Hustillverkare
Nattugglan1: Har fått ett ca pris. Vi ska bygga i östergötland i sådannafall och ett Smygehamn (nyckelfärdigt) kostar oss då ca 2160 000:-
Byggherre: Jag har vänner som har både Älvsbyhus och Smålandsvillan och jag upplever att Smålandsvillan har något högre standard och därmed har varit dyrare också. Däremot kan man t ex ordna kaklat badrum själv från början eller senare. Likadant med t ex kök om man vill göra det själv med egna skåp. Sen kan det vara bra att veta, i a f när det gäller Älvsbyhus, så kan man spara
fredr33: 1½ plan är oftast den billigaste typen att bygga. Skillnaden med suteräng är att man brukar få lite mer biytor till förråd mm. Om man jämför suteräng med 2plan med samma yta blir nog suteräng billigast att bygga då materialet blir billigare (ingen panel). MEN, om ni nu vill börja med att bygga 100kvm är suteräng uteslutet då du inte kan få någon bra lösning på den ytan, samt
Hemmakatten: ca100.000. Då inkl. borrad brunn med pumppaket o trekammarbrunn med infiltration. Kommunen kan kräva andra (dyrare) avloppslösningar. Men generellt blir inte dyrare, snarare tvärtom, att anlägga eget VA. Dessutom slipper man både årsavgift och förbrukningskostnader för vatten.
Byggherre: Om man vill spara pengar när det gäller Älvsbyhus kan jag rekommendera att lösa förberedandet av grund själv. Det kan man göra genom att kontakta Älvsbyhus huvudkontor i Älvsbyn och begära en beskrivning hur de vill att det ska vara förberett mm innan leveransen av grund och hus kommer. (Denna info bör man också kunna få från den lokale återförsäljaren) Med denna beskrivning kan
Grevenn: Ja då har leverantoren gått i KK, så då var den sagan slut. Man kan ju bara hoppas att alla hussbyggare med bostadsinvent bara har betalat för det som är utfört. Hoppas att Ni klarar er skapligt ur detta.
ppalm: http://www.vastkuststugan.se/ finns detta som val ttor det kallas stomrest/vädertätt eller något.
primator: [citat] Detta är de prisuppgifter jag fått: Fagerhult 68 Byggsats enl. lev.dekl. 2007:1 = 763.000 :- (leverans och montagekran ingår) Färdig platta på mark (schakt, dränering, 30 cm cellplast, golvvärme, all V.A,) = 145.000 :- Byggkostnader: Stommontage = 30.000 :- (byggställning tillkommer) Färdigt utvändigt = 40.000 :- Färdigt invändigt = 135.000 :- (montering av allt från
volvo: Rent spontant så tycker inte jag det verkar som en bra idé att ta ett helt svenskkonstruerat hus och placera i Italien. Detta av två anledningar: Främst för att klimatet är helt annorlunda. I sverige har vi den varma sidan av väggen på insidan och den kalla delen på utsidan under större delen av året. I Italien är förutsättningen den omvända vilket innebär att daggpunkten hamnar
Sophie&Palle: Vår säljare på SMV sa att det går SÅ bra för dem att han inte bryr sig om han säljer ett hus mer eller mindre.. just en fin sak att säga.. Men vi ville verkligen ha "Villa Västervik" så vi får tyvärr stå ut med honom :( Har ibland tagit 2-3v. att komma i kontakt med denna människa plus att han garanterat drog ut på den "sista beställningen" tog oss 2 månader, kunde ha gjort den
jimnor: De ändrar ju lite eftersom, finns i den lite äldre gröna katalogen. Kan maila dig digital grundritning om du pm:ar mig din mailadress
dowku: Priset på ett ugglanhus beror bl a på att det är lägre standard på ingående komponenter (vitvaror, golv, kök, klinker/kakel etc.). Det kommer ju alltså inte att vara ett ugglan-hus i så fall. Möjligheten att modifiera planlösningen, som på övriga hus (exkl. ugglan) kostar ju oxå pengar. Det ingår dessutom ett garage i priset.
Gnurken: Är lite nyfiken på om du köpte hus av Derome i området Gårda brygga. Isf vilka erfarenheter har du? Jag är intresserad att köpa där och väntar nu på försäljningstart av etapp 4.
Anders_S: Vi betalade ca 2350000:- för Björken inkl tomt el o vattenanslutning i skåne. Anders
matwe: Hej, Vi ska bygga med Eksjöhus. Det blir ett Läntgan från deras EgnaHem-serie. Vad gäller ändringar i Eksjöhus så är det absolut inga problem att göra ändringar i kataloghusen. Som ovanstående säger, så är planlösningen i EganHem-serien mer "låst", men vi la till lite pengar och fick då i stort sätt gör vilka ändringar vi ville. Slutpriset blev ändå ganska mycket lägre än
nybyggd: ska bygga nytt,vilket av dessa i jönköpings området rekomenderas?? vill bygga 2 plan 160 kvm. något som kan berättas om dessa 2 ? synpunkter om standard och kvalite tacksamt emottages.
akewetter: Har någon referenser på polska hustillverkaren Nordica-villan? Kvalitet etc?
limla: LB-hus har hus där entré, tv-rum och kök är åt samma håll.. Vi bygger ett hus som heter Ugglan 121, som just har denna lösning.. www.lbhus.se
Marlen Eskilsson: Ja, det är nog väldigt svårt att säga vem som var först. Däremot måste likheten underlätta väldigt när man ska jämföra de olika hustillverkarna.
Henrietta_H: Nu äntligen är de tillbaka från sin semester. Lagom till solens entré dock. Det visade sig att korridorren visst var 120cm bred och således handikappanpassad så nu när jag får måttet inritat i bygglovet så borde kommunen bli nöjda!!
SubZ: Hej Kan tyvärr inte skicka ritningen, men här kommer ett axplock: Gjort om allrum till sovrum + inbyggda garderober mellan detta och sovrum 9,9 (4st). På så sätt får vi 4 sovrum + vrum + loft. Väggen mellan kök och hall är hel dvs ingen öppning, fick då mer kök (förvaring). Spis i vinkel, ugn, micro, ST allt inbyggt. Ändrat (bytt plats) hela klv till 10kvm + WC/D + klk, ville inte
Abramsson: Ang. Ugglan : Vi har inte gjort några större ändringar. Vidbyggt garage med två fönster, vi tänkte ha det som förråd och snickarverkstad. Vi har önskemål om att räta ut det största hörnet i köket så att vi får mer skåp, samt önskemål om ett extra fönster i vardagsrummet. Vi har inte haft byggsamrådet ännu. Vi ska också dela av vardagsrummet och ha kontor. Men om tre
almby: Har byggt Sävsjö Trähus i Örebro. Delar gärna med mig av erfarenheter. ;) Säljaren i Örebro var ett bottennapp och gjorde konkurs mitt uppe i vårt husbygge och gick vidare till Eksjö (att inte Eksjöhus kollar upp sina nyanställda säljare är synd, och förmodligen en sidotråd) Säljaren för Sävsjö Trähus i Västerås fick ta över, tyvärr är organisationen sisådär och