta och lite billigare.
skogstomten: Vi har tvättnedkast uppifrån ner till tvättstugan. En vanlig centraldammsugarslang uppe och en elastisk nere inuti ett skåp bakom hallspegeln. Bara att öppna hallspegel, trycka på en strömbrytare och sen går den elastiska att dra ut så den blir upp till 9m lång har jag för mig. Då går det i alla fall bra att dammsuga kring köksbordet, kaminen och i hallen vilka är dom värsta
swecul: jo det är just därför vi vill kika på det i verkligheten för att som om det är så stort/litet som man tror...
maggan9: Vad bra att ni valt allt med omsorg och granskar folk som ni anlitat, det borde alla göra och att ha en bra KA är värd sin vikt i Guld Utan vår hade vi inte fått ett hus i dag.. Det är inte det jag menar utan hur är Hjältevad att ha att göra med när det blir riktigt fel??? Ni är inte där ännu och jag hoppas att det inte händer Er något, så att ni får veta det. Här kan det
JoanBaez: Skulle hemskt gärna vilja veta vad ett sådant kostar nyckelfärdigt? Och om någon har byggt det om ni är nöjda förstås!
handbrake: Ja, jag vet inte varför det känns bättre, det bara gör det. Kanske har att göra med hur mycket skräckhistorier man hört om möglande krypgrunder m.m. Jag tror absolut att en välbyggd krypgrund är minst lika bekymmersfri som en platta på mark, men för mig personligen känns plattan som en bättre grund. Jag kan inte basera detta på någon fakta utan jag går helt och hållet på
anna_jimmy: Vi hade inte tänkt göra så mycket själva från början men under tidens gång har vi kommit på mer o mer som vi vill ändra på o då blir det mer eget jobb...:o Vi har beställt huset målningsförberet dvs vi ska måla in o utvändigt, lägga golv o sätta lister utom i våtutrymmena. Sen är min sambo elektriker så det blir lite extra elarbete oxå... :)
abbe_: Vi har tvåplans hus om totalt 195 kvm på en tomt om drygt 700kvm, det är lite knappt. Det skulle kanske funkat bättre om man placerat huset annorlunda och om de omgivande fastigheterna har en lämplig planering... /abbe
osueco: Hej! Någon som vet höjden från grund samt takvinkel på Fiskarhedenvillan Orren. Alltså hur högt huset blir från grunden till högsta takpannan. /Anders
ppalm: kanske titta på västkuststugans fritidshusserie istället, denna har jg för mig att man kan få fullisolerade ytterväggar mot ett litet tillägg. /P
Hansochhennes: beror väl på vilken leverantör man har. vi har byggt med smålandsvillan och då är det standard, handmålat
kallstrom_74: okej! tack för svaret! ja det var ett älvsbyhus vi spanade lite på..ja då tillkommer ju en liten kostnad för målning oxå igenteligen
imported_Byggaren: Då skulle du läsa den statliga Byggkommitténs rapport som kom ut i dagarna. Den är om möjligt en ännu mer skrämmande läsning. Ända har utredaren (som tillsattes av s-regeringen redan 2004, kallad Byggsamordnaren) haft gott och väl två (2) år på sig att komma med förslag till hur man ska komma tillrätta med byggfusk för miljarder, som ingressen lyder. Av detta blev skit och intet.
Vi-i-villa: Eksjöhus "villa Start", kanske. Verkar vara en mindre villa med med bra standard.
hägerhäll: Hej! I vårt hus ingår klinker i tvättstugan, ca 14 kvm. Är det någon som vet om man sparar något på att välja våtrumsmatta istället för klinker? Tänkte i så fall ta de pengarna och lägga på tillval i badrummet. /Anette
Peddda: Hej! Någon som byggt eller bygger Rosvik från Eksjöhus! Vi har funderat på detta. Skulle vilja se det i värkligheten. Peddda
sandliden: vi bygger sandliden.lite svårt att ge en totalsumma.men standard utförande 1.3hus,sen tillkommer självklart tomt anslutning el/vatten+montering.
Stjärnöga: Vi byggde ett Kärnhus 2001-2002 och har bara varit nöjd med allt. Vi fick precis det hus vi ville ha ritat åt oss och själva huskonstruktionen känns väldigt gedigen. Några små missar vid stormresningen fick vi en bra kompensattion för och vi trivs fortfarande väldigt bra i vårt hus. Vi var heller aldrig med om några förseningar i leveranser etc utan allt funkade. Fast det var som
snysop: villa-reyes, vi skall också bygga Nybro. Tomten sluttar lite så markarb. + husgrund kostar 420 000 kr. Varav grunden är 220 000. Dock är detta endast en offert från hussäljarens markentreprenör. VI skall ta dit några firmor till som får ge oss deras pris.
Marita & Staffan: Tack för kloka ord!!! Som sagt det är mycket man inte tänker på... jättebra att få vädra sina funderingar här lite så man får lite andra infallsvinklar. Tar tacksamt emot mer råd och tips angående detta.